12V accu laden met 8.6V zonnepaneel?

Hallo,

Ik heb een zonnepaneeltje van 8.6V en 19.2 Watt piekvermogen. Ik wil daar graag een normale 12V accu mee opladen. Weet iemand of daar een staandaard converter voor te krijgen is of wat ik daar zelf voor kan bouwen?

Arjin

Een LT1170 zou hier prima diensten kunnen bewijzen. Maar andere step-up converters kunnen natuurlijk ook van 8,6 volt 14,4 volt maken.

Edit: topicstarter vroeg mij via email meer info.

De LT1170 is een 5-benig IC dat met een handjevol componenten (o.a. spoel, snelle diode) spanningen kan verhogen bij een flinke stroom (LT1170 5A - LT1171 2,5A - LT1172 1,25A)

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op donderdag 13 oktober 2005 20:19:21

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

He Fuzzbass,

Ik heb even bij Radio Rotor geinformeerd en die gaf aan dat zo'n lt1170 30 euro kost kost. Daar schrok ik een beetje van. Ander punt, hij gaf een tip om een tweede gelijke zonnepaneel in serie te schakelen en dan direct op de accu te zetten. Dan hoeft er alleen nog een overlaad beveiliging op. Is dat een valide optie?

Arjin

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Kun je wat met een MC34063?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik ben met iets vergelijkbaars bezig: een 4V max zonnepaneel die een 4.8V accu'tje laad. M'n zelfgemaakt regelcircuitje met een microcontroller zal denk ik hooguit een eurotje of 15 kosten, maar daar zitten ook nog een aantal andere functies in. Aangezien je die niet nodig zal hebben kun je beter een eenvoudigere regelaar kiezen.

Je kunt inderdaad ook rechtstreeks laden maar bij weinig zon kun je dan helemaal niet laden.

Er heeft ook een paar maanden terug een laadregelaar voor 12V accu's in elektuur gestaan, via hun website kun je het artikel bestellen (kost 1,30 euro als ik me niet vergis).