LED matrixbord

Hallo,

Herinner mij iets van elektuur... Een kerstster aangestuurd met een 27c512 eprom. Wat heeft een kerstster nu te maken met een matrixbord? Niks! Maar de betreffende schakeling stuurt 8x8 = 64 leds. Leuk om mee te beginnen lijkt me.

Recente projecten: ASURO-Robot, K8048

welke bedoel je? die met pijlen en snelheden?

Daarvan heb je 2 versies.

1. De "oude" met 2 lampen per afbeelding en een bundeltje glasvezel.

2. De "nieuwe" met een berg leds.

Deze afbeeldingen zijn in de fabriek bepaalt en worden alleen maar aangestuurd.
Je kan dus naderhand de teksten/afbeeldingen niet meer wijzigen.

Life is waiting!

Ik wil die snelheids borden met 50 70 90 en X na maken.

maar ik wil indien mogelijk onder een van die dingen een hele korte tekst kunnen zetten.

nou dan is het een kwesite van alle figuren uit denknen en kijken hoe je ieder ledje aan moet sturen.

Ik geloof dat in de laatste versie die ik heb gezien alle leds apart van uit een controle unit werden aan gestuurd.

Life is waiting!

ik wil eigenlijk gewoon een vlak maken van 30 bij 30 cm of zo, of groter maar laten we klein beginnen.

met alleen maar leds, en later kunnen bepalen wat er allemaal op moet komen

dus programmeerbaar met computer...

hm dat moet kunnen.

Maar ik denk dat je dan een hoop logica nodig hebt want mett 1 printerpoort heb je maar max 12 uitgangen.

en je hebt toch minimaal 1 led per cm2 nodig dus dat is 30*30=900 leds.

Hmm da's fprs

Life is waiting!

Op 30 september 2005 23:49:04 schreef mts plus:
hm dat moet kunnen.

Maar ik denk dat je dan een hoop logica nodig hebt want mett 1 printerpoort heb je maar max 12 uitgangen.

en je hebt toch minimaal 1 led per cm2 nodig dus dat is 30*30=900 leds.

Hmm da's fprs

Als je van te voren weet welke figuren je wilt, waarom dat dan niet vastleggen in een eprom ofzo en die dan met een adresplaatsen aansturen die dan op zijn beurt weer leds stuurt? Dan beperk je meteen het aantal datalijnen die je dan overhoudt om andere dingen mee te doen

Recente projecten: ASURO-Robot, K8048

oke,
dat laaste lijkt me wel iets om eens te gaan proberen,
iemand toevallig wat relevante links in de richting van eprom''s

ooh ja, hij moet trouwens zonder pc te bedienen zijn, maar programmeren mag wel met de pc

Ik zou persoonlijk per een bepaald aantal matrix elementen (2 a 4) een aparte aanstuur unit klussen die je vervolgens dus weer via een bus op een hoofdcontroller aansluit.

It's a good day for science!

Misschien handig om met een PIC te doen of C-Control van Conrad. (Heb ik al eerder op dit forum voorgesteld) Redelijk eenvoudig zelf te programmeren mbv PC en standalone te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ook iets proberen met een simpelere seriele LC Display matrix zoals je die vindt in oudere laserprinters. Zijn ook redelijk eenvoudig te sturen (karakters). De nieuwere C-Control unit bezit hier al een uitgang voor. Deze komt compleet met voorbeelden hoe je dit moet doen. de C-Control kan je met Seriele of USB aansluiting krijgen.

Ik wil hier zelf ook mee experimenteren en zal de resultaten/problemen daarvan ook zeker hier proberen te delen.

Recente projecten: ASURO-Robot, K8048

Op 1 oktober 2005 00:12:04 schreef dexter:
Ik zou persoonlijk per een bepaald aantal matrix elementen (2 a 4) een aparte aanstuur unit klussen die je vervolgens dus weer via een bus op een hoofdcontroller aansluit.

Het is zeker zinvol om zo'n grote matrix op te delen in kleinere segmenten. Kijk b.v. naar de karakter set van de PC die is ook op gebouwd uit 8x8 punten of 8x16 punten die samen dan weer een karakter vormen.

Recente projecten: ASURO-Robot, K8048

ik dacht eigenlijk dat die borden geen led's bevatten maar
glasvezels naar 1 lamp. Je kunt dus niet zomaar een symbool maken, maar alleen vooraf gemaakte symbolen.

ja dat was vroeger. De led overwint. Maar wat betreft net heid ga ik voor de glasvezel

Life is waiting!

Op 30 september 2005 23:49:04 schreef mts plus:
hm dat moet kunnen.

Maar ik denk dat je dan een hoop logica nodig hebt want mett 1 printerpoort heb je maar max 12 uitgangen.

en je hebt toch minimaal 1 led per cm2 nodig dus dat is 30*30=900 leds.

Hmm da's fprs

misschien weet je het niet maar een printerpoort heeft 8 datalijnen. je kunt ze multiplexen 8*8=64 uitgang nog een keer 64*64=4096 ledjes kijkt me wel genoeg dat zijn 117 5*7 matrixjes:D:+

dat weet ik.

Maar kan je dan nog steeds ledje per ledje aan sturen?

Life is waiting!

Der bestaat zoiets als multiplexen. Das dat je met 9 datalijnen of zoiets (mss nog wel minder ik weet het ff niet meer) een 8*8 matrix aan kan sturen. Dat lijkt me in dit geval wel handig. Zeker met van die grote borden.

als je heel goed kan proggrameren en je hebt veel schuifregisters nodig

Op 1 oktober 2005 13:10:34 schreef Berend:
Der bestaat zoiets als multiplexen. Das dat je met 9 datalijnen of zoiets (mss nog wel minder ik weet het ff niet meer) een 8*8 matrix aan kan sturen. Dat lijkt me in dit geval wel handig. Zeker met van die grote borden.

Dat is charlieplexing

edit:onzin weggehaald

[Bericht gewijzigd door madwizard op zaterdag 1 oktober 2005 13:31:43

ik heb al een aardig idee gekregen wat het moet worden,
zal in eerste instantie een klein exemplaar maken

mijn ideeen en bevinden post ik van de week wel even, zit nu op mijn werk, en heb mijn gegevens niet bij de hand!

je kunt ook met schuifregisters werken, dan is je project "schaalbaar = nadien uit te breiden met dezelfde wijze van opbouw".

IF you can't convince them, then confuse them!

ik ben met een soortgelijk projectje bezig,we gaan een led controller maken die kleine matrixjes van 8x8 aanstuurt. deze hangen aan een bussysteem zodat je dus makkelijk kan uitbereiden.
ik zal ff kort uitleggen hoe we het aansturen,
voor de aansturing gebruiken we een atmel atmega32, hieraan hangt een 16-bit databus, 8-bit voor de rijen en 8-bit voor de kollomen. op deze databus zitten 2 8bit d-latches welke op hun beurt een driver aansturen(uln2803 en udn2981). om de data van de databus in te klokken gebruiken we 5 adreslijnen met multiplexers zodat we 32 8x8 matixes kunnen aansturen.

hoe je het daarna gaat aansturen kan je zelfbepalen, je kan led voor led multiplexen, of rijen multiplexen, of gwoon hele vlakken tegelijk aanzetten.

voor het printontwerp hebben wij insteekkaarten ontworpen die elk 1 8x8 matix aansturen. dus met 2 latches met een gezamelijke klok, 1 ground driver, 1 voedingskant driver en 8 weerstanden.
deze kaarten werken en we kunnen de data met 20mhz inklokken.
het bord waar we alle kaarten op gaan steken moeten we nog maken.
als je het per se met de printer poort wilt aansturen zul je nog wat veranderingen moeten aanbrengen
ik weet niet hoe snel die printerpoort is maar je wel een flinke snelheid nodig:)

ik wil eigenlijk helemaal niet met een printerpoort werken.
het moet los van elke pc kunnen werken

Ik heb wel eens aan zo'n bord gewerkt. Meer dan 200 leds in een vaste opstelling. De leds zaten op printplaten (per 2-3 letters dacht ik). Dit bord heeft een tijd in Ulvenhout (bij Breda) gestaan, draadloos bestuurd vanuit een verkeersteller (die ook snelheid kan meten).

http://home.planet.nl/~fuzzbass/pics/matrix3.jpg

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 3 oktober 2005 12:46:13

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

mooi bord, de mijne mag wat kleiner worden ;)

is dat bord jouw eigendom?

Op 5 oktober 2005 01:10:56 schreef tha steef:
mooi bord, de mijne mag wat kleiner worden ;)

is dat bord jouw eigendom?

Neeeeeee joh! Dat ding kostte iets van 3000 gulden destijds. Het is een professioneel, waterdicht, zeer bestendig, loodzwaar ding met plaats voor accu's en electronica op een railsysteem. De polycarbonaat voorruit heeft zelfs een anti-graffiti laag, het luik in de achterkant heeft een diefstalvertragend slot, en zo verder.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com