PLC S5 instruction set

Hallo,

Zijn er hier mensen die goede sites kennen over het werken met de siemens PLC S5. Een instructie set zou ook heel handig zijn. Heb al wat gezocht via google maar weinig bruikbaars gevonden

Mvg
Jeroen

2 minuutjes googelen met Siemens S5 manual en ik had een pdfje vast:

http://www.fast-soft.com/manuals/wss5net.pdf

PLC-instructies staan erin

Check mss ook eens mrplc.com, een plc forum waar je al je vragen kan stellen over PLC's

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Hey Jeroen.

Leuk dat je nu ook in het bezit bent van een S5
Ik heb er zelf ook een kunnen krijgen via de Nedcar ( die nu toch al zo weinig te doen hebben) Ik ben er zelf een beetje achtergekomen hoe de PLC werkt en heb veel nuttige informatie van school kunnen krijgen .
Op deze website:

http://www.st-pieter.be/~vti/_maesen_i

Kun je schakeling vinden en precies zien hoe je zo o moet stellen . Erg handig om uit te vinden hoe de begin fase werkt

Groeten Luc P

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
GJ_

Moderator

probeer het "tabellenheft" voor de betreffende processor te krijgen bij Siemens.
Voor de S5-100U serie is dat bestelnummer 6ES5-997-8MA11
Of ze nog in de handel zijn weet ik niet maar de laatste keer dat ik 'm kocht was het ongeveer 20 gulden.

----edit---------------
en ook handig: programmeer die dingen in het DUITS!!! Daar is de meeste lektuur over te krijgen en bovendien zijn de meeste S5's in de industrie in het duits geprogrammeerd. Later overschakelen is met Siemens niet echt handig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 4 oktober 2005 17:49:08

GJ_

Moderator

Op 4 oktober 2005 17:29:10 schreef Poels Design:
....
http://www.st-pieter.be/~vti/_maesen_i
....

Dat is een erg handige website. Echter twee dingen die mij na bestudering wel even van het hart moesten:
1) Die meneer programmeerd z'n Siemens in het engels :-( Hier werkt het natuurlijk niet slechter van.
2) Ik nergens een beschrijving vinden over de cyclische programma-afloop die juist zo kenmerkend is voor alle PLC's. Zonder deze kennis is het onmogelijk om fatsoenlijk te programmeren.

Punt 1 is persoonlijk, punt 2 ga ik die meneer zelf ook nog op wijzen. Van wat opbouwende kritiek kan zijn site alleen nog maar beter worden.

Op 4 oktober 2005 18:06:29 schreef GJ_:
[...]
Dat is een erg handige website. Echter twee dingen die mij na bestudering wel even van het hart moesten:
1) Die meneer programmeerd z'n Siemens in het engels :-( Hier werkt het natuurlijk niet slechter van.
2) Ik nergens een beschrijving vinden over de cyclische programma-afloop die juist zo kenmerkend is voor alle PLC's. Zonder deze kennis is het onmogelijk om fatsoenlijk te programmeren.

Punt 1 is persoonlijk, punt 2 ga ik die meneer zelf ook nog op wijzen. Van wat opbouwende kritiek kan zijn site alleen nog maar beter worden.

code:


cyclische programma-afloop
een klein voorbeeld

In OB1 staat  
SPB  PB 5
SPB  PB 10
be 

In PB 1 staat
  U E 0.1 
  = A 5.0
be

In PB 10 Staat
U E 0.2
= A 5.0
be

Wat de PLC nu doet
De ingangen status wordt gekopieerd naar het werk geheugen
Ob1 wordt aan geroepen en instructies uitegvoerd.
tot de laatste instructie uit OB1 is uitgevoerd.
het uitgangs werk geheugen wordt nu naar de uitgangen gekopieerd.
cyclus start op nieuw.

Nu kun je allerlei andere sprongen al dat niet voorwaardelijk laten maken. In dit voorbeeld
heb ik uitgang 5.0 2 x gebruikt, kenmerkend voor een cyclisch programma is dat de laatste
instructie A 5.0 bepaald. ( die in PB 1 kan dus weg.)

Zonder instructieset boekje en wat ervaring kun je niet veel met een PLC .
Siemens kent allerlei speciale aanloop OB's Alarm OB's Functie bouwstenen.

Maar goed met google is heel wat te vinden.

Peter

GJ_

Moderator

In OB1 staat
SPB PB 5
SPB PB 10
be

Even om te zeuren (het is vroeg en mn eerste koffie staat nog onaangeroerd naast me)

Dit heb ik nog nooit in deze vorm in OB1 zien staan.
ik denk dat je SPA's bedoelde te gebruiken. Maar je verhaal klopt natuurlijk wel. Wat erg belangrijk is om aanvullend te weten is dat de plc tijdens z'n cyclus wel de status van bitjes bijhoud.
Als er dus staat:

UN M0.0
S M0.0
------------hier is M0.1 laag
U M0.0
= M0.1
-------------hier is M0.1 dus hoog
UN M0.0
= M0.1
-------------en hier is M0.1 laag

Volgorde is dus belangrijk. Een PLC "pauzeerd" nooit en draait altijd door.

Als er op de plek van de stippelijntjes de status van M0.1 afgevraagd word is deze dus verschillend, afhankelijk van de plaats in het programma.

Op 5 oktober 2005 08:55:52 schreef GJ_:
[...]
Even om te zeuren (het is vroeg en mn eerste koffie staat nog onaangeroerd naast me)

Dit heb ik nog nooit in deze vorm in OB1 zien staan.
ik denk dat je SPA's bedoelde te gebruiken. Maar je verhaal klopt natuurlijk wel.

Helemaal gelijk
Ik werk wat minder in S5, SPB Spung Bedint en SPA Sprong Absoluut. Maar voor mij was t al laat gisteravond...

GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2005 12:33:34 schreef Peter112:
[...]

Helemaal gelijk
Ik werk wat minder in S5, SPB Spung Bedint en SPA Sprong Absoluut. Maar voor mij was t al laat gisteravond...

Dacht ik al. Wij komen die S5's nog steeds veel tegen in oudere installaties om aan te passen. Ook zijn er veel machinebouwers die ze tot 5 jaar geleden nog nieuw inbouwden(!). Maar langzaam maar zeker begint het wat minder te worden.