7.2V accu opladen.

beste,
ik moet voor een vriend naar een elektronische auto kijken die niet meer rijdt. In de doos zaten 2 accu's. Omdat deze al lang in de doos liggen zijn ze niet meer opgeladen.
Om die auto te testen moet ik ze natuurlijk opladen.
Nu is er geen lader ter beschikking. Is er een manier om deze makkelijk op te laden met mijn regelbare voeding?

op de accus staan volgende gegevens:
1) 1900SC Powerpack 7.2V (Protech)
2) Sanyo KR1300SC 1450mA

Ik vindt nergens terug welk type accu's het zijn...

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Je zou toch om te kunnen starten moeten weten over welk type van cel het gaat: NiCD, NiMH...
Waarschijnlijk geen loodcellen, daar bouw je geen 7.2V accu mee.

Maar elk type heeft zo zijn manier van opladen en eigenschappen.
Is het niet mogelijk voor een test gewoon 7.2V met je labvoeding aan te leggen?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

NiMh heeft een maximale spanning van ongeveer 1.5V onder lading. Je hebt 6 cellen, dus als je je voeding instelt op 6*1.5=9V, beetje daaronder, laten we zeggen 8.5V en de stroom beperkt tot 0.5A of zo, moet je voor je experiment een heel eind kunnen komen. Is niet helemaal netjes, werkt prima :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Aan de gegevens van de batterijen te zien heb je te maken met nicad batterijen.
Als je regelbare voeding ook een instelbare max stroom heeft dan kan je ze hierop eenvoudig opladen.
Nicad cellen kunnen gemakkelijk opgeladen worden tot 1,5 V
De spanning van de voeding instellen op 9,0 V en de max stroom zou ik instellen op 0,5 tot 1 A.(Snelladen)
Aangezien de klemspanning niet hoger kan worden dan je ingestelde spanning van je voeding kan je de batterijen er gewoon aan laten hangen.

Let op met spanningen van boven 1.5V, en ook grote stromen.
Bekijk deze specs. van een NiCD-cel eens: hier
De spanning van een geladen NiCD cel heeft een dalende tendens na 100% lading bereikt te hebben, dus zeker niet hoger dan 1.5V gaan.
En ik zou ten alle tijde de temperatuur van de accu in het oog houden.
Heb ook al explosies van NiCD's meegemaakt, (zie vorige posts) ze zijn zacht uitgedrukt -vrij drastisch-

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zo te zien zijn het nicads, ik denk te zien aan het type dat het 1900MA cellen zijn. Zelf laadt ik deze met een stroom van max. 0,1C dus 190MA. Dit mag ook 200MA zijn en dat hang ik aan de voeding waarbij de spanning op 8 volt wordt ingesteld. Om te voorkomen dat bij het begin van de lading de stroom te hoog is zet ik een weerstand in serie van 4R7. Gedurende ca. 15 uur is het pakket opgeladen en kan makkelijk langer aan de lader blijven hangen omdat de laadstroom terug loopt als de klemspanning is bereikt. Men zegt dat dit niet de juiste methode is, maar mijn pakket is al meer dan 15 jaar oud en werkt nog goed. Pulserend laden schijnt de beste methode te zijn. Voor informatie over nicads zie www.modelbouwforum.nl Bovenin het scherm klik op modelbouw faq en loop naar accu en laad techniek.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!