P.I.V frequentieomregelaar

Hey,

Ik beschik nu sinds kort over een frequentieomregelaar van PIV een voor mij onbekend merk .Ik heb al het een en al geprobeerd aan te sluiten maar helaas geen succes.
Normaal sluit je 230V Ac als voeding en krijg je een andere frequentie eruit..helaas geen succes weet iemand of ik mogelijk nog schakeling moet maken aan de sturing? Via Plc of pot meter ?

Hier zijn een aantal gegevens van het apparaat hopelijk kan iemand mij helpen!

PIV electronics
Descr. FREQUENTIEREGELAAR
Type Nr. foc-0,37/200-0
Comm. Nr.0012816

AC 220/240 V 3Ac 0-220/240 V
4.0 A 2.0 A
50/60 Hz 0-150 Hz
COS PHI 0.95 220-240/50 V/Hz
IP 54 0.3/ kW
NR 026200/01/507/10250/003
OPTION

Foto:
http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/FREQUENTIEREGELAAR.jpg

Gegroet Luc Poels

[Bericht gewijzigd door Poels Design op maandag 21 november 2005 19:42:18

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
GJ_

Moderator

Ik heb dit "ding" op je foto nog nooit gezien. Maar voor er uit een FO iets uitkomt zal er toch minimaal een enable en een start of forward signaal moeten binnenkomen, dat hebben ze allemaal. En een referentie, via het toetsenbord, of analoog in zal ook handig zijn. Om een motor aan het draaien te krijgen is een referentie niet nodig als de minimum snelheid op bv 15Hz staat.
Zo te zien is het niet zo'n heel erg oude, die gaan stuk als je ze aanstuurd zonder dat er een motor aangesloten zit.

Heb je ook nog plaatjes van de bediening? Of van de aansluitklemmen met eventuele teksten? En misschien handig als je de plaatjes iets verkleind of slechts een link plaatst.
Dit gooit de lay-out een beetje in het honderd (op mijn PC)

Aan de techniek te zien is deze al wel een jaartje of 15 oud. Zoals al eerder gezegd een goede foto van de aansluitklemmen met bijbehorende tekst doet wonderen.

Het Merk P.I.V. ken ik wel van continu variable regelkasten dmv een ketting in een oliebad.

Peter

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 7 oktober 2005 22:39:37

Op 7 oktober 2005 22:38:31 schreef Peter112:
Aan de techniek te zien is deze al wel een jaartje of 15 oud. Zoals al eerder gezegd een goede foto van de aansluitklemmen met bijbehorende tekst doet wonderen.

Het Merk P.I.V. ken ik wel van continu variable regelkasten dmv een ketting in een oliebad.

Peter

Hier is de rest van de foto's:

http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/kastvanvoor.jpg

http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/klem1.jpg

http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/klem2.JPG

http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/klemmen.jpg

http://www.lucpoels.nl/afbeeldingen/potmeter.jpg

Ben er trouwens achtergekomen door Volt en Ohm mettingen
dat als je tussen klem 21 en 41 een schakelaar zet het Groen ledje op de printplaat aan gaat en je met de potmeter spanning enz naar de motor kunt sturen ( handbediening zeg maar)

Maar kan ik ook nog een:
start/stop of soft start functie aansturen ?

[Bericht gewijzigd door Poels Design op dinsdag 11 oktober 2005 20:17:55

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Uhm WAT..???
Heeft dit iets met de werking te maken ? ( Laatste 2 reacties ?)

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
GJ_

Moderator

Nee, Eldutronic was bagger. Als je serieus een regelaar nodig hebt kun je waarschijnlijk het beste dit ding weggooien en de allergoedkoopste die je kunt vinden terugkopen, en dan nog heb je zeker een betere.

Tenzij je er niet tegenop ziet en wat wil proberen: motor aansluiten, voeding erop en kijken wat een eventuele 10 of 24 Vdc op de stuurstroomklemmen is en doorverbinden naar andere klemmen om te proberen vrijgaven en start/forward te krijgen. Snelheid stel je in met de dikke pot voorop en de overige parameters weet ik ook niet. Misschien die 2 kleine potje intern, misschien ook niet. De kans dat je nog een manual voor dit ding kunt krijgen is nihil tenzij iemand hem per ongeluk vergeten is weg te gooien.

Sorry, positiever kan ik 'm niet maken.

Ja zal eens kijken, nee was weer eens een geschenk van mijn oom uit een machine die die over had gekocht van een firma van Philips uit China. Ik heb gemeten en ik krijg 10V uit de klemmen dus zal eens kijken of ik er iets mee aan kan sturen.. Kun je bv door een ingang aan te sturen via een relais een waarde instellen van snelheid?

Of kan ik dit beter doen via een exclusie Pot meter die ik schakel via PLC relais zodra deze betrachting zijn krijgt de Pot meter een belaadde waarde waardoor de motor een bepaalde snelheid gaat draaien.

Thnx Greetz Luc

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl

Nou heb ik eindelijk een des betreffende mottor gevonden bij mijn baas in de loods..aangesloten op 3* 230V AC, maar nu heeft de motor erg veel moeite met draaien het is een 3 fasige motor van 75W en bij vol toeren gaat die trillen en bij 70% van de voeding werkt die prima. Kan dit aan het licht vermogen van de motor liggen? Of zal deze gewoon te lang stil hebben gestaan?

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl

Beste mensen!
Wie weet raad?

Heb de hele discussie over de frequentieregelaar gelezen. Tjonge er wordt hier serieus gewerkt hoor! Ikzelf ben complete leek maar heb wel een Allen Bradley ingebouwd om een grote ventiltaor tbv afzuiging keukenwasemkap (horecamodel!!) traploos te kunnen regelen.

Het betreft een 1305 B A06 A
Het ding stuurt een flinke 380 v elektromotoer en waaierkast aan.
Schrik niet: alles werkt perfect. Al 4 jaar!

Echter ik ben er nog steeds niet toegekomen de pieptoon uit te filteren. De piep zit op het net en hoor ik dus alleen bij de audioapparatuur in huis.

Van de drive naar de motor is hoogwaardige afgeschermde kabel (> 75% metaal) gebruikt. Toch werkt het ding als een antenne of zie ik dat verkeerd?

Moet er nu voor de drive een filter? Op internet staat zo'n ding voor 5 pond. Het is de 1305-RFB-08-B h die volgens Allen Bradley bij mijn 1305 BA 06 A hoort. Da's dus goedkoop. Moet er nu achter de drive dus tussen drive en motor ook nog een filter? Ik kom die bij Allen Bradley niet tegen. Alleen maar zg line-filters.

Wie heeft antwoord

vraag me af en toe werkelijk af wat je met die spullen moet maarja, zal maar ff antwoord geven op je vraag.
heb verledenweek bijna zelfde model onder handen gehad in school en is eigelijk niet zo moeilijk aan te sturen. je moet 2 pinnen met elkaar kortsluiten meestal de eerste van rechts met een andere in die klem en zo bepaal je dan de ingestelde snelheid in stappen.

uhhh?
het werkt met een HIM module met een hele serie parameters hoor!
wat we er mee doen?
het is de afzuiging (afvoerbuisdoorsnede 50 cm) van een horecakeuken.....

GJ_

Moderator

De meeste regelaars hebben een ingebouwd filter dat alleen voldoet in een industriele omgeving en niet geschikt is voor in woonhuizen.
Een netfilter werkt alleen als de "stroom klopt". Een filter dat geschikt is voor 20A werkt dus niet als er maar 5A door loopt.
Tussen drive en motor worden soms choke's geplaatst, volgens mij meer om een fluitende motor de mond te snoeren.
Alle kabels moeten afgeschermd en aan beide zijden goed bevestigd zijn, dwz rondom. Dit geld dus ook voor de stuurstroomkabels als ze buiten de metalen kast komen!
Bij gebouwenautomatisering plaatst men voor het netfilter ook nog wel eens "surge reactors", hier ben ik echter niet mee bekend.

Als laatste: als het hoge gefluit verdacht wordt uit de motorkabel te komen is er nog een mogelijke oplossing waarmee de motor ook een stuk stiller kan worden. De meeste regelaars hebben een mogelijkheid om de draagfrequentie in te stellen, meestal tussen de 3 en de 15kHz. Hier moet je even mee spelen en proefondervindelijk vaststellen of het iets uitmaakt.
Bij jou is dit parameter 45 en is instelbaar tussen de 2 en de 8kHz met stapjes van 0,1 kHz.

----edit---------------------
ik denk dat niemand boos was geworden als je voor je "eigen" probleem/vraag een nieuw "eigen" topic had geopend. ;-)
Als je een regelaar via een goede leverancier koopt hoor je geen 4 jaar met zo'n probleem rond te lopen, die moeten je direct aan een een oplossing helpen. Het is natuurlijk anders als het een gebruikt apparaat is.

Laat even weten of e.e.a. gelukt is.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 26 oktober 2005 08:49:05

Op 25 oktober 2005 08:28:10 schreef GJ_:
Alle kabels moeten afgeschermd en aan beide zijden goed bevestigd zijn, dwz rondom.

Zo gelijk mijn 1ste post maar in dit forum.
De kabel die tussen je freq. regelaar en je motor loopt moet van het type EMC zijn. (ElectroMagnetic Shielding)
De fases en de aarde maak je aan beide kanten vast.
De aardlitze, dat ding want onder de mantel verstopt zit, maak je aléén bij je freq. regelaar vast aan de aarde.
Dus niet bij de motor, anders krijg je een aardlus.

Verder heeft een beetje freq. regelaar minimaal de volgende contacten:

INGANGEN:
start
ramp up
ramp down

UITGANGEN:
12VDC
running
alarm

Vaak is er ook een ingang voor een potmeter of een druksensor.
http://www.netwerkmarkt.nl/danfoss.jpg

Deze gebruiken wij heel vaak, ik heb er deze week 4 opgehangen en aangesloten.
Ze regelen de snelheid van de verwarmingspompen in het ketelhuis en de vulpomp van de ketel.
Dit is dus bij een tuinder.

GJ_

Moderator

Op 6 november 2005 11:19:27 schreef Kristian:

De kabel die tussen je freq. regelaar en je motor loopt moet van het type EMC zijn. (ElectroMagnetic Shielding)

Nee, EMC betekend Electro-Magnetic Compatibility.

De aardlitze, dat ding want onder de mantel verstopt zit, maak je aléén bij je freq. regelaar vast aan de aarde.
Dus niet bij de motor, anders krijg je een aardlus.

Nee, aan beide zijden vastmaken! Dat staat duidelijk zo in de manual en die dien je te volgen om aan de EMC normen te voldoen. En bovendien moet je niet alleen die litze aansluiten, je moet de afscherming zelf rondom aansluiten zoals je op je "eigen" regelaar duidelijk kunt zien. Aan de motorzijde moet je speciale emc wartels gebruiken om ditzelfde effect te bereiken.

Als je adviezen geeft in een forum is het wel zo handig als je er redelijk van overtuigd bent dat ze kloppen. Het is voor de lezer namelijk moeilijk om te beoordelen of ze van een beginner of iemand met ervaring afkomen.

Welkom op dit forum overigens.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 6 november 2005 12:13:21

Op 6 november 2005 12:10:41 schreef GJ_:
[...]
Nee, EMC betekend Electro-Magnetic Compatibility.
[...]
Nee, aan beide zijden vastmaken! Dat staat duidelijk zo in de manual en die dien je te volgen om aan de EMC normen te voldoen. En bovendien moet je niet alleen die litze aansluiten, je moet de afscherming zelf rondom aansluiten zoals je op je "eigen" regelaar duidelijk kunt zien. Aan de motorzijde moet je speciale emc wartels gebruiken om ditzelfde effect te bereiken.

Als je adviezen geeft in een forum is het wel zo handig als je er redelijk van overtuigd bent dat ze kloppen. Het is voor de lezer namelijk moeilijk om te beoordelen of ze van een beginner of iemand met ervaring afkomen.

Welkom op dit forum overigens.

Hmm, lekker vaag dat het dan een keer anders is uitgelegd.
De afscherming rondom die maak ik wel vaker vast zo, wist niet dat dit trouwens verplicht was.

Sry, sry, sry, ik zal morgen de manual even lezen.
Echt Nederlanders he, eerst aansluiten en als het niet werkt het boek erbij pakken.

GJ_

Moderator

Op 8 november 2005 20:18:35 schreef Kristian:
Echt Nederlanders he, eerst aansluiten en als het niet werkt het boek erbij pakken.

Ach, ik heb vroeger ook wel eens wat zitten aanklooien maar na meer dan 20 jaar weet je echt dat dat ellende achteraf geeft ;-)

Op 6 november 2005 12:10:41 schreef GJ_:
[...]
Nee, EMC betekend Electro-Magnetic Compatibility.
[...]
Nee, aan beide zijden vastmaken! Dat staat duidelijk zo in de manual en die dien je te volgen om aan de EMC normen te voldoen. En bovendien moet je niet alleen die litze aansluiten, je moet de afscherming zelf rondom aansluiten zoals je op je "eigen" regelaar duidelijk kunt zien. Aan de motorzijde moet je speciale emc wartels gebruiken om ditzelfde effect te bereiken.

Als je adviezen geeft in een forum is het wel zo handig als je er redelijk van overtuigd bent dat ze kloppen. Het is voor de lezer namelijk moeilijk om te beoordelen of ze van een beginner of iemand met ervaring afkomen.

Welkom op dit forum overigens.

Hier wil ik even op reageren.
Daarstraks heb eens enkele manuals van danfoss erbij genomen. Omdat ik meende ooit verschillende dingen te hebben gelezen.
Men gedachte was juist, in de nieuwste manual ( van 2005) stond in om de afscherming aan beide zeide vast te maken, motor en omvormer. Nu in een oudere manual (half jaren 80) van een Vlt3000 reeks stond duidelijk in dat de afscherming enkel moet worden bevestigd aan de omvormer en niet aan de motor. Dit was omdat er anders kan er een aardlus onstaan door de hooffrequente signalen.

dit is wat ik gelezen heb, Blijkbaar zijn de EMC richtlijnen met jaren veranderd.
Waarschijnlijk worden door de ervaringen met de jaren de regels nog lichtjes bijgestuurd.

fripster

Golden Member

tja,

daar zitten we dan met een klassieker in de EMC problematiek.. hoe sluit ik mijn afscherming aan?

Hier is geen standaard antwoord voor, maar wel een aantal stappen:

1. Beide zijden aansluiten (is officieel het beste) Indien geen aardproblemen, dan zo laten.
2. Indien aard(lus)problemen, de afscherming aan de motorzijde losnemen en een 100nF Ker. condensator tussen motorzijdige aarde en afscherming aansluiten. Deze blokkeert DC lussen, en sluit HF kort.
3. Nog steeds problemen? Motorzijde losnemen.

Dit zijn de stappen uit de praktijk... tried and tested!

just my two cents.

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
fripster

Golden Member

oops..dubbelpost vanwege timeout probs

[Bericht gewijzigd door fripster op vrijdag 11 november 2005 09:20:14

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
fripster

Golden Member

ooooops tripelpost vanwege timeouts

[Bericht gewijzigd door fripster op vrijdag 11 november 2005 09:20:37

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Bedankt mensen!
Ik ga morgen de Allen Bradley 1305 Drive van een filter voorzien.
Ben benieuwd.

Jo

Op 23 oktober 2005 21:19:32 schreef Theleme:
Moet er nu voor de drive een filter? Op internet staat zo'n ding voor 5 pond. Het is de 1305-RFB-08-B h die volgens Allen Bradley bij mijn 1305 BA 06 A hoort. Da's dus goedkoop. Moet er nu achter de drive dus tussen drive en motor ook nog een filter? Ik kom die bij Allen Bradley niet tegen. Alleen maar zg line-filters.

Die AB hebben geen ingebouwde netfilter. Meestal is dat een blikken doos die ernaast staat of een plat model waar de freq.reg. op gemonteerd wordt.
Deze worden apart verkocht(vraag mij trouwens af waarom) want die zijn meer dan nodig!
Dus zeker doen!
5 pond is een koopje want AB is geen goedkoop merk, anderzijds wel kwaliteit.

LDmicro user.