porturntable

ik weet niet of ik in de juiste sectie zit. maar oke.
hallo beste knutselaars en zo.
ik ben dj. tablist om precies te zijn. (dj die scratcht) en ik probeer al een poosje het een en ander in elkaar te knutselen om niet alleen maar op mijn kamer te kunnen scratchen.
ik wil een soort doosje maken. in principe portable dus.
waarmee ik dezelfde technieken kan gebruiken als bij scratchen.
scratchen maak je normaal met een draaitafel. daarop ligt dan een plaat met bepaalde scratchgeluiden. maar gewoon een sinusgolf zou ook al een hele vooruitgang zijn dan niets. je creeert een scratch door de plaat (record) heen en wer te halen. de naald (element) pikt dat geluid op van de heen en weer gaande geluidsfragmentjes op de plaat. en zo gaat dat geluid verder.

een scratch is eigenlijk een geluid dat je manipuleerd in hoogte. als je je hand snel heen en weer haald is het geluid hoger. langzamer is lager.
dat komt doordat de geluidsgolfjes op de plaa dan ingedrukt, of uitgerekt worden.
ik vroeg mij af of iemand hier zin heeft om zoiets in elkaar te bedenken. want solderen is fun!

emm ik wou wat samples online zetten maar nog niets gevonden, gemaakt. of whatever.
eerst maar eens kijken of iemand interesse heeft in dit verhaal. als je meer info nodig hebt. (ik denk het wel) tiep ik erbij.

maar hebben jullie interesse!??

Dit is wel te maken, alleen niet zo 1 2 3.
Het kan met een microcontroller met voldoende extern RAM geheugen (daarin komt de audiodata in opgeslagen)
Vervolgens, ik denk met een interruptiesluis (CNY70 type) een schijf maken zodat je de beweegsnelheid (en ook richting, dus twee sluisjes nodig en dan 2-bit gray) kan meten ervan, vervolgens het RAM geheugen uitlezen aan de hand van het bewegen (dus de meetsnelheid), uitlezen in een DAC.
Het moet ook nog eens vrij goed klinken (16bit 44.1kHz stereo?) Er wordt heel wat data verstuurt, waarschijnlijk kan het rechtreeks, dus de DAC aan de RAM hangen, want dan hoef je alleen de clocksnelheid bij uitlezen aan te passen. (komt dus af van de schijf en de sluisjes via de microcontroller communiseert de boel met de externe RAM)

RES

Er bestaan CD-spelers waarmee je kunt scratchen. Die slaan eerst een hoop muziek op in een geheugen, en met een aparte draaischijf kun je door dat geheugen heen "scratchen". 't Is wat RES al zegt: alles behalve simpel. Je zult een behoorlijk snelle computer moeten bouwen om dat te kunnen. Een oude notebook die MP3 afspeelt is misschien een beter idee, als je daar een USB- scratch-controller voor kunt krijgen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

dat is naterlijk een mogelijkheid. maar zoals jullie zeggen: niet handig.
ik dacht dat het ook analoog te bouwen was.
met behulp van bijvoorbleed de sinusgenerator.
als je daarmee de pitch kan veranderen ben je al een stapje dichterbij.
ook is dat al een gebruikte techniek, die heet feedbacknoise. emmm. tjah ik zoek voorbeelden het te verduidelijken. maar het is moeilijk jongens!
bedankt voor jullie replies ! fanx for helping me out

voor de geintereseerden onder ons.
op het wendbaar.net forum ( forum voor scratchers)
heb ik al zoiets gestart. misschien kun je er wat uithalen.
zoals het floppy drive idee. en het cassettetape idee

http://wendbaar.net/phpbb/viewtopic.php?t=2282&start=0&postday…

bedankt!

Met een flop scratchen is ook wel een leuk idee. :)

RES

Analoge min-of-meer-sinus scratch mini synthesiser: Draaien aan een stappenmotor met lekker veel stappen, uitgang wat passief filteren etc en de amp in ?
Voor meer mogelijkheden: Gelijkrichten, btje afvlakken en het signaal als CV in een normale analoge synth gebruiken.

Iets met een "analoge floppy" of tape loop oid lijkt me ook leuk, maar is zowel elektronisch (opname / weergave amps, wissen, bias etc) als mechanisch volgens mij helemaal niet simpel om echt goed te krijgen. Er bestonden overigens vroeger wel (voor de komst van de casette) magnetische plaat-systemen voor o.a. telefoonbeantwoorders.

analoog lijkt me beter,
omdat het iets simpeler is.
en scratchen is analoog.
toch
?

Op 18 oktober 2005 11:41:36 schreef funkson:
analoog lijkt me beter,
omdat het iets simpeler is.
en scratchen is analoog.
toch
?

Vroeger was er alleen analoog, tegenwoordig kan je het allemaal digitaliseren.
Voordeel van digitaliseren is dat het onverwoestbaar/onverslijtbaar (want werkt optisch) wordt en geen last van skippen of overslaan.
Het enige wat kan slijten is het lagertje van de scratch-schijf.
Analoog is veel simpeler dan digitaal.
Die digitale scratch dingen bestaan trouwens al, alleen niet goedkoop.

RES

plus hij is niet mee te nemen in de klas:)

@ digitaal: Ik geloof onmiddelijk dat het kan, mogelijk dat een van de doe het zelf mp3-speler ontwerpjes op het internet zich relatief simpel laat uitbereiden, maar dat is helemaal mijn gebied niet.

De moderne commerciele scratch-CD spelers (heb hier regelmatig een setje Denon S1000's over de vloer) en dergelijken doen heel redelijk wat ze beloven.

@ analoog: Meer mijn gebied, heb er even over nagedacht en wat opgezocht. Een korte tapeloop om een scratch-schijf heen lijkt me de beste optie.
Floppy's en de bijbehorende hardware zijn gemaakt voor opslag van digitale data en volgens mij erg ongeschikt voor audio, buiten dat geven ze vrij veel wrijving.

Met een 1/4" tape en goede opname/weergave elektronica is uitstekende kwaliteit haalbaar, probleem zal hem voornamelijk zitten in de mechanische uitvoering.

De elektronica (zie bijvoorbeeld hier voor een idee van de opbouw) laat zich tegenwoordig volgens mij goed met opamp's uitvoeren, alleen voor de bias en het wissen blijven denk ik wat trafo's nodig.
En ik kon ook zo snel niet vinden wat voor emphasis/de-emphasis men ongeveer toepast voor tape. (in "tape" zijn vele soorten, maten, snelheden en formats..)

Mogelijk is het handig wel een motoraandrijving op constante snelheid te hebben voor het maken van de opname.

Een analoge-scratch-sampler (wat het dan eigenlijk wordt) lijkt me een erg leuk project, helaas ben ik zelf mechanisch geen held en heb ik voorlopig genoeg andere zaken te doen.. ;)

dat hoorde ik meer.
maar dan gewoon dat je met een kopje van je cassette deck
iets record op een diskette (?)
en vervolgens met de aflees kop van de casette het kon beluisteren. in principe.
maar het maken is inderdaad moeilijker dan het verzinnen.
trouwes. wat zijn al die bias en emphasis dingen?
nooit van gehoord. ik weet alleen hoe ik de soldeerbout opmoet warmen.
in de magnetron

Ik heb zelfs wel eens Russen gezien die scratchten met een bandrecorder (de spoelen met twee handen draaien)

RES
KT88

Overleden

Een of andere mafkees met een ouwe halfgesloopte Tandberg taperecorder met CDs op de plaats van de spoelen.

Kan er nix anders van maken, sorry.

Wat dan wel weer leuk is, die tape die van rechts naar links door het beeld gaat, en wel degelijk langs de koppen loopt >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Kan je niet gewoon een sinusgenerator maken met een simpele potmeter. Vervolgens monteer je op die potmeter een schijf. Als je die schijf heen en weer draait, krijg je hoge of lage tonen, dus als je scratcht, krijg je div. tonen.

Het is maar de vraag of dit in de praktijk wat oplevert.

Het nadeel is ook dat je natuurlijk niet je eigen muziek kan draaien.

beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
KT88

Overleden

Analoge benadering: neem een ruisbron en jaag deze door een variabel notchfilter (dubbel-T filter).

{ heb de openingspost nu pas gelezen, schaam }

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Zo te zien (ook aan die piezo-trigger die er op geplakt zit :+ ) een of ander kunstproject.

Het lijkt me een prima idee om uit te gaan van een oude recorder, je hebt dan alvast een koppenbrug en opname/weergave versterker. Dan is het verder een kwestie van mechanisch geknutsel.

2 bovenstaande suggesties: Het reageert dan niet als een plaat die onder een pickup heen- en weer gedraaid wordt. Heb er over gedacht, het lijkt me wel te doen op basis van een VCO gestuurt door een dynamo oid - maar denk dat dat heel snel verveelt.

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 19 oktober 2005 20:26:24

Een XR2206 of een Wienbrug osc. zou ook nog kunnen als signaalgever. (sinus)
Aan de frekwentie pot een schijf fixen en dan maar "harken".

http://www.kolumbus.fi/hextek/oh2aa/wein.gif

[Bericht gewijzigd door RES op woensdag 19 oktober 2005 23:02:06

RES
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Ik had nog na zitten denken:

Kan je niet gewoon een kastje maken metaan de bovenkant een stalen draaischijf.

Deze draaischijf is aan de onderkant ruw geschuurd en bekrast. Vervolgens heb je een naald die rondbeweegt over het oppervlak (aan de onderkant)

Vervolgens wordt dit net als bij een gewone platenspeler versterkt enzo tot je een fatsoenlijk signaal hebt. Voordeel is dat het vrij compact kan (10x10x10 cm)en ook dat je geen last hebt van de naald.

je zou er zelfs nog batt. en een speaker bij kunnen doen:p

Hier nog even een plaatje ter verduidelijking:
http://www.xs4all.nl/~erikken/nico/scratch.JPG

Zoals je ziet draait de naald ook, zodat je vanzelf al een scratch achtig geluid hebt, maar het ook reageerd op je eigen gescratchd. Doordat de naald draait heb je minder snel dezelfde geluiden. Je kan ook nog het zo maken dat je die schijf zelf kan draaien voor optimale controle.

Ik hoop dat dit een idee is

(Vraag me niet hoe ik hier op kom of hoe je dat naaldsignaal zou moeten versterken)

(over dat versterken, het heoft nie zo secuur, omdat het toch een soort ruis is, dus je kan ook met microfoondingen aan de gang ofzo)

beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!

FF ingaand op dat cassette/diskette idee op het forum via de link:

Je kan zowiezo niet een liedje digitaal op een diskette zetten en dan scratchen

Wel kan je de diskette gebruiken als magnetische strip in combinatie met een casette kop.

Het beste idee lijkt mij een "grote" schijf meganisch verbinden met die 2 draaiwieltjes van een casette en dan kan je scratchen. Uiteraard moetie als jij dat wilt wel door kunnen lopen, dus dat kan nog moeilijk worden.

Maar mijn idee met die metalen plaat kan ook, maar dat is meer voor het pure scratchen, terwijl dat casette idee meer dient voor het anders uitvoeren van een liedje.

Zo zou je van een dubbel casette dek btw. een dikek draaitafel kunnen maken:p (nadeel is dat je niet zo snel de positie kan bepalen)

beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!

Funkson, ben je er nog??

Of laat je dit topic gewoon de put der pagina's in vallen??

beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!

sorry :0 daar ben ik weer.
pfff.
eem tjah.
nickondryo.: dat lijkt me ook een goede manier: die van de diskette. dar prop je dan door middel van de cassettekop een sample op... piieep.
en met die kop af lezen. . nadeel van diskette is dat het niet zo stabiel is. dus dat wordt een beetje kleideren met lijm enzo.

en ook die weiss oscillater? waarom is die een weiss oscilator.
in principe heb je dan een echte headphone / feedbackgenerator type scratchding.
get it?