Hulp gezocht bij elektronica project

Henry S.

Moderator

Zeker waar, de meesten van mijn klas zaten het laatste jaar te rommelen met 'de voeding', en dan ook echt rommelen. Maar een paar gingen echt iets zelf maken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 13 oktober 2005 20:06:50 schreef MGP:
Waarom altijd zo kort reageren, dat helpt niemand.

Toen ik op school zat werd ik in het laatste jaar ook geholpen door een electronicafreak.

Je hebt wel een beetje gelijk,ik ben soms wat bot, maar een laatstejaars electronica die wanhopig om hulp vraagt tegen betaling bij de bouw van een wekkertje? Sorry, maar ik meen het als ik zeg dat ie er beter mee zou ophouden, dat wordt nooit wat met die kerel.Iedereen heeft welles hulp nodig, maar dit is een angstkreet van iemand die niet weet hoe eraan te beginnen.Als ik bedenk wat een pak kennis ik moest hebben in mijn laatste jaar, en toen bestond er nog geen Google waar je alles aan kan vragen.

Op 14 oktober 2005 19:36:56 schreef grotedikken:
[...]
Als ik bedenk wat een pak kennis ik moest hebben in mijn laatste jaar, en toen bestond er nog geen Google waar je alles aan kan vragen.

Wat google betreft kan ik niet anders of je gelijk geven.
Je mag wel niet vergeten dat je door de ervaring die men op doet denkt dat men vroeger meer kennis had dan de schoolgaande jeugd van nu.

@slie: Kan je even je blokschema posten en daar zelf je bevindingen bij schrijven?
Dan kunnen we hier eventueel aanvullingen geven.

[Bericht gewijzigd door tEmPeSt op vrijdag 14 oktober 2005 22:05:49

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Elektuur van deze maand staat een wekkertje in, kun je miss aanpassen
:) Weer een idee erbij

Woei! *heeft etsbak*

Een 8x2 lcd schermpje kun je ook bij www.world-led.com kopen, 4 euro voor groen met zwarte letters of 5 euro voor blauw met witte letters.

Op 14 oktober 2005 19:36:56 schreef grotedikken:
[...]
Je hebt wel een beetje gelijk,ik ben soms wat bot, maar een laatstejaars electronica die wanhopig om hulp vraagt tegen betaling bij de bouw van een wekkertje? Sorry, maar ik meen het als ik zeg dat ie er beter mee zou ophouden, dat wordt nooit wat met die kerel.Iedereen heeft welles hulp nodig, maar dit is een angstkreet van iemand die niet weet hoe eraan te beginnen.Als ik bedenk wat een pak kennis ik moest hebben in mijn laatste jaar, en toen bestond er nog geen Google waar je alles aan kan vragen.

Een angstkreet? Het maken van zo een projectje is niet echt moeilijk. Wat ik wel moeilijk vind is daar op het eind van het jaar nen dikken boek bij afgeven waarin alles tot in de details is uitgelegd.
En het is niet omdat ik elektronica volg dat ik gepassioneerd ben door elektronica. Misschien dat ik ooit de verkeerde keuze gemaakt heb ja, maar het is nu wel een beetje laat omdat te veranderen. Ik wil nu mijn diploma halen, en later zijn er nog 101 andere richtingen die ik kan volgen. Maar als je naar de hogeschool wilt gaan heb je nu eenmaal een diploma nodig.
En verder wil ik de gasten bedanken die mij al geholpen hebben door hun tips en nuttige commentaar

'Nen dikken boek' zal het nu ook niet zijn hoor :-) Als je aan 50 paginas komt zal je zeker het meeste al hebben hoor.

En over die LCD: kzou die uitbreiden :-) met een uitbreidingkje vallen er altijd punten te verdienen. Dus zo'n 2x16 en kan je zo nog een beetje tekst bijzetten (bijvoorbeeld tekst boven je toetsen oid...)

hoever ben je nu al geraakt met je onderwerp?

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Op 14 oktober 2005 00:09:07 schreef Jan klaasen:
ach lui,

toen ik het laste jaar van de mts zat kon ook niemand iets anders dan stekkers in contactdozen stekken behalve de mensen die het voor de hobby deden (zoals ik), die konden net iets meer
je word ook bij een mbo opleding opgeleid tot een uitvoerdend werker. als je r&d wilt doen moet je nog even verder studeren.

Bij ons was het net zo erg. Paar dagen na de diplomauitreiking sprak ik nog met een klasgenoot. Vraagt hij aan me of ik kon uitleggen wat het verschil tussen analoge en digitale techniek was. Nou dan heb je toch het gevoel dat je je papiertje kan wegflikkeren.

Ontopic:
Daarom vind ik het ook onzin dat iemand je eindproject moet maken. Met een beetje doorzetten kan je alles maken. Als je dat niet kunt, interesseert het je ook niet genoeg en kan je beter een andere hobby zoeken!

...

Wat ik wel moeilijk vind is daar op het eind van het jaar nen dikken boek bij afgeven waarin alles tot in de details is uitgelegd.

Dan is dat toch echt een vaardigheid die je nog moet leren i.v.m een hogere vervolgopleiding ...

Op 14 oktober 2005 19:36:56 schreef grotedikken:
[...]
Je hebt wel een beetje gelijk,ik ben soms wat bot, maar een laatstejaars electronica die wanhopig om hulp vraagt tegen betaling bij de bouw van een wekkertje? Sorry, maar ik meen het als ik zeg dat ie er beter mee zou ophouden, dat wordt nooit wat met die kerel.Iedereen heeft welles hulp nodig, maar dit is een angstkreet van iemand die niet weet hoe eraan te beginnen..

Aan de vele reacties te zien is het je vergeven ;) :)
Je hebt idd ook een beetje gelijk..huiswerk tegen betaling is wel over de schreef.
En angst is een slechte raadgever..een zorgvuldige planning voorkomt soms veel stress. Maarja, ook dat moet geleerd worden.

LDmicro user.
Anoniem

Op 15 oktober 2005 13:48:22 schreef Slie:
[...]
Ik wil nu mijn diploma halen, en later zijn er nog 101 andere richtingen die ik kan volgen. Maar als je naar de hogeschool wilt gaan heb je nu eenmaal een diploma nodig.

Met die mentaliteit mag je de hogeschool wel vergeten.
Je zult je juist moeten bekwamen in die zaken waar je zwak in bent en door een ander wilt laten doen.
Maar och, je vind daar vast ook wel iemand die in jouw plaats je thesis wilt maken. En als je van school af bent, solliciteer dan meteen voor manager, dan kun je iemand in jouw plaats laten doen waar je niet goed in bent.:-)

Alleen gaan dat soort managers meestal maar een jaar mee (duur van hun contract) tenzij je een natuurtalent bent die alleen maar kan grauwen en snauwen, tegen een lager salaris natuurlijk ... ;)

Bij mijn weten zal het feit dat iemand mij helpt met dit eindwerk er voor zorgen dat ik beter wordt in elektronica. Juist?
Daarvoor gaan we ook naar school, om hulp te krijgen om iets te leren.
Als ik nu vind dat mijn leraar mij niet goed genoeg kan helpen, en ik zoek iemand anders die mij beter kan helpen.
Is dat dan verkeerd?
Op het einde van het jaar wil ik genoeg van elektronica kennen om te slagen.
Heb ik de verkeerde mentaliteit? Het is nu oktober en ik ben al bezig met een eindwerk dat af moet zijn in juni. Ik wil gewoon het beste van dit eindwerk maken. En als ik mij moet bekwamen in de vakken waar ik zwak in ben? Hoe moet ik dat doen? Misschien door hulp aan een expert te vragen.
Ik zoek dus gewoon hulp, of bijles of hoe je het ook wilt noemen. Ik wil geen eindwerk kopen. (ik wil er zelf mijn tijd en energie in steken)
Ik had gehoopt op dit forum zo iemand te vinden. Maar blijkbaar krijg ik enkel reacties van enkele moraalridders.

Daarvoor gaan we ook naar school, om hulp te krijgen om iets te leren.

Zelfstandigheid zou daar ook een onderdeel van moeten zijn.
En het is nu eenmaal zo, dat je een aantal zaken in dit leven *zelf* moet doen.

En een moraalridder doet het alleen om de moraal, een aantal mensen hier bedoelen het goed met jou!

Henry S.

Moderator

Op 15 oktober 2005 18:47:54 schreef Slie:
Bij mijn weten zal het feit dat iemand mij helpt met dit eindwerk er voor zorgen dat ik beter wordt in elektronica. Juist?
[...]

Onjuist. Dat zal je zelf moeten doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Beetje offtopic misschien maar toch:

Op 15 oktober 2005 18:58:54 schreef Rd12tf:
[...]

Zelfstandigheid zou daar ook een onderdeel van moeten zijn.
En het is nu eenmaal zo, dat je een aantal zaken in dit leven *zelf* moet doen.

Als je op het MBO met een project bezig bent en je krijgt bij bijna elke vraag die je stelt het antwoord, zoek maar op internet of het staat wel in het boek dan denk ik toch dat er iets mis is met het onderwijs.
De leraren van tegenwoordeig mogen best wat meer tijd steken in het "sturen" van leerlingen, dat je zelfstandig moet kunnen werken snap ik ook wel maar op de manier zoals het nu op MBO gaat is ook niet goed.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Dat een leraar moet sturen in een onderwijs leersituatie is duidelijk, maar als bij de doelstellingen van een project de voorwaarde 'zelfstandig' staat dan word het anders, het is dan behalve een kennistest ook een 'houdingstest'.

Later, in de practijk, ben je ook op jezelf en/of je collegae aangewezen als het om de uitvoering van een (echt) project gaat. Er is dan ook geen mentor of leraar meer om je te helpen, hooguit een 'manager' om je te zeggen dat je op moet schieten, dat het gisteren af moest zijn. ;)

Volgens mij krijg j eop het mbo wel zeer veel te horen staat in je boek en kijk maar op internet.
Ik vind het eigenlijk wel slim van Slie om wat te vragen aan mensen die er meer van weten en praktijk ervaring hebben.
maar natuurlijk moet niet alles uitgelegd en voorgekauwd worden.
Dat lijkt me juist saai al zou ik het moeten maken.
Tips voor slie:
schrijf eerst eens op wat je wilt.
ga dan kijken welke kennis je er voor nodig hebt.
ga die kennis verzamelen als je het nog niet weet.
ga het ontwerpen.
ga het bouwen.
ga het dan testen.
mischien kun je tijdens het ontwerpen al rekening houden met eventuele uitbreidingen.
en werk het zo gewoon stap voor stap af.

wat vaak heel makelijk werkt is gewoon een goed stappenplan maken.
veel Succes

als je goesting hebt om naar kortrijk af te zakken kan ik je eventueel wel helpen (2de jaar bachelor elektronica)

ik zou tevens opteren voor een pic, dan heb je meteen een kleine print, want een wekker met geheugen bouwen met discrete IC's... je print zal behoorlijk vol staan. tevens is een pic hoofdzakelijk and or not logica, nog wat info over registers en het interne van zo'n pic en je hebt al een mooi boekje.

Ik vraag me wel af of jullie wel weten wat MBO niveau is..

zelf doe ik ook MBO elektrotechniek, en ja mn niveau zit echt ver onder dat van de mensen hier op CO.

Trouwens dat " Wij maken geen school opdrachten " gedoe vind ik ook maar niks.. Als hier 'slimme' jongens rond lopen zouden ze het wat anders zeggen " Ik wil graag een klok maken kunnen jullie mij daar mee helpen? " en dan helpen jullie wel?.

Sorry hoor maar ik baal er soms wel van omdat de heletijd te lezen. Zelf heb ik er de kennis niet voor om de TS te helpen maar anders had ik dat zeker gedaan.

klein is fijn

Moderator

Ik neem aan dat je dit ding bedoelt: Elektuur multiwekker
De software staat volledig online, de uitleg van commando's is ook ruim te vinden op het net dus ik snap nog steeds niet wat er niet te snappen valt...

En dan niet weer beginnen over je "ervaringsniveau met electro enzo", dit is gewoon simpel kijken, vergelijken en samenvatten, dat heeft weinig met electro specifiek te maken.

Op 16 oktober 2005 00:09:14 schreef Electroboy:
Ik vraag me wel af of jullie wel weten wat MBO niveau is..

zelf doe ik ook MBO elektrotechniek, en ja mn niveau zit echt ver onder dat van de mensen hier op CO.

Ik heb net mijn MBO diploma gehaald en ik ben het volledig met je eens, mijn kennis van elektronica is ook niet wat het moet wezen.
In mijn laatste stage heb ik meer geleerd dan in de laatste 1,5 jaar van school.
Op mijn stage moest ik ook zelfstandig werken maar als ik dan vragen had werden die goed uitgelegd, en hier gaat een leraar nog weleens de mist in.

Op 16 oktober 2005 00:09:14 schreef Electroboy:

Trouwens dat " Wij maken geen school opdrachten " gedoe vind ik ook maar niks.. Als hier 'slimme' jongens rond lopen zouden ze het wat anders zeggen " Ik wil graag een klok maken kunnen jullie mij daar mee helpen? " en dan helpen jullie wel?.

Sorry hoor maar ik baal er soms wel van omdat de heletijd te lezen. Zelf heb ik er de kennis niet voor om de TS te helpen maar anders had ik dat zeker gedaan.

Ook hier ben ik het voor een gedeelte mee eens.
Als iemand vraagt om hulp en hij kan zelf al wat laten zien wat ie al heeft geprobeerd dan wil ik best helpen (voor zover ik dat kan natuurlijk)
Mocht hij/zij er zelf nog niks aan gedaan hebben en verwacht dat de mensen van co de opdracht gaan maken dan vind ik het begrijpelijk dat niemand wil helpen.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Ik hoop voor je dat je wel hbo gaat doen. Althans hier in eindhoven vind ik elektrotechniek best wel relax.
Voorbeeld: Op het MBO zit je 2 jaar wat aan te modderen Pascal. En in het 1e jaar op het MBO maakte ik al de mooiste "windows" (borland) programma's die communiceren met een micro controller. Kan ik lcd's aansturen enz. Nu bezig met het 2e jaar :)

...

feit is dat deze jongen in belgië woont, dus ik denk niet dat je de scholen van belgië kan vergelijken met die van nederland, ...