Microfoonvoorversterker

Ik was (ben) op zoek naar een microfoonvoorversterker voor in een mengpaneel. Ik heb hier de 2 schema's (microfoonvoorversterker en microfoonversterker) gevonden, en deze ondertussen al gebouwd. Beide schakelingen geven bij mij geen resultaat. Ik ben dus beginnen zoeken naar mijn fout(en).

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/58
1) condensators van 100n en 470n. zijn dit de gewone waarden 100 en 470? (dus zo van die platte bruinoranje schijfjes)
2) Dit betreft toch 1 IC? heb ook geprobeerd met 2, maar gaf geen resultaat
3) Dat platte streepje is de massa, dat weet ik ondertussen, maar wat is dat eigenlijk? ik verbind gewoon door met de zwarte van mijn voeding.

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/9
1) condensator zelfde vraag als bij vorige. Alleen zie je hier op de foto zo een vierkant doosje. Moet ik ook op zoek naar een vierkant doosje? en wat zou daarop moeten staan?
2) Zelfde massa-vraagje

Indien iemand anders een werkend schema'tje heeft, ik wil wel eens proberen of dat bij mij ook mislukt...

thx

edit: mijn micro is 200 ohm geval

1) Dat zijn algemene waarden (en zijn inderdaad kleine platte bruine schijfjes met daarop: 470n: 474 en bij 100n: 104
Massa = - van je voeding (GND, 0V)
edit: dat groene doosje is ook gewoon een capacitor

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 22:15:18

Woei! *heeft etsbak*

hm ik heb zo een schijfje waarop 471k staat. Moet ik zoeken naar een ander of is dit bruikbaar?

2) Het is 1 IC, die intern 2 opamps bevat. Vergeet de voeding van het IC niet aan te sluiten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 23 oktober 2005 22:16:38 schreef Athmozz:
hm ik heb zo een schijfje waarop 471k staat. Moet ik zoeken naar een ander of is dit bruikbaar?

k = 1000
470 * 1000 = 470n
edit: zie http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/6

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 22:25:28

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 22:21:40 schreef Jochem_S:
2) Het is 1 IC, die intern 2 opamps bevat. Vergeet de voeding van het IC niet aan te sluiten.

ik heb beide schakelingen 2 keer opnieuw gebouwd omdat het me vreemd leek dat het telkens niet lukte. De kans dat ik 4 keer een fout gemaakt heb, lijkt me redelijk klein.
Ik gebruik als voeding wel een oude computervoeding die 12v levert (voor de ene schakeling met variabele weerstand ervoor, zodat er maar 9v uitkomt). Kan dit hier iets mee te maken hebben?

Ik stuur wel het signaal uit rechtstreeks naar mijn stereoketen bij het testen. Kan het zijn dat dit voor een probleem zorgt? ze zouden een lijn-out niveau moeten geven, dus normaal moet die toch in orde zijn.

[Bericht gewijzigd door Athmozz op zondag 23 oktober 2005 22:27:55

Ja! Pak een 9V battery oid en probeer het opnieuw
PC voedingen zijn niet geschikt voor dit soort analoge zaakjes.
Dat met de weerstand werkt alleen als de stroom continu hetzelfde is. Bij een lager stroomverbruik stijgt het voltage (hoewel het op 12V vast niet kapot zal gaan)

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 23 oktober 2005 22:28:13

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 22:27:12 schreef jossie14:
Ja! Pak een 9V battery oid en probeer het opnieuw
PC voedingen zijn niet geschikt voor dit soort analoge zaakjes.
Dat met de weerstand werkt alleen als de stroom continu hetzelfde is. Bij een lager stroomverbruik stijgt het voltage (hoewel het op 12V vast niet kapot zal gaan)

Ik zal eens met een ander IC testen, ik heb er toch 10 liggen. Een gewone universele adapter voor mijn scanner, is dat ook bruikbaar? Heb momenteel geen batterijen van 9v in huis...

KT88

Overleden

Op 23 oktober 2005 22:23:31 schreef jossie14:
[...]
k = 1000
470 * 1000 = 470n

NEE!!!!

471 houdt in: 47 met 1 nul erachter, is dus 470 pF.
Die K is een aanduiding voor tolerantie, spanning of soort dielectricum, maar in geen geval een "kilo" aanduiding.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 23 oktober 2005 22:30:24 schreef KT88:
[...]
NEE!!!!

471 houdt in: 47 met 1 nul erachter, is dus 470 pF.
Die K is een aanduiding voor tolerantie, spanning of soort dielectricum, maar in geen geval een "kilo" aanduiding.

hmm.. oke (weerstand aanduiding door elkaar gehaald)
Dan zou die condensator het feestje best wel verpest kunnen hebben.
Overigens zorgt de PC voeding voornamelijk voor ruis.

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 22:29:13 schreef Athmozz:
[...]

Ik zal eens met een ander IC testen, ik heb er toch 10 liggen. Een gewone universele adapter voor mijn scanner, is dat ook bruikbaar? Heb momenteel geen batterijen van 9v in huis...

Is die zwaar? (Dat duid meestal op een trafo)
(edit: sorry voor dubbelpost)

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 oktober 2005 22:30:24 schreef KT88:
[...]
NEE!!!!

471 houdt in: 47 met 1 nul erachter, is dus 470 pF.
Die K is een aanduiding voor tolerantie, spanning of soort dielectricum, maar in geen geval een "kilo" aanduiding.

Als ik het goed heb zoek ik dan zo eentje met 474 op. Ik heb ook nog een ander ding gevonden (het lijkt me een condensator) met 0.47 erop, maar omdat het zo groot is dacht ik dat het msch 0.47micro, dus 470 nano zou kunnen zijn...
http://users.telenet.be/athmozz/IMG_0008.jpg
foto is nogal groot uitgevallen...

Op 23 oktober 2005 22:31:56 schreef jossie14:
[...]
Is die zwaar? (Dat duid meestal op een trafo)
(edit: sorry voor dubbelpost)

Ik verwacht eigenlijk dat elke adapter die een buislamp van een scanner kan doen oplichten zwaar genoeg is om zo'n mini-versterkertje te voorzien van stroom... Ruis neem ik er nu nog bij, het komt me er gewoon op aan dat die nu al iets versterkt :). Ik kan later wel zorgen voor een voeding die beter is.

KT88

Overleden

Op 23 oktober 2005 22:33:44 schreef Athmozz:
http://users.telenet.be/athmozz/IMG_0008.jpg

Da's ietwat overkill, een 630 volts condensator.
Maar die is inderdaad 470 nF ofwel 0.47 uF.

Zulke dingen gebruiken we wel in buizenversterkers als koppel-C naar het stuurrooster van een eindbuis :-)

Maar als je niets anders in huis hebt, zal het wel moeten he!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 23 oktober 2005 22:39:41 schreef KT88:
[...]
Da's ietwat overkill, een 630 volts condensator.
Maar die is inderdaad 470 nF ofwel 0.47 uF.

Zulke dingen gebruiken we wel in buizenversterkers als koppel-C naar het stuurrooster van een eindbuis :-)

Maar als je niets anders in huis hebt, zal het wel moeten he!

Ik heb waarschijnlijk wel iets anders in huis, maar van deze heb ik zo'n 20 stuks liggen, waardoor het me veel meer opviel.

Bedankt voor het zoeken naar de fout, ik ga nu direct ff proberen of het met deze condensator wel werkt!

Op 23 oktober 2005 22:41:43 schreef Athmozz:
[...]

Ik heb waarschijnlijk wel iets anders in huis, maar van deze heb ik zo'n 20 stuks liggen, waardoor het me veel meer opviel.

Bedankt voor het zoeken naar de fout, ik ga nu direct ff proberen of het met deze condensator wel werkt!

Pff. hoeveel kun je van iets hebben? 10 IC's hiervan, 20 dingen daarvan , , , :P

Ik heb een bescheiden 10.000 1n4148's, 400 22uF 25V elko's, 100 IC's, 400 uitgesorteerde condensatoren, enz :P:P

Woei! *heeft etsbak*

Ik heb de mogelijkheid gehad het magazijn op te kopen van een elektricien bij ons in de buurt die failliet gegaan is. Voor 250e heb ik enorme hopen weerstanden/chips/condensatoren/weetikveelwat voor andere spullentjes gekregen.

Soit, ik heb die condensator erin gezet en het werkt nog steeds niet. Ik ga morgen een andere micro halen om te zien of het daar aan ligt en zoek dan wel verder.

Ik heb 'de mogelijkheid gehad' om op ebay voor bijna nix 10000 diode's te kunnen kopen ...

Woei! *heeft etsbak*

Ik weet niet of het je iets helpt, maar in het verleden hebben we hier op het forum wel eens een aardige discussie gehad over microfoonvoorversterkers. :)

Heb de virtuele-nul afregeling in het opamp-ontwerpje van CO altijd vreemd gevonden. Het praktisch nut ontgaat mij volkomen.

Als ik het zo lees, weet je zeker dat alles goed aangesloten zit ? Kun je misschien een foto posten ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 23 oktober 2005 23:45:06