servo's aansturen in JAL

Op 27 oktober 2005 09:11:39 schreef Manvsmachine:
Nu vraag ik me alleen af of het mogelijk is deze in een procedure te zetten?

waarom zou dat niet kunnen?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 27 oktober 2005 09:15:49 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

waarom zou dat niet kunnen?

Omdat ik dan errors kreeg bij het compilen?

Op 27 oktober 2005 09:16:49 schreef Manvsmachine:
[...]
Omdat ik dan errors kreeg bij het compilen?

Je kan geen error*s* kirjgen, Jal geeft altijd maar 1 error. En zou het dan niet handig zijn als je je code + de error die je krijgt post in plaats van zo'n vage vraag?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 27 oktober 2005 09:18:44 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Je kan geen error*s* kirjgen, Jal geeft altijd maar 1 error. En zou het dan niet handig zijn als je je code + de error die je krijgt post in plaats van zo'n vage vraag?

Zal hem ff erbij zetten zometeen

dit is de code
include f452_20
include jlib
include jdelay
port_a_direction = all_output

procedure vooruit
pin_a0 = on
delay_100uS
pin_a0 = off
delay_100uS
pin_a1 = on
delay_10mS
pin_a1 = off
delay_10ms
end

forever loop
vooruit
end loop

En de fout is:
jal 00.04-50 (djgpp)
[Error] (PROCED~1.JAL) [line 7 char 1] expected 'is' but found 'pin_a0'

(docent mode aan)

En wat zegt die foutmelding nu precies?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 27 oktober 2005 09:46:35 schreef Wouter van Ooijen:
(docent mode aan)

En wat zegt die foutmelding nu precies?

Simpelweg dat de compiler er IS verwacht in plaats van een pin nummer :D

Op 27 oktober 2005 09:51:46 schreef Manvsmachine:
[...]
Simpelweg dat de compiler er IS verwacht in plaats van een pin nummer :D

juist. dus wat is dan een verstandige actie van jouw?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 27 oktober 2005 09:53:28 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

juist. dus wat is dan een verstandige actie van jouw?

Daar een wijziging aan te brengen lijkt me. Maar het gaat me er vooral om dat ik niet weet hoe ik het dan zou moeten opbouwen?
En docenten zie ik al genoeg:S

include f452_20
include jlib
include jdelay
port_a_direction = all_output

procedure vooruit
is
pin_a0 = on
delay_100uS
pin_a0 = off
delay_100uS
pin_a1 = on
delay_10mS
pin_a1 = off
delay_10ms
end procedure

forever loop
vooruit
end loop

Op 27 oktober 2005 10:03:51 schreef Manvsmachine:
de bovenstaande code was dus alles:(

Verbaast dat je? De compiler klaagt dat er een 'is' moet staan, dan lijkt de meest aannemelijke actie me om die 'is' dna maar te plaatsen.

Maar je kunt natuurlijk ook de manual lezen....

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Tja vindt de manual niet altijd even duidelijk wat uitleg betreft. en aangezien hier meerdere programmeertalen door elkaar gebruikt worden is het soms een beetje verwarrend.

Om een schakelaar als input te kunnen gebruiken moet ik dan een pulldown weerstand gebruiken om het geheel een beetje storingsvrij te laten functioneren? Nu krijg ik steeds problemen zonder die weerstand.(kan het niet meten iemand was zo leuk om de scoop niet terug te brengen):(

> Tja vindt de manual niet altijd even duidelijk wat uitleg betreft.

schrijf er zelf een? daar is zeker vraag naar!

> Om een schakelaar als input te kunnen gebruiken moet ik dan een pulldown weerstand gebruiken om het geheel een beetje storingsvrij te laten functioneren?

je moet op een pin een spanning aanbieden. als je schakelaar open is, en je gebruikt geen weerstand, is er dan iets dat die spanning bepaalt?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Wat ik hier bedoel is dat je geen goede nul krijgt op de een of anderen manier heeft zelfs bewegen van het kabeltje aan de schakelaar invloed op het gedrag van het programma. Dus ik denk dat ik deze naar nul toe moet trekken op de een of andere manier. Dus ik dacht aan een pulldown weerstand.

En ik zal het eindverslag over de robot wel online zetten. Dit kan ook nuttig zijn voor beginners in JAL die nederlands kunnen lezen. Ik ben voorlopig niet van plan om een verslag in het engels te gaan maken :D

Op 27 oktober 2005 20:17:56 schreef Manvsmachine:
Wat ik hier bedoel is dat je geen goede nul krijgt

Wat ik bedoel is: hoe kan je een goede nul krijgen zonder enige verbinding naar nul?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik bedoel wat anders. Ik heb een programmaatje geschreven dat moet reageren op een hoog signaal van een microswitch. Deze hangt aan poort B0. Maar op de een of andere manier treedt er een storing op waardoor de processor het bewegen van de kabel waaraan de schakelaar hangt soms al als een hoog signaal ziet.

Op 27 oktober 2005 21:15:52 schreef Manvsmachine:
Maar op de een of andere manier treedt er een storing op waardoor de processor het bewegen van de kabel waaraan de schakelaar hangt soms al als een hoog signaal ziet.

Als je schakelaar open is wil je (denk ik) dat de pin een 0 ziet. Hoe zorg je daar voor?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Simpelweg door te zorgen dat er ook echt een 0 staat en geen "zwevend signaal" ik zou er eventueel een een schmitt trigger voor kunnen gebruiken als ik er eentje kan vinden die niet inverteert :(

Op 27 oktober 2005 22:44:23 schreef Manvsmachine:
Simpelweg door te zorgen dat er ook echt een 0 staat en geen "zwevend signaal"

(zucht) en dus de hamvraag: hoe doe je dat? hint: met een schmitt-triger verplaats je gewoon het probleem naar de ingang van die schmitt-trigger.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 28 oktober 2005 08:32:52 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

(zucht) en dus de hamvraag: hoe doe je dat? hint: met een schmitt-triger verplaats je gewoon het probleem naar de ingang van die schmitt-trigger.

een Schmitt trigger maakt er niet zomaar een hoog signaal van. Dit moet boven een bepaalde waarde liggen. maar het probleem lijkt een stuk minder erg door andere schakelaars te gaan gebruiken :D

Op 28 oktober 2005 19:47:08 schreef Manvsmachine:
[...]
een Schmitt trigger maakt er niet zomaar een hoog signaal van. Dit moet boven een bepaalde waarde liggen. maar het probleem lijkt een stuk minder erg door andere schakelaars te gaan gebruiken :D

diepe zucht.

En nog steeds geen pull-down weerstand?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 28 oktober 2005 20:08:39 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

diepe zucht.

En nog steeds geen pull-down weerstand?

Ik ga niet tot diep in de nacht door met school hoor :D
En maandag zal ik er wel een weerstandje tussen zetten ;)
Maar daar had ik vandaag de tijd niet voor en de andere schakelaars zijn gewoon niet gemakkelijk dus daarom zijn ze vervangen.

btw project is te volgen op http://www.tindrobot.tk

[Bericht gewijzigd door Manvsmachine op vrijdag 28 oktober 2005 21:03:30

ff kleine update!

De robot is nu volledig werkend met microswitches enzovoort. Er moet alleen nog 1 nieuwe afstandssensor op gemonteerd worden. Deze was kapot gegaan. Daarna misschien nog een paar kleine aanpassingen in de software maken en dan is het project af. het is binnenkort (volgende week) weer online op
http://62.131.70.77:8080 maar momenteel heeft de modem weer kuren dus is de site niet bereikbaar. En ik ga er niet voor naar school fietsen :)

De robot is inmiddels compleet af. De code e.d. is voor geinteresseerden te vinden op robot.manvsmachine.nl.

Deze pagina zal ook online blijven. De rest werkt niet meer.

[Bericht gewijzigd door Manvsmachine op woensdag 8 maart 2006 09:20:30