Co balpennen

Op 20 oktober 2005 22:54:17 schreef Rd12tf:
[...]

Nee hoor, zo maak je van de BE overgang een zenerdiode, gebruik ik wel eens als ik een zener van 5-9 volt nodig heb. Van transistoren weet je ook niet veel is het wel?

Hoe verklaar jij die negatieve spanning dan? En dat de tor nadien niet meer werkte?

Ik vind het wel komisch, straks krijgen we een vervolg Co pennen topic :P

LED there be light

Die 'negatieve spanning' en het stukgaan van de tor is jouw ervaring, niet de mijne dus jij zal er ook wel een verklaring voor hebben.

Hum ja, ik weet ook niet hoe het kwam, dat ga ik nu morgen nog een doen se...

Nog eens gedaan: 17V over B/E(zonder weerstand) en dan -0.3V over de CB... Wil er wel plaatjes van schieten als je het niet gelooft hoor!

Op 20 oktober 2005 23:01:45 schreef Bertrix:
Hum ja, ik weet ook niet hoe het kwam, dat ga ik nu morgen nog een doen se...

Dan zal je zien dat die BE overgang zich als een zener gedraagt of je moet je laten inspireren door meneer Naudin!

Ontopic

Dat van die penvoltmeter vind ik prachtig maar ik ben bang dat de productiekosten te hoog zijn (helaas!)

Op 20 oktober 2005 23:07:58 schreef Rd12tf:
[...]
Dan zal je zien dat die BE overgang zich als een zener gedraagt of je moet je laten inspireren door meneer Naudin!

Ontopic

Dat van die penvoltmeter vind ik prachtig maar ik ben bang dat de productiekosten te hoog zijn (helaas!)

Met een weerstand idd als een zener: 6.5V, maar zonder werkt het toch hoor, kzal es een plaaje maken.

Op 20 oktober 2005 23:09:57 schreef Bertrix:
[...]

Met een weerstand idd als een zener: 6.5V, maar zonder werkt het toch hoor, kzal es een plaaje maken.

Je meet aan de collector en ontkoppelt de BE diode niet, dan meet je misschien de gelijkgerichte ruis van de BE zener, dat is de enige verklaring die ik er voor kan bedenken. Soi.

Nounou, dat gaat wel snel... In het tweede topic al besloten welk type balpennen het gaat worden, zodat alleen de kleur nog maar besloten hoeft te worden? Volgens mij gaat dat niet lukken.

Doe mij trouwens maar een OC3, zo'n 100kHz bandbreedte, Pmax van 50mW, en een Uce van 25V. En dat voor maar fl.19.75 (destijds) (als mijn geheugen nog goed is). Waren de eerste serieuze torren op de Nederlandse markt... Alleen de SOT serie zat ervoor, maar dat waren experimenteer-torretjes... In die dagen was je blij als je HF tor 1.5 MHz nog een beetje in staat was te versterken...

Tja, dat was de tijd dat de hobbie nog simpel was :)

Free the whales!

kleur was toch al duidelijk?
we hebben een poll gehad... en daarvan was de uitkomst dat men graag een zwart schrijvende pen ziet.

IF you can't convince them, then confuse them!
klein is fijn

Moderator

Op 20 oktober 2005 23:58:13 schreef Jeroen Boere:
kleur was toch al duidelijk?
we hebben een poll gehad... en daarvan was de uitkomst dat men graag een zwart schrijvende pen ziet.

Het logo leek me ook duidelijk, maar we zitten toch al weer op pagina 7...

Ben ik er vergeten bij te vermelden zwartschrijvend.
Zal het ze vragen zodra ik de offerte binnen heb.

LED there be light

Op 20 oktober 2005 23:29:00 schreef Rd12tf:
[...]

Je meet aan de collector en ontkoppelt de BE diode niet, dan meet je misschien de gelijkgerichte ruis van de BE zener, dat is de enige verklaring die ik er voor kan bedenken. Soi.

Klinkt ook een goede verklaring, ik weet het niet.

Een leerkracht fysica heeft dat een gedaan maar er geen uitleg bij gegeven, ik dacht dat er met de meter gekneoit was maar blijkbaar niet, was dat toen vergeten, maar schoot me opeens te binnen

Volgens mij is die ruisspanning normaal te klein om gelijk te kunnen richten en goed te meten. Het IR verhaal lijktme nog wel enigszins plausibel.

Free the whales!

start daar dan een nieuw topic over...

ik denk niet dat zwarte inkt meer zal kosten...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Lucky Luke

Golden Member

waarom doen we niet blauw en zwart schrijvende pennen?

wat voor pen word het eigenlijk (fototje?)

kun je nog kiezen uit verschillende kleuren/kleurcombinaties bij het gekozen model?

of word het 1 vaste kleur? (welke?)(wit lijkt me wel mooi, met het grijze CO logo er dan op)

komt er nog een slogan op?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

wat dachten julli van donkerblauw met witte huls
en daarop het logo. de pen is hier al een paar keer langsgeweest.

LED there be light

Een witte pen lijkt met wel mooi bij het
circuitsonline logo passen.
Blauwe inkt vind ik zelf mooier maar
met zwart ben ik ook tevreden:D

alle pennen zijn al blauw...
ik zou idd ook voor een witte pen gaan, evt met een stukje grijs oid.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb 't liefst blauwe inkt; marja (je moet toch wat)

Witte pen, CO logo en ev slogan (alleen als ie leuk is :))
Iets van blauw aan de boven/onder kant ofzo.

Gaan we hierna keycoards, solderbouten, boeken, cds, enz produceren :P:D

edit: Ik vergeet aanstekers, tv programma's, tin, :P

[Bericht gewijzigd door jossie op zaterdag 22 oktober 2005 00:22:31

Woei! *heeft etsbak*
klein is fijn

Moderator

Op 22 oktober 2005 00:27:38 schreef The Headhunter:
TV programma met Tooske: Solderen doe je zo :-)

Zal het me daar even heet aan toe gaan. :P

Op 22 oktober 2005 00:27:38 schreef The Headhunter:
TV programma met Tooske: Solderen doe je zo :-)

Ik haat die ***. Volgens mij is het dan slechte 'reclame' voor Co.
Ik ga nu weer 'Seconds from disaster kijken'

Woei! *heeft etsbak*

0,50 eurocent per pen inc. verzenden en btw?
noteer mij dan maar voor 100 pennetjes.