Printplaat HAKO 474

Wie heeft een schema van de printplaat van het desoldeerstation HAKO 474 of een printplaat uit een sloopapparaat. De pomp werkt maar het apparaat wordt niet meer warm. Wie kan mij helpen met dit probleem?

Alvast bedankt,
Khosje

Welkom op CO:)
Wat schiet je daarmee op?

[Bericht gewijzigd door jossie op maandag 24 oktober 2005 21:54:07

Woei! *heeft etsbak*
KT88

Overleden

Helaas heb ik geen schema of print, maar het lijkt me dat of het verwarmingselement kapot is, of het krijgt geen spanning.

Het is aannemelijk dat dat een laagspanningselement is, dus op 12 of 24 volt, dan zit er een trafo in het kastje.
Afhankelijk van of er een temperatuurregeling aanwezig is, wordt de trafospanning ofwel eerst door de print geregeld, ofwel zonder stabilisatie gaat het direct naar het element toe.
In het laatste geval kan er nog een thermostaatschakelaar tussen zitten.
In al de bovenstaande componenten kan de fout schuilen.

Met een multimeter ben je al een knap stuk verder.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 24 oktober 2005 21:55:45 schreef KT88:
Helaas heb ik geen schema of print, maar het lijkt me dat of het verwarmingselement kapot is, of het krijgt geen spanning.

Het is aannemelijk dat dat een laagspanningselement is, dus op 12 of 24 volt, dan zit er een trafo in het kastje.
Afhankelijk van of er een temperatuurregeling aanwezig is, wordt de trafospanning ofwel eerst door de print geregeld, ofwel zonder stabilisatie gaat het direct naar het element toe.
In het laatste geval kan er nog een thermostaatschakelaar tussen zitten.
In al de bovenstaande componenten kan de fout schuilen.

Met een multimeter ben je al een knap stuk verder.

De printplaat is half verbrand, het element is goed, de componenten zijn niet meer herkenbaar :-(. De multimeter weet ik inmiddels redelijk te hanteren;-)

KT88

Overleden

Op 24 oktober 2005 22:05:06 schreef khosje:
De printplaat is half verbrand, het element is goed, de componenten zijn niet meer herkenbaar :-(. De multimeter weet ik inmiddels redelijk te hanteren;-)

OK, dan de volgende vraag: had deze desoldeerbout een temp. regeling?
Zoja, dan is dat redelijk simpel op te lossen door er een dimmerschakelingetje in te plaatsen.
Wil je het helemaal luxe, dan regelen met PWM en een power MOSFET.
Zonee, dan zit er ws. maar weinig op die print wat de moeite waard is, en kun je dat proberen over te slaan.
Dus trafo rechtstreeks naar het element, of toch tenminste via een zekering.

Knagend gevoel: *waarom* is die print dan zo onherkenbaar verbrand?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 24 oktober 2005 22:12:35 schreef KT88:
[...]
OK, dan de volgende vraag: had deze desoldeerbout een temp. regeling?
Zoja, dan is dat redelijk simpel op te lossen door er een dimmerschakelingetje in te plaatsen.
Wil je het helemaal luxe, dan regelen met PWM en een power MOSFET.
Zonee, dan zit er ws. maar weinig op die print wat de moeite waard is, en kun je dat proberen over te slaan.
Dus trafo rechtstreeks naar het element, of toch tenminste via een zekering.

Knagend gevoel: *waarom* is die print dan zo onherkenbaar verbrand?

toch wil graag een echte schema of een sloop apparaat vinden,
dat betekent dat ik het desoldeerstation graag in de originele staat wil maken.

KT88

Overleden

Op 24 oktober 2005 22:19:40 schreef khosje:
toch wil graag een echte schema of een sloop apparaat vinden,
dat betekent dat ik het desoldeerstation graag in de originele staat wil maken.

OK, dan kan ik je hiermee niet verder helpen, sorry.

Hopen dat er iemand reageert die ook zo'n zelfde station heeft.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb hier een Hakko 700 staan deze heeft een desoldeerpomp met een defect(missend)verwarmings element
Pomp werkt bij mij prima maar ik heb geen nozzle of warmte.
Geen idee of dit dezelfde print heeft maar ik zal morgen eens kijken.
(nee, de print is niet te koop)

Even naar nedis in den bosch bellen,dit is de importeur van hakko.
waarschijnlijk is weerstand r6 kapot,vervangen door 15 ohm 5 watt draadgewonden ,deze is bij mij ook 's kapot geweest

Op 25 oktober 2005 02:59:59 schreef silverball:
Even naar nedis in den bosch bellen,dit is de importeur van hakko.
waarschijnlijk is weerstand r6 kapot,vervangen door 15 ohm 5 watt draadgewonden ,deze is bij mij ook 's kapot geweest

TS zei dat de halve printplaat verbrand is, dan kun je met 1 klein lullig weerstandje dat station echt niet repareren!

Woei! *heeft etsbak*
Henry S.

Moderator

Was voor The Headhunter ;)

Het 'knagende gevoel' van KT88 blijft knagen... Waarom een half verbrande print?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 oktober 2005 18:24:41 schreef Henry S.:
Was voor The Headhunter ;)

Het 'knagende gevoel' van KT88 blijft knagen... Waarom een half verbrande print?

De desoldeerstations was van iemand anders en heb ik hem zo gekocht. Bij vorige eigenaar tijdens reparatie een zware kortsluiting geweest.

Op 25 oktober 2005 20:24:12 schreef khosje:
[...]De desoldeerstations was van iemand anders en heb ik hem zo gekocht. Bij vorige eigenaar tijdens reparatie een zware kortsluiting geweest.

Je hebt er toch niet teveel voor betaald he? >:):(

Woei! *heeft etsbak*

Op 25 oktober 2005 20:52:55 schreef jossie14:
[...]
Je hebt er toch niet teveel voor betaald he? >:):(

Nee, maar het heeft wel wat gekost,ach ja...

Hallo, ik heb op m'n werk ook een 474 ter beschikking. Geen schema's helaas, wel heb ik eventueel het partnumber van die print voor je: B2057, en de beschrijving hiervan is: pwb 474.
Dat is het enige wat ik je kan vertellen.
Eventueel een nieuwe print bestelllen is zeker de moeite waard, het is een perfekt apparaat!

Succes

Op 25 oktober 2005 02:59:59 schreef silverball:
Even naar nedis in den bosch bellen,dit is de importeur van hakko.
waarschijnlijk is weerstand r6 kapot,vervangen door 15 ohm 5 watt draadgewonden ,deze is bij mij ook 's kapot geweest

nee, dat is het niet.
in het desoldeer pistool hoort een verwarmings element te zitten die is weg het enige wat er nog inzit is een switch voor de pomp en twee loze draden met 24v erop als je hem aanzet.
Nieuw element erin en een nieuwe nozzle en het draait weer als een trein.

Op 25 oktober 2005 23:09:41 schreef NAR B:
Hallo, ik heb op m'n werk ook een 474 ter beschikking. Geen schema's helaas, wel heb ik eventueel het partnumber van die print voor je: B2057, en de beschrijving hiervan is: pwb 474.
Dat is het enige wat ik je kan vertellen.
Eventueel een nieuwe print bestelllen is zeker de moeite waard, het is een perfekt apparaat!

Succes

Aan een nieuwe print heb je alleen wat als je ook het schema (+ waardes) hebt.

Woei! *heeft etsbak*

Het zal wel een bestukte print zijn vermoedelijk ...

Dat bedoel ik ook; een bestukte print.
Inclusief de potmeter, en thyristor? op een koellichaampje.
Hakko kenende moet dit er zijn, en anders moet Nedis het zeker kunnen bestellen. En anders misschien alleen het schema.
Op de (bijgeleverde) exploded view van de 474 staat dit onderdeel gewoon benoemd met een partnumber dus...
Nedis effe kontakten misschien?

Op 25 oktober 2005 23:09:41 schreef NAR B:
Hallo, ik heb op m'n werk ook een 474 ter beschikking. Geen schema's helaas, wel heb ik eventueel het partnumber van die print voor je: B2057, en de beschrijving hiervan is: pwb 474.
Dat is het enige wat ik je kan vertellen.
Eventueel een nieuwe print bestelllen is zeker de moeite waard, het is een perfekt apparaat!

Succes

Bedankt voor de infoumatie,Ik zou morgen Nedis bellen en hopelijk kunnen ze mij helpen.bedankt.

Op 27 oktober 2005 01:45:29 schreef khosje:
[...]
Bedankt voor de infoumatie,Ik zou morgen Nedis bellen en hopelijk kunnen ze mij helpen.bedankt.

Helaas nergens kan ik printplaat voor KAKKO-474 krijgen. Ik probeer een trafo vna 24v dircet aansluiten aan de verwarmingelement en hopeijk zou het een tijdje doen.Nogmaals Bedank

sorry ik was het ff vergeten.

de regeling van een Hakko zoals ik die heb is gewoon een aan/uit regeling.
een 555 stuurt de bout een bepaalde tijd aan en zet hem een bepaalde tijd uit en zo word de tempratuur geregelt
op de achterzijde zit bij mij nog een potmetertje om de tempratuur te ´ijken´

Ik heb 2 van die printen erin hangen maar ik kan er heel slecht bij dus ik zou alles moeten losknippen om erbij te kunnen.

constant aan op 24v is bij mij 470+ graden dat bakt wel maar soldeert niet.

Op 13 november 2005 18:21:02 schreef The Headhunter:
sorry ik was het ff vergeten.

de regeling van een Hakko zoals ik die heb is gewoon een aan/uit regeling.
een 555 stuurt de bout een bepaalde tijd aan en zet hem een bepaalde tijd uit en zo word de tempratuur geregelt
op de achterzijde zit bij mij nog een potmetertje om de tempratuur te ´ijken´

Ik heb 2 van die printen erin hangen maar ik kan er heel slecht bij dus ik zou alles moeten losknippen om erbij te kunnen.

constant aan op 24v is bij mij 470+ graden dat bakt wel maar soldeert niet.

Mersi voor de tip.Ik heb het in middels wel aangesloten op 24v, en soldeerpunt gaat na ongeveer een uur door branden.dus ik denk het beste is om een gewone print van een normale soldeerbout in te platsen, want pomp werkt nog altijd goed.het gaat puur over element die in de zuigpistol ziet.

Hé Khosje , je wilde dat ik je een schema opstuurde van de thyristor tester . Maar ik vroeg je je E-mail adres .Waar is het ??? Hoe anders kan ik je iets sturen ?

Op 16 november 2005 18:10:03 schreef Mon1935:
Hé Khosje , je wilde dat ik je een schema opstuurde van de thyristor tester . Maar ik vroeg je je E-mail adres .Waar is het ??? Hoe anders kan ik je iets sturen ?

sory Mon1953, ik ben een beetje laat,
bedankt voor jou reatie, mijn e-mail adres is
Khosje@hotmail.com
nogmals dank en groetjes.