Ideeën voor het ontwikkelen van schakelingen

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 oktober 2005 21:12:17 schreef MAH:
maar als je in staat bent om een goede usb-serieel omzetter te maken zouden velen je dankbaar zijn denk ik.

http://www2.silabs.com/public/documents/tpub_doc/dshort/Microcontrolle…

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 10 oktober 2005 21:12:17 schreef MAH:
loop eens over wat internetpaginas...
maar als je in staat bent om een goede usb-serieel omzetter te maken zouden velen je dankbaar zijn denk ik.

die dingen die je kan kopen zijn aak vanberorde kwaliteid. dus een die snel is is handig...

Wat bedoel je met een goede USB to UART? Ik heb al een paar keer met die van de firma FTDI (http://www.ftdichip.com/) gewerkt en ik ben daar heel tevreden over. Maar als je iets anders bedoelt hoor ik het wel.

All my messages have been send with 100% recycled electrons
JoWi

Special Member

Ideeën voor hard- of software ?
Voor software kan ik je wel maanden onder de pannen houden.

Ignorance is bliss

Maakt niet echt uit, dan wel liefst embedded software, dat we toch een beetje in de elektronica sfeer blijven hé.

All my messages have been send with 100% recycled electrons

Op 10 oktober 2005 21:33:02 schreef Peter Luykx:
..., dat we toch een beetje in de elektronica sfeer blijven hé.

Ja voor je het weet krijg je een slotje omdat het over software gaat ipv electronica. :-p

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
free_electron

Silicon Member

je kan de softwar ehelpen ontwikkelen voor de CO scope als je wilt.

vereiste : In visual Basic en in .NET geprogrammeerd.

hier islvast 1 opdracht : de analoge visualisatiemode. moet geschreven worden als een complete class en GUI ( ene custom object dus ).
je passeert een array met punten die gevisualiseerd worden afhankeleijk van een aantal parameters. er moeten 16 simultaan waveforms kunnen gevisualiseerd worden.
van ieder waveform kan je kleur instellen , positie op scherm ( offset ) de gain ( verzwakking )
de golfvormen zijn versleepbaar op het scherm via de muis. ( zowel vertikaal als horizontaal )

nulpunt wordt aangeduid in de marge. je kan een waveform selecteren door er op de klikken , of via drag en drop. ( door er een icoontje op te laten vallen )
je kan zoomen door een rechthoek te tekenen op de viewport en er dan in te klikken.
de gain en timebase worden dan aangepast. er is ook een indicator waar je zit in het datblok ( datablok kan tot 65535 punten zijn op 10 bit.
alle arithmetic moet integer math zijn voor speed.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 10 oktober 2005 22:29:32

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Vertel is iets meer als je wil

All my messages have been send with 100% recycled electrons
free_electron

Silicon Member

gewenste properties : van het object

Tracecolor(array van 16) ole_color
TraceVisisble(array van 16) boolean
Traceoffset(16) in pixels
TraceGain(16) in 1-2-5x stappen
Currenttrace as integer
CurrentPosition als long
TriggerPosition als long
Bacgroudncolor
Graticulecolor
Graticulestyle
CursorAx
CursorBx
CursorAy
CursorBy
CurrentPixelPositionA
CurrentPixelPositionB

en nog een nest andere dingen.
kzal een mailke sturen met uitleg een een paar plots van wat ik ongeveer wil.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

leuk om te zien dat het project nog leeft! :)

IF you can't convince them, then confuse them!
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 10 oktober 2005 23:16:06 schreef Xenobinol:
[...]

mis ik iets??

dat post slaat op free_electron... er is een groep mensen die een digitale scoop bouwen. maar het topic waar dit besproken werd is al erg ver weggezakt in het archief/verleden. dus zodoende dat ik het leuk vind dat er nog steeds over nagedacht wordt :)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 10 oktober 2005 21:10:14 schreef Peter Luykx:
het probleem dat het mij aan leuke ideeën ontbreekt.

Wat een luxe! Het ontbreekt mij aan tijd om zelfs maar de stapel met ideen die ik heb opgeschreven door te kijken!

Maar als je suggesties wilt hebben zal je iets moeten aangeven van wat je kan. HF? digitaal? CPLD? PIC/AVR? analoog/filters?

[Bericht gewijzigd door Wouter van Ooijen op dinsdag 11 oktober 2005 22:47:28

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

PIC/AVR; CPLD; Analoog beperkt; Digitaal, stel maar voor dan kan ik nog een selectie maken hé

All my messages have been send with 100% recycled electrons
free_electron

Silicon Member

Op 10 oktober 2005 23:13:12 schreef Jeroen Boere:
leuk om te zien dat het project nog leeft! :)

absoluut. ik wil dat ding nog altijd maken. vooral danomdat ik zelf een 4 kanaal analoge + 32 digitale scoop wil.

tis gewoon de tijd die tot nog toe ontbrak. met de verhuis en dat boek over VB. ik ga binnenkort een nieuwe thread starten daarover. awel direct zie. wacht

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

je kan me helpen met men voeding :-p

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Snuffel eens rond op de Requests-forum, daarin worden meermaals vragen naar oplossingen en schakelingen gepost, meestal over nog relatief eenvoudige zaken.

Voor moeilijker zaken, gebruik je fantasie.
bvb. een robot met "obstacle recognition", eentje die dus niet alleen obstakels uit de weg gaat maar ze ook herkent en op basis daarvan besluiten kan nemen. Dan kan je nog meedoen aan de grote Melexis safety trophy, een prachtig jaarlijks evenement.

Of stoei eens met een LM628 en bouw je eigen servosysteem vertrekkende van een DC-motor. Ik ga hier later ook eens mee werken voor een X/Y/Z tafelbesturing.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Wel Peter, ik heb een uitdaging voor jouw:

Een 12 Volt naar 18 Volt step up converter die men kan nabouwen. Voor het gebruik van een Labtop-pc in de wagen. Deze vraag is als 10x aan de orde geweest. Maar ik heb nog nooit een praktische oplossing gezien.

beetje gek

Op 14 oktober 2005 00:09:08 schreef elektron_:
Wel Peter, ik heb een uitdaging voor jouw:

Een 12 Volt naar 18 Volt step up converter die men kan nabouwen. Voor het gebruik van een Labtop-pc in de wagen. Deze vraag is als 10x aan de orde geweest. Maar ik heb nog nooit een praktische oplossing gezien.

Ik wel een keertje een praktische oplossing gezien in elektuur ik moet het een keertje zoeken.
Ze hebben een spoeloze spanning verdubbelaar gemaakt. heel mooi trouwens.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Momenteel ben ik zelfs bezig met een project.
Het is als volgt:
Via mijn mobiel kan je lampen, verwarming enz aan of uit schakelen in jou huis, als je ook in het buitenland zit kun je jou auto thuis via je mobiel starten en een beetje op warmen. Ook kan ik contoleren of het thuis regent, en dat ik thuis stroom heb. Mijn alarm systeem die werkt ook hierop, dus als er alarm gaat dan krijgt ik een melding. Alles gebeurt eigenlijk via voice recognition. Ik praat met het systeem via voice recognition en het systeem praat met mij via een IC. De stem die ik natuurlijk hoort is een sexy vrouwe stem. Daarvoor heb ik de ISD serie IC voor gebruikt . En ik heb paar standard "messages" er in opgenomen met de toetsenboard en het spraak programma van AT&T labs.
http://www.research.att.com/projects/tts/demo.html
Niet vergeten de "rights" te lezen

Succes!!

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
free_electron

Silicon Member

Op 14 oktober 2005 01:18:59 schreef uZion:
[...]

Ik wel een keertje een praktische oplossing gezien in elektuur ik moet het een keertje zoeken.
Ze hebben een spoeloze spanning verdubbelaar gemaakt. heel mooi trouwens.

hoeveel ampere. je kan dat maken met 1 ic en een speol en wat rs en c en een straffe shottky diode. tot 5 ampere.
national semiconductor heeft daar ic's genoeg voor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 12 oktober 2005 20:50:08 schreef big bang:
Snuffel eens rond op de Requests-forum, daarin worden meermaals vragen naar oplossingen en schakelingen gepost, meestal over nog relatief eenvoudige zaken.

Voor moeilijker zaken, gebruik je fantasie.
bvb. een robot met "obstacle recognition", eentje die dus niet alleen obstakels uit de weg gaat maar ze ook herkent en op basis daarvan besluiten kan nemen. Dan kan je nog meedoen aan de grote Melexis safety trophy, een prachtig jaarlijks evenement.

Of stoei eens met een LM628 en bouw je eigen servosysteem vertrekkende van een DC-motor. Ik ga hier later ook eens mee werken voor een X/Y/Z tafelbesturing.

- - big bang - -

voor die robot ben je te laat. Stanford university heeft net de DARPa challenge gewonnen. Een volkswagen Toureg jeep , volgestouwd met computers, lasersensoren en weet ik veel allemaal wat nog meer heeft 175 mijl afgelegd dwars door de woestijn ( onder bruggen , over spoorwegewn , door canyons , steiel helloingen en allerhande obstakels die men maar kon verzinnen. bepaalde stukken waren zo gevaarlijk dat een stuurfout de wagen de afgrond inreed ( 50 meter vertikaal naar beneden ... )

de wagen reed volledig autonoom. heeft er 7 uur over gedaan.

http://www.grandchallenge.org/

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 14 oktober 2005 02:39:27 schreef free_electron:
[...]national semiconductor heeft daar ic's genoeg voor.

Ik denk dat het vlot te verkrijgen van speciale IC's steeds het probleem is, tenzij je er 100 stuks afneemt.
Kan je een type geven dat echt bij de goede electroboer
op de plank ligt.

beetje gek

Die IC's kunnen meestal geen 3A leveren, wat een laptopie nodig heeft

Woei! *heeft etsbak*

Op 14 oktober 2005 02:42:53 schreef free_electron:
[...]

voor die robot ben je te laat. Stanford university heeft net de DARPa challenge gewonnen. Een volkswagen Toureg jeep , volgestouwd met computers, lasersensoren en weet ik veel allemaal wat nog meer heeft 175 mijl afgelegd dwars door de woestijn ( onder bruggen , over spoorwegewn , door canyons , steiel helloingen en allerhande obstakels die men maar kon verzinnen. bepaalde stukken waren zo gevaarlijk dat een stuurfout de wagen de afgrond inreed ( 50 meter vertikaal naar beneden ... )

de wagen reed volledig autonoom. heeft er 7 uur over gedaan.

http://www.grandchallenge.org/

Miljaar, Free_elektron... da's nog gene kattepis...
Ik had wel iets simpeler in gedachten voor de TS.
Maar deze challenge is één van de soort projecten die steeds mijn bewondering wegslepen. Volledig autonome voertuigen, robots... Onlangs nog een docu gezien over de huidige 2 wonderen van NASA: de Marsrovers Spirit en Opportunity, vind ik helemaal mega, één en al bewondering voor waartoe de mens nu al in staat is. Volledig autonoom zijn ze volgens mij niet, ik denk dat er ook nog menselijk intellect in de terugkoppellus zit, maar dat is normaal bij dergelijk dure projecten.
Zo'n zaken prikkelen steeds m'n creativiteit en verbeelding; ik denk niet dat ik alleen ben, anders waren de Terminator-movies nooit zo'n succes geworden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten