Voeding (dringend)

hey

ik zoek een klein (constante) voeding van 12 V voor deze schakelingen :

2x
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000059.gif
1x
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000074.gif

kan iemand me helpen

btw: op die tekeningen is dat zwart vol bolletje de min of de plus???

alvast bedankt
.::NeXuS::.

zwart bolletje is de top, oftewel de plus.
het ringetje eromheen is de gnd, oftewel de min.

neem een trafo'tje met een 7812 ervoor.
of eentje met meer ampère.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Anoniem

Op 1 november 2005 08:17:18 schreef muddy:
zwart bolletje is de top, oftewel de plus.
het ringetje eromheen is de gnd, oftewel de min.

neem een trafo'tje met een 7812 ervoor.
of eentje met meer ampère.

Als je niets zinnigs weet te zegen , zou je dan niet beter zwijgen?

@Nexus,
De voedingsspanning is niet kritisch,tussen 3 en 25V.
Neem gewoon om het even welk adaptortje wat je liggen hebt. Wel kijken of er DC uitkomt, sommige adaptors geven wisselstroom af.
De voedingsspanning moet tussen de twee klemmen geindiceerd met + en -.
Het cirkeltje met bolletje stelt een coaxiale(Cinch)connector voor, maar dat hoeft niet strikt.
Het ingangssignaal komt aan het zwarte bolletje.

Het iC is alleen gevoelig voor positieve spanningen aan de ingang, maar er mag tot +en- 35V aan de ingang zonder het IC te beschadigen.
Let op, het is een logaritmisch IC, dat wil zeggen dat de uitgang niet lineair is , dus niet geschikt voor een gewone voltmeter. Het ICis ontworpen als audio Vumeter.(er bestaat ook een lineaire versie)
Elke stap van de leds is 3 dB of een verdubbeling van het vermogen.
Je kunt de uitgang van je versterker rechtstreeks aan het IC hangen. Hij zal de positieve pieken detecteren en de negatieve negeren. Ik zou dat doen met een 10k potmetertje, dan kun je de gevoeligheid instellen.
Merk nog op in het schema ligt pin 9 aan de -.
Zo zul je inde dot mode staan , dat wil zeggen dat slechts 1 led tegelijk oplicht. Om in bar mode te gaan, hoef je enkel pen 9 aan de + te leggen.
Dit is een heel aardig IC, je kunt er ook meer gesofistikeerde meters mee maken, door meerdere aaneen te koppelen en door een peak-average detector voor de ingang te plaatsen. Ook de lichtsterkte is regelbaar, je kunt de lichtsterkte zellfs moduleren zodat hij bvb gaat flashen bij overbelasting,enfin heel wat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 1 november 2005 11:48:17

Op 1 november 2005 08:04:03 schreef NeXuS:
hey

[...]

btw: op die tekeningen is dat zwart vol bolletje de min of de plus???

alvast bedankt
.::NeXuS::.

Even voor de duidelijkheid (je weet maar nooit op basis van deze laatste opmerking): dat zwarte bolletje is voor het ingangssignaal, niet voor de voedingsspanning!
Aangezien het cirkeltje vast zit aan de min van de voedingsspanning, moet het bolletje natuurlijk automatisch plus of signaal zijn.

Op 1 november 2005 11:38:23 schreef grotedikken:
[...]
Elke stap van de leds is 3 dB of een verdubbeling van het vermogen.

Als ik het goed versta komt een verdubbeling van het vermogen overeen met 3dB?
Het uitgangs vermogen van een versterker wordt uitgedrukt in Watt.
bv een versterker met een max vermogen van 100 W zal 3db luider spelen dan een versterker met een max vermogen van 50 W ?
Hoe komt men aan die waarde van 3 dB , is dit een soort van vuistregel?

Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane

Op 1 november 2005 12:00:40 schreef Fozzie:
[...]

Hoe komt men aan die waarde van 3 dB , is dit een soort van vuistregel?

Het is logaritmisch, dat is gewoon zo.

Op 1 november 2005 12:06:20 schreef Bertrix:
[...]

Het is logaritmisch, dat is gewoon zo.

Kan je dit eens nader toelichten?

Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane
Anoniem

Op 1 november 2005 12:09:02 schreef Fozzie:
[...]
Kan je dit eens nader toelichten?

Je hebt op school toch wel logaritmen gezien? Ik kan hier geen cursus wiskunde geven.
Het komt op het volgende neer: In meettechniek moeten soms waarden vergeleken worden die enorm uiteen liggen. Zo moet je in dezelfde circuits soms met miljoenen en miljoensten rekenen. Zoiets is niet voor te stellen met lineaire rekenmethodes. op een lineaire grafiek van 0 tot 1000 zou je een eenheid al niet meer zien. Om die getallen te comprimeren gebruikt men machtn van tien. Dus de logaritme van 1=0, van 10= 1, van 100= 2, van 1000 =3. Simpel gezegd, het cijfer refereert naar het aantal nullen in het getal dus log een miljoen is 6.
In electronia noemt men dat de Bell, naar de uitvinder van de telefoon, Alexander Graham Bell. Het is de verhouding van twee waarden uitgedrukt in logaritmen.
Omdat die stappen een beetje onpraktisch groot zijn, gebruikt men daarvoor 1/10 of de deciBell of dB.
Dus het aantal dB is 10x log P1/P2.(foutje gecorrigeerd)
Voor vermogens refereert men naar 1 milliWatt. Dus 0 dBm is 1 mW, 10 dBm = 10 mW, 30 dBm = 1000mW =1W, 50 dbm = 100W enz....

10*log v1/v2 (spanningen)= versterking in dB
Is dit dan ook zo als we in vermogens gaan rekenen?

[Bericht gewijzigd door Fozzie op dinsdag 1 november 2005 12:46:04

Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane

Op 1 november 2005 12:32:42 schreef grotedikken:

Dus het aantal dB is 10x log v1/v2.
Voor vermogens refereert men naar 1 milliWatt. Dus 0 dBm is 1 mW, 10 dBm = 10 mW, 30 dBm = 1000mW =1W, 50 dbm = 100W enz....

Voor vemogens is de defintie dB = 10*log(P1/P2)

Spanning is P = U^2/R (U kwadraat op R). Vult men dit in in bovenstaande formule, dan kan men de R schrappen en verhuist het kwadraatje voor de log. Kwadrateren wordt vermenigvuldigen, dan krijg je voor spanning
dB = 20*log(U1/U2)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Verbaasd me dat EA nog niet gereageerd heeft. :P

Druk- en typfouten voorbehouden.

hoezo niks zinnigs?
dat is toch alle info die hij wilde, en er staat zelfs dringend bij.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Het gaat om het feit dat daar geen voeding op aangesloten dient te worden.

Dat zijn signaal ingangen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Op 1 november 2005 12:43:43 schreef Fozzie:
10*log v1/v2 (spanningen)= versterking in dB
Is dit dan ook zo als we in vermogens gaan rekenen?

Sorry foutje van mij.het moest zijn : 10xlogP1/P2.
Bij spanningen is het 20x logV1/V2
P=Vkwadraat/R.
Dus om van vermogen naar spanning te gaan wordt de 2e macht in logaritmen een factor 2. vandaar.
En dat klopt. Als over een zelfde weerstand de spanning verdubbelt, verviervoudigt het vermogen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 1 november 2005 16:51:10

owja, sorry, ik dacht mss wat anders.
had ik er niet bijgezet dat het de top en de gnd was (naar beneden scrollen voor een quote lukt niet)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

hey,

naar aanleiding van de reactie van grotedikken op deze topic

heb ik is gezocht naar een adaptor
ik vond 1 van 12V DC en 300mA output
is dit genoeg???

btw van dat pot(entiometer)tje waar moet ik dat dan plaatsen

alvast bedankt (zeker grotedikken)
.::NeXuS::.