huisinstallaties

hoi,

Ik ben met een werkstuk bezig over electrische huisinstallaties. Kan iemand mij misschien helpen met informatie over aansluitings principes van groepenkasten voor de normale huisinstallaties en hoe dat krachtstroom gekoppeld is? Zou graag tekeningen of illustraties willen en uitleg over de aansluitvolgorde, waardes van automaten/aardlek etc. en welke componenten er allemaal voor nodig zijn. Gezien dat ik deze info niet via het nuts bedrijf mocht ontvangen en op internet ook niet veel te vinden is, probeer ik het op deze manier. Hopelijk kan en wil iemand mij hierbij helpen. Alvast vriendelijk bedankt.

nou, het zal zo zijn dat er 380 volt binnenkomt in je huis, darvan gaat een deel naar krachtstroom en een deel naar de meterkast.

en daar worden enkele paralelle groepen gevormd.
toch?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Als er 3-fase (400V) binnen komt zijn de groepen in de woning verdeeld over de 3 fasen zodat de fasen gelijk worden belast.

Tegenwoordig hebben wij geen 380 meer in nederland maar 230/400

Voor informatie over componenten, datasheets en manuals http://wruiter.demon.nl/electronics/

erg bedankt voor de reacties! Maar wat ik eigenlijk zoek is een blokschema van een huisinstallatie en van krachtstroom. Hoe dat alles aan elkaar gekoppeld is en wat waardes kunnen zijn en normen etc. Ik wil dit graag visueel in mijn opdrachten verwerken. Bedankt alvast!!

nou, met deze info zou het in ieder geval mogelijk kunnen zijn om (zelf) een blokschema op te stellen.

os het voor natuurkunde, dan kan je ook nog extra dingen in je boek vinden.

ps. ik hoop niet dat je nu denkt: "boek, welk boek?"

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

op de websites van onder andere de keuringsorganismes OCB en AIB-vinçotte (ik heb de url's hier niet direct bij de hand, google eens) vind je beknopte samenvattingen van het AREI (belgisch regelement voor elektrische installaties), met voorbeelden en alles.

GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2005 15:31:15 schreef muddy:
nou, het zal zo zijn dat er 380 volt binnenkomt in je huis, darvan gaat een deel naar krachtstroom en een deel naar de meterkast.

en daar worden enkele paralelle groepen gevormd.
toch?

De meeste woonhuizen hebben gewoon 1x230Vac.

GJ_

Moderator

Ai, dat wist ik niet. En om heel eerlijk te zijn: van huisinstallaties weet ik zowiezo niet zo heel veel. Mijn hobby ligt meer in de industrie.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 23 oktober 2005 19:19:49