UV lichtbak maken

Ik zou graag een lichtbak willen maken en ik las hier vanalles over gezichtsbruiners enz...
Gaat het dan om dingen zoals dit?
Gewoon ergens kopen op een rommelmarkt, lampen en starters eruit en in een behuizing bouwen. Is het dat of heb ik het fout?

Greetz

ik geloof van wel ja als het maar met uva (uv) lampen zijn
dan is het goed.;)

Vooral rond blijven lezen. Deze vraag is al zo vaak langs gekomen.
Maar je hebt gelijk jah. Met deze gezichtsbruiners lukt dat heel goed. Zelf heb ik het in een koffer van een oude platenspeler gemaakt. 6 buizen pasten daar precies in, met de reflector er onder.

Kan je dat ding niet gewoon zo laten.. alles zit al in een mooie behuizing toch.. zal nog wel wat plaats zijn voor eventuele extra electronica.

Het lijkt me de bedoeling dat de print volledig egaal wordt belicht.. zijn hier nog 'regels' voor die je toe moet passen.. afstand print tot de lampen, etc.etc.

PaWoN

Als ik dezelfde behuizing hou en er zit al een spiegel in (zal wel zijn denk ik, logisch), kan ik er dan gewoon een glasplaat op bevestigen en er een deken overleggen tijdens het belichten?
Ik heb nog nooit zelf printplaten gemaakt, maar ik zou er eens mee willen beginnen... Altijd die kosten om dat te 'laten doen'

Greetz

wel maken zodat je printplaten optimaal belicht worden
en een deken hoeft volgens mij niet als de print plaat maar goed blijft liggen. desnoods tape je hem vast. dan heb je geen deken nodig want de onge-etste printplaat is alleen gevoelig voor UV-licht (UVA).
voor zover ik weet
(verbeter me als ik het verkeerd heb)
grtz ICtje ;)

elmowww

Golden Member

Op 11 oktober 2005 19:41:12 schreef ICtje:
wel maken zodat je printplaten optimaal belicht worden
en een deken hoeft volgens mij niet als de print plaat maar goed blijft liggen. desnoods tape je hem vast. dan heb je geen deken nodig want de onge-etste printplaat is alleen gevoelig voor UV-licht (UVA).
voor zover ik weet
(verbeter me als ik het verkeerd heb)
grtz ICtje ;)

Vooral ook voor scherpe voorwerpen... één kras en er zijn 6 datalijnen van 10 mil niet meer verbonden ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 11 oktober 2005 19:41:12 schreef ICtje:
wel maken zodat je printplaten optimaal belicht worden
en een deken hoeft volgens mij niet als de print plaat maar goed blijft liggen. desnoods tape je hem vast. dan heb je geen deken nodig want de onge-etste printplaat is alleen gevoelig voor UV-licht (UVA).
voor zover ik weet
(verbeter me als ik het verkeerd heb)
grtz ICtje ;)

Wat bedoel je met 'oprimaal belicht'?

Heb m'n belichtingsbak ook zelf gemaakt. Ik had eens ergens zo'n setje UV TLbuizen gekocht, voetjes, starters en ballast alles erbij.
Bakje gemaakt van witte meubelplaat, 2 latjes in gemonteerd waarop een glasplaat ligt (ongeveer 10 cm boven de buizen), bovenop nog een deksel dat dicht gescharnierd kan worden.
Tussen het deksel en de glasplaat is nog +-10mm vrij.
Vroeger legde ik op de print (met daaronder de layout) nog een glasplaatje, om alles op z'n plaats te houden. Het voordeel hiervan is dat je aandrukt en nog altijd erdoor kan kijken of het goed zit.
Nu heb ik in het deksel over de gehele oppervlakte nog een schuimrubber geplakt die alles nog eens omsluit bij het dichtdoen van het deksel, werkt prima.

P.S. gewoon glas is niet volledig UVtransparant, maar met een belichtingstijd van 5 min lukt het prima bij mij.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Heb er pas een gemaakt van een gezichtsbruiner met 4x15 W TL buisjes er in, en die naar een idee van iemand op GoT ingebouwd in een oude scanner.

Het paste redelijk netjes en werkt echt prima, heb geen timer ingebouwd maar ongeveer vijf minuten is goed met de hand te timen. :)

Het is volgens mij in zo een constructie voornamelijk belangrijk dat de Tl's niet al te dicht onder het glas zitten, dan wordt de belichting onregelmatig.

Ik hergebruikte de reflector uit de bruiner.

Ik heb voor 2 euro een gezichtsbruiner met 6 UV lampen gekocht, daar een alu frampje overheen gezet (lees gelijmd) en daar een glasplaat overheen. Totaal ca €6

Woei! *heeft etsbak*

Heb ook zoiets gemaakt, 5 tl lampen van 40cm (blacklight blue) zo kan ik tot A3 formaat gaan (kwestie van zeker te zijn dak groot genoeg kon. Dan in een een houten bak gebouwd (MDF platen). Dan er een timer in. Als je er wat werk van wil maken kan je wel een mooi bakje bekomen.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Ik ben ook bezig met een belichtingsbak. Heb gezichtsbruinertje timertje enz, maar ben nog op zoek naar een oude scanner. Das nog nie zo makkelijk, al bij bedrijven langs geweest en schroot maar nix gevonden. Heeft iemand er toevallig eentje voor me liggen of een tip waar ik nog kan zoeken?

[Bericht gewijzigd door 14 jarig amateurtje op woensdag 2 november 2005 14:56:38

hm, ik heb hier ook plannen om een belichtingsbak te maken. maar dan wel een beetje anders dan hier tot nu toe voorbij is gekomen. ik wil het doen met een oude scanner.alles eruit slopen en het beweegsysteem er wel in laten zitten. met knopje vooruit/achteruit regelen. snelheid is vast. aangezien de tl nu overal even lang belicht een egale print? of is dit geen goed idee?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Leuk bedacht, maar ik denk niet dat het zo'n goed idee is, omdat de print dan te kort belicht wordt.
(corrigeer me als ik er naast zit)

Slecht idee,

- Buitenzijden worden meer belicht dan de binnenkant
- Belichten duurt heel lang.

Ik wou 't eerst ook in een scannertje inbouwen, maar m'n tl buizen waren te lang dus ik heb ze maar in de bruiner laten zitten. (glasplaatje erover, boek erop)

Een scanner kun je meestal voor een paar euro bij de kringloop halen.

Woei! *heeft etsbak*

Misschien nog wat ideetjes op doen als je een UV lichtbak gaat maken:

Klik www.picbasic.nl/index_etsen_nl
Klik Meer info belichten
Klik op die pagina Een belichtingsbak maken

En op die pagina staat weer een link naar een volautomatische lichtbak (frontlader).
Bekijk de foto's eens om wat ideeën op te doen.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

En mss ook nog een tip: als je em helemaal zelf maakt kan je gewoon glas nemen, er staat dikwijls dat je speciaal glas moet hebben(omwille van het lichtdoorlaten en de krasvastheid) maar dat kost geld. En zo'n gewoon stuk glas krijg je bijna voor niks. Je moet dan enkel wat voorzichtiger zijn en idd langer belichten.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

ik heb gewoon een stukkie glas van een fotolijstje en met 1 minuut belichten werkt het primas

Woei! *heeft etsbak*

Op 3 november 2005 13:30:06 schreef jossie14:
ik heb gewoon een stukkie glas van een fotolijstje en met 1 minuut belichten werkt het primas

howto.

je krijgt een flesje wijn in een kistje met glas ervoor
je pakt de wijn eruit en zet die op tafel neer.
loop naar de kringloopwinkel
koopvoor 1 euro zonnebruiner.
maak de wijn open
gooi de inhoud van de zonnebruiner over tijdens het drinken van een flesje wijn

klaar

-

Op 3 november 2005 13:50:02 schreef ganzz:
[...]

howto.

je krijgt een flesje wijn in een kistje met glas ervoor
je pakt de wijn eruit en zet die op tafel neer.
loop naar de kringloopwinkel
koopvoor 1 euro zonnebruiner.
maak de wijn open
gooi de inhoud van de zonnebruiner over tijdens het drinken van een flesje wijn

klaar

en dan?

Woei! *heeft etsbak*

dan ben je klaar, op de glasplaat kan je de print leggen boek er op klaar.

LED there be light

wat is dat voor timer dat je daarin hebt zitten? verknutselde kookwekker ofzo??

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 3 november 2005 18:45:33

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough