pc atx als 12volt voedingsbron

Hallo technici,
Even een vraagje aan jullie;

Ik heb een lader besteld die ik wil gaan gebruiken om een 600mah 9,6 Volt accupack mee te gaan opladen. Het betreft een "Robbe Power Peak 3 Sport" lader. Super ding met heel veel opties. De lader heeft een Input Voltage nodig van: 10-15 Volt DC. De Maximale charge current van de lader is 6.5A. Maximaal gebruik ik denk ik maar 1A op de batterij te laden (ongeveer 1C)! Nu heb ik hier nog een Aopen(FSP300-60PN(PF)) pc-voeding liggen die in perfecte staat verkeerd en 15,0 Ampere levert bij 12 volt.
LINK: http://www.aopen.com.tw/products/power/FSP300-60PN(PF).htm
Ik verbind de groen draad met de ground, en dan werkt de voeding.

Nu is mijn vraag, kan ik deze voeding bij deze lader gebruiken en zal de lader zo ook optimaal werken en kan ik hiermee de batterij maximaal opladen?

groeten Chris

Ja, als de 12V onder gebruik te veel inzakt, kun je altijd een 1Ohm 50W weerstand over de 5V lijn en de GND zetten

...

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 20:54:31

Woei! *heeft etsbak*

Ik ben eigenlijk bang dat de voeding het niet aankan of te veel gaat schommelen ofzo. Is deze pc-voeding trouwens gestabiliseerd? Met een kleine modificatie aan een van de molex kabels kan ik de lader er wel goed op aansluiten.

Bertrix wat gebreurd er als ik een 1 Ohm 10W weerstand over de 5V lijn en de GND zet ?

Bij een geschakelde ATX voeding is de 5V en 3V3 de master, dat wil zeggen dat de voeding de spanning regelt van die 2, de andere volgen mee met dezelfde regeling...

Als je het niet genoeg belast gaat de uitgangsspoel in stroomleemte, dus de stroom erdoor wordt 0! Dat is niet zo goed voor de regeling, veel grotere schommeling, maar die schommeling krijg je ook op de 12V lijn, en een factor 12/5 meer.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 23 oktober 2005 20:56:24 schreef scorp987:
Wat gebeurd er als ik een 1 Ohm 10W weerstand over de 5V lijn en de GND zet ?

R = U/I
I = U/R
5 = 5/1
Die weerstand zorgt voor een mooie 5A.
Dan dissipeert die weerstand 25W...
Edit: Je kunt beter een 2,5R weerstand nemen (en vergeet m niet te koelen)

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 21:00:57

Woei! *heeft etsbak*

STEL:
Ik hang de pc voeding aan het lichtnet en ik hang de lader aan de pc voeding ( 12 volt).
Daarna ga ik met deze lader mijn accupack van 9.6 volt 600mah opladen met 600maH. De accu kan maximaal met 900maH geladen worden. Gaat dit dan goed, levert de pc-voeding een regelmatige en constante stroom om de lader goed zijn werk te laten doen?

Op 23 oktober 2005 20:56:24 schreef scorp987:
Bertrix wat gebreurd er als ik een 1 Ohm 10W weerstand over de 5V lijn en de GND zet ?

Dan krijg je een dikke rookpluim!(tenzij als je hem goed koelt)

Je gaat dan zo'n 25W dissiperen in die weerstand, dus beter een 50W type nemen, aangezien dat al een ferme knots wordt raad ik aan een 5ohm te nemen...

PC voedingen hebben een voorkeur om op alle lijntjes belast te worden. Hang aan de 3,3V en de 5V een weerstand van resp 3,3R en 5R van ieder 5W. De 12V wordt al belast door je accuoplader. Gewoon uitprob zou ik zeggen! (ik zal is kijken of de spanning stijgd/daalt bij een andere belasting, dmv velleman K8047)

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 21:11:08 schreef Bertrix:
[...]

Je gaat dan zo'n 25W dissiperen in die weerstand, dus beter een 50W type nemen, aangezien dat al een ferme knots wordt raad ik aan een 5ohm te nemen...

Hehe.. net ff die 1R 10W aan je pc voeding gehangen:P?

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 21:12:29 schreef jossie14:
[...]

Hehe.. net ff die 1R 10W aan je pc voeding gehangen:P?

Deed dat jaren, maar dan hang ik die weerstand wel tegen een koelichaam aan(bv de behuizing), ging 3 jaar goed :) Nu heb ik iets aan de 5V lijn hangen, en mag de weerstand weg...

Zonder koeling geeft dat veel zwarte rook, en een vlammetje na een tijd

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zondag 23 oktober 2005 21:15:26

Dus met andere woorden;
De pc voeding zal niet stabiel genoeg zijn voor de lader TENZIJ ik er een 5 Ohm 50Watt weerstand tussen de 5volt en ground hang ?

Geen 5Ohm 50W! Een 5Ohm 10A, of een 1Ohm 50W

Maar probeer eerst eens zonder, die lader heeft geen stabiele sapnnign nodig, je zegt zelf dat ie werkt van 10-15V

hehe, idd dat moet je doen als je rook wilt hebben

hang er maar een 5R 10W aan. (en koelen)
@ betrix: kun jij een 10W weerstandje 25W laten dissiperen (zonder door te branden) door m aan de behuizing te plakken?

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 21:27:45

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 21:25:46 schreef jossie14:
kun jij een 10W weerstandje 25W laten dissiperen (zonder door te branden) door m aan de behuizing te plakken?

Ja+thermische gel (ik had het toch maar enkele minuten continue aan)

Oke .. net ff gemeten. Als ik de weerstand eraf stijgt de spanning ca 0,1V .. Gewoon aan te sluiten dus.
Ik heb een 145W (2e) pc voeding.

Op 23 oktober 2005 21:29:08 schreef Bertrix:
[...]

Ja+thermische gel (ik had het toch maar enkele minuten continue aan)

Ahh.. anders zie je van die mooie rook eruit komen:)

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 21:35:10

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 21:33:33 schreef jossie14:
Oke .. net ff gemeten. Als ik de weerstand eraf stijgt de spanning ca 0,1V .. Gewoon aan te sluiten dus.
Ik heb een 145W (2e) pc voeding.

Kijk dat is nu een post waar ik veel aan heb :D
Ik kan dus gewoon de 12 Volt pc voeding op de lader aansluiten.
Bedankt iedereen en jossie14 bedankt voor het nameten.

[Bericht gewijzigd door scorp987 op zondag 23 oktober 2005 21:40:55

zal ff een screenshot posten :) (deze keer met een 2A belasting @ 12V en 5A belasting @ 5V)

Woei! *heeft etsbak*

GTVER DOMME

Was ff lekker aan het testen (spannings val ca 1V max trouwens). gaat me pc voeding opeens niet meer aan :( (Was net nieuw van elektronica-onderdelen)

De fan slaat niet meer aan, en als ik de groene draad doorverbind zie ik heel even (1/4 sec) een klein voltage piek je van ong 3V...

Beeh....

Woei! *heeft etsbak*

En plotseling doet ie t weer.
http://img217.imageshack.us/img217/93/pcvoedingdrop7rw.png
D'r is dus een voltage drop/stijging van niet meer dan 0,5-1V

Edit: Ieder vakje omhoog is ongeveer 2V en ieder vakje naar rechts is 2 seconden. Ik heb dus ca 4 seconden geen belasting aan gesloten (2x gedaam)

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 22:56:54

Woei! *heeft etsbak*

jossie14 bedankt voor de moeite, ik hoop dat mijn voeding net zo reageert als de jouwe, wat ik wel denk!

Een ATX voeding werkt niet zomaar (itt AT voedingen). ATX voedingen kunnen nl met een stuurspanning in-en-uitgeschakeld worden. Daarnaast zijn er ook nog enkele controlesignalen.

Moet je maar ff op internet zoeken hoe je een ATX voeding ingeschakeld krijgt.

It's a good day for science!

Ik heb volgens mij ook een atx hoor ... (groen draadje in de hoofdconnector doorverbinden met een willekeurige zwarte)

Woei! *heeft etsbak*