Distortie voor lage tonen

Hallo, nog maar eens een vraagje ivm de 18W versterker.
Na een aantal problemen met oscillaties, werkt het ding nu (bijna) zoals het hoort.

Wanneer het audio signaal bestaat uit een stem, piano enz (maw zonder bass) is er nergens distortie te horen.
Wanneer nu echter vb gitaar, bassen.. worden toegevoegd klinkt het nogal rommelig (ook de vocals), net of de boxen overstuurd worden.
wanneer ik het volume verlaag klinkt het dan wel weer mooi.
De boxen zijn van een voldoende vermogen om aangesloten te worden op de versterker, dus in principe kan van oversturing geen sprake zijn.

Ik heb de versterker getest met een toon generator en dan werkt het wel zowel voor lage als hoge frequenties. Het is dus enkel als er een combinatie is van beide, dat het rommelig klinkt.

Is het mogelijk dat er op een bepaald moment teveel stroom getrokken wordt, waardoor de voedingsspanning voor de IC's zakt?

Iemand een idee?

Is de versterker niet gewoon aan het clippen?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Waar voed je het ding mee ? Voeding moet wel ~ 2A kunnen leveren.. En welke impedantie heeft de gebruikte luidspreker ?

Hallo,

Je moet nooit vergeten dat de bas / lage tonen bij muziek in verhouding veel groter zijn dan de rest. Deze trekken dus meer vermogen. Hierdoor kan je voeding op dat moment inzakken ja waardoor zelfs "zachtere" tonen niet meer mooi zullen klinken. Het kan ook in je speaker's zitten. Als deze een impedantie van 8 ohm hebben,komt er zwz maar max. 9W uit. Hierdoor zet je de versterker "harder" om toch wat volume te krijgen. Gevolg is dat de versterker al veel dichter bij ze grens zit. Als er dan bas bij komt.... In dat geval zit het niet in je voeding. Mocht je 8 ohm speaker's gebruiken, dan mag de voeding max. 18V zijn. Dan komt het vermogen toch weer in de buurt van die 18W.

Voor de voeding wordt een autobatterij gebruikt, dus deze kan de nodige stroom zeker leveren.
De impedantie van de luidspreker is 4ohm.

Indien de versterker clipped, zou hij dit toch ook moeten doen wanneer ik het test met een toongenerator die een lage frequentie er door stuurt, dacht ik? Of is dit niet te vergelijken met muziekbassen?

Henry S.

Moderator

Met een toongenerator belast je de versterker meer op 1 frequentie.

Het lijkt er op dat je de versterker niet goed aanstuurt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.