diode over de relai

hey ik ben bezig met een project voor school ik heb een schakeling hemaakt wat werkt
maar heb een vraag over de diode er werd mij gezegd dat ik deze over de relai moet zetten omdat de transistor die voor de relai zit anders kapot kan gaan. maar waarom????

zou iemand mij dit kunne uitleggen
alvast bedankt
Een relais werkt met een spoel. Als er stroom door die spoel loopt ontstaat er een magnetisch veld. Als de spanning van de spoel verdwijnt, stort het magnetisch veld in, wat een inductiespanning opwekt, in de tegenovergestelde richting van de origineel aangelegde spanning. De diode sluit die spanning kort, zodat de transistor niet aan overspanning overlijd.
GJ_

Moderator

Precies. We noemen dat een blusdiode. Veel DC relais hebben er ook een ingebouwd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 29 oktober 2005 18:11:12]

Op 29 oktober 2005 18:10:48 schreef GJ_:
Precies. We noemen dat een blusdiode. Veel DC relais hebben er ook een ingebouwd.

Dat lijkt me geen goede benaming. Er wordt immers niets geblust. Bepaalde elementen die over contacten gezet worden zoals condensators, dioden of VDR,s krijgen wél het adjectief blus....omdat ze de vonk blussen. Een relais wordt niet noodzakelijk door een mechanisch contact bediend.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
VWG3JB

Special Member

Op 29 oktober 2005 18:37:23 schreef grotedikken:
[...]
Dat lijkt me geen goede benaming. Er wordt immers niets geblust. Bepaalde elementen die over contacten gezet worden zoals condensators, dioden of VDR,s krijgen wél het adjectief blus....omdat ze de vonk blussen. Een relais wordt niet noodzakelijk door een mechanisch contact bediend.

vrijloopdiode, is dat wel goed?
Laat ik het hier eens theoretisch uitleggen. De overspanning in de spoel ontstaat door het bobine effect. Wat gebeurt er, een spoel krijgt spanning en daardoor loopt er een stroom en door die stroom ontstaat een magnetisch veld. Nu heeft de stroom een bepaalde tijd nodig om de max waarde te bereiken en deze constant wordt. Daarvoor is een bepaalde hoeveelheid energie nodig en dat duurt, zuiver als voorbeeld, 10 micro sec. Wordt de spanning verbroken, dan wordt het magnetisch veld ook afgebroken en de energie die er eerst werd ingestopt komt dus ook weer vrij zij het in een veel kortere tijd, bijvoorbeeld 1 micro sec. Dat betekent dat de spanning ook tot een 10X hogere waarde wordt opgeslingert en bij 12 volt kan deze dus 120 volt zijn. Dit is puur om aan te geven dat dit verschijnsel er is want er spelen nog meer factoren mee o.a. het aantal windingen. Zie het als een gewicht dat wordt opgehesen, daar is energie voor nodig en als de kabel zou breken komt deze energie dus ook in een kortere tijd weer vrij met als gevolg schade.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Los van het feit dat vrijloopdioden gebruikt worden, kan je ook VDR's (spanningsafhankelijke weerstanden) toepassen. Zenerdioden, transils, gewone weerstanden behoren ook tot de mogelijkheden. Of combinaties daarvan.
Reden genoeg tot experiment.
Met behulp van deze middelen kan je dan bepalen tot welke piekspanning er mag opgelingerd worden, daarboven wordt er gedempt.
Ook nog: hoe lager de clampspanning (deze is bij een vrijloopdiode 0.7V en een Schotkeydiode 0.3V) des te langer duurt het eer het magnetisch veld afgebroken wordt.
Laat je het ding hoger opslingeren, dan wordt het veld snel afgebroken.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Op 29 oktober 2005 18:37:23 schreef grotedikken:
[...]

Je hebt gelijk, en inderdaad vrijloopdiode is ook mooier.

maar het wordt toch een blusdiode genoemd, dat heb IK niet bedacht
Free_wheeling diode is er nog zo een of clamp, wordt ook gezegd.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Op 30 oktober 2005 14:27:59 schreef big bang:
Free_wheeling diode is er nog zo een of clamp, wordt ook gezegd.

- - big bang - -

ja, zo lust ik er nog wel een.
huozai baowenping is er ook eentje.

zoek maar op
Anti-ontplofdiode heb ik ook al wel eens gehoord...
mensen bedankt

groeten the king
Ik heb twee DC-relais' (24V) parallel staan. De in -of uitschakeling gebeurt met een simpele schakelaar.

Het probleem is dat er telkens een relais stuk gaat. Moet ik een vrijloopdiode voorzien over elk relais, of ligt het probleem ergens anders?

Maar in dat topic wordt gezegd dat het relais niet vernield wordt, wat bij mij wel het geval is. Ik zou graag weten wat daar de oorzaak van is en hoe ik het moet oplossen.
Gaat de spoel kapot of de contacten ?
Een snubber over de contacten kan in veel gevallen ook geen kwaad..
En nu voor de techneuten. Aan welke specs moet zulk een diode minimum voldoen?
Op 11 december 2005 13:32:01 schreef bobbydrop:
Maar in dat topic wordt gezegd dat het relais niet vernield wordt, wat bij mij wel het geval is. Ik zou graag weten wat daar de oorzaak van is en hoe ik het moet oplossen.

Goed gelezen?
Soms kan het relais ook kapot gaan.
Hij moet de werkspanning en het te dissiperen vermogen aan kunnen.
En verder niet te gek traag zijn, anders is -ie zelf misschien stuk voordat hij goed en wel geleid

Een 1N4148 voldoet voor gewone relaisjes volgens mij zo ongeveer altijd.
Bij echt zwaar spul wordt het iets om apart over te denken.
Wat gaat er kapot aan je relais?
de spoel?
de contacten?

Zijn het twee dezelfde relais of verschillen ze veel?
Is het altijd hetzelfde relais( in het schema) dat kapot gaat?

Marco69

Golden Member

Op 11 december 2005 13:38:54 schreef Andy:
En nu voor de techneuten. Aan welke specs moet zulk een diode minimum voldoen?
Hij moet minimaal de spanning over het relais in reverse kunnen hebben. Verder zal het ding in forward de stroom die door het relais loopt grofweg moeten kunnen hebben.

VDRs doen het ook goed. Je relais valt nog sneller af ook...
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Ik heb er geen idee van hoe groot de relais zijn, maar met een beetje grote spoel en 24 volt zou ik geen 1N4148 nemen maar een wat zwaardere bv. de 1N4004 of een 1N4007. Nu komt de hamvraag wat staat er omschreven op de spoel van het relais, als er 24 volt AC op staat kan het geen DC aan, dus er moet 24 V-DC op staan wil het heel blijven.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Het zijn 24V relais. Ik denk dat de spoel altijd kapot gaat want als ik achteraf Ohms probeer door te meten, zie ik altijd een "oneindige weerstand". Ik veronderstel dus dat de spoel stuk is.

Ik heb er nu een diode overgezet, en nu overleven de relais het wel. Ahja, het gaat om deze relais:
http://www.newark.com/product-details/text/catalog/80117.html
Zoals ik het lees is dat een relais met een stuk elektronica er in:

Feature built-in coil economizers permitting a low coil holding power of 1.7W @ 12VDC and limiting back EMF to 0V.

Diode was in theorie niet nodig geweest. Mogelijk ging de electronica in het relais echter stuk aan spikes op de voeding oid ?