15V voeding?

hallo, ik ben een spectrum analyzer aan het bouwen en daar word een 7812 gebruikt om van 15V 12V te maken, maar kan ik niet direct een PC voeding 12V gebruiken ipv een 12V voeding te bouwen en dus ook een 15V voeding te bouwen, beetje omslachtig

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Evarist

Golden Member

Als je zeker wil zijn, controleer de 12V computervoeding 1) onbelast 2) belast met 1A en kijk of er een groot spanningsverschil op zit. Indien niet, dan stabiliseert de voeding voldoende en kan je ze gebruiken. Vergeet niet dat deze voeding veel groter is dan je spectrum analyser waarschijnlijk zal worden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Mag ik daar dan nog voorzichtig de opmerking aan toevoegen dat een schakelende voeding en een HF-meetapparaat geen vrienden zijn ?

Ja... en toen ?

Op 1 november 2005 15:59:01 schreef gradtje:
Mag ik daar dan nog voorzichtig de opmerking aan toevoegen dat een schakelende voeding en een HF-meetapparaat geen vrienden zijn ?

Da's een goeie :P

Dan kan gaat idd storen
edit: er was laatst ook al een topic over een 15V voeding (Zoek maar op co)

[Bericht gewijzigd door jossie op dinsdag 1 november 2005 16:05:51

Woei! *heeft etsbak*

Op 1 november 2005 17:11:33 schreef jossie14:
[...]
Hoe kom je d'r bij :D

En dan sterf je tijdens het afregelen van je fm zender, omdat die trimmers via de spec analyser aan de 230V hangen...

Dat topic had ik inderdaad ook gelezen en heb nog buikpijn van het lachen.

On-Topic: Nou ik bouw dan wel die 12V voeding, maar hoe kom ik dan weer aan een 15V voeding :/

Groet, Thierry.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Met trafo, brugcel en elko naar een 7815 en vandaar naar de 7812.
Heb je 15V en 12V.

Of moeten het twee aparte voedingen worden?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

nee het moet 1 voeding worden die 12V levert, maakt niet uit hoe, maar op mijn schema staat dat er om er 12V uit te krijgen er 15V inmoet (3V hoger...)maar ik heb dus geen 15V voeding en zou die dus weer moeten bouwen, of moet die 15V voeding een 18V in hebben,... dat is water naar de zee dragen...
kan ik die 7812 niet voeden met meer dan 15V ofzo? maar dat er toch 12V uitkomt...

Hugo Welther

Moderator

Trafo van 12V bij ±1,5A is voldoende.
Na de brugcel en elko heb je dan ±15,4V DC.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 1 november 2005 23:33:36 schreef Thierry de Bakker:
nee het moet 1 voeding worden die 12V levert, maakt niet uit hoe, maar op mijn schema staat dat er om er 12V uit te krijgen er 15V inmoet (3V hoger...)maar ik heb dus geen 15V voeding en zou die dus weer moeten bouwen, of moet die 15V voeding een 18V in hebben,... dat is water naar de zee dragen...
kan ik die 7812 niet voeden met meer dan 15V ofzo? maar dat er toch 12V uitkomt...

Tot zo'n 30V, de uitgangsspanning blijft 12V. Je moet dan wel rekening houden met de warmte die door het spanningsverschil*opgenomen stroom ontstaat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb een keer een voeding gemaakt voor 5 volt
met de 7805
en een trafo van 9 volt
met 2 uitgangen
verbind de 2 binneste met mekaar
en hoppa aan de ene kant 18 volt en aan de andere ook
en je hebt nog een GND ofwel een NUL ook nog
nou als een 7805 van 18 volt een 5 volt kan maken
dan moet de 7812 ook wel val 18V een 12 V voeding maken

als de 7812 te heet wordt om hem vast te pakken
dan moet je een koelblok erop zetten
hoeft niet zo groot te zijn
wordt hij als nog te heet
dan moet je een ventilator er achter zetten de koude wind naar blaast
tip: als je en koelblokje gebruik is het verstandig om cpu koelpasta er tussen te doen voor een 30% betere koeling prestatie

groetjes,
justin

[Bericht gewijzigd door sweet2108 op woensdag 2 november 2005 00:14:18

dus ik moet een 12V 1,5A trafo zoeken, een brugcel (4x 1N4002 ?) en een elko (2200uF 35V goed?)

jep en hang daarachter een LM7812 oid

Woei! *heeft etsbak*