Wat voor pic programer heb jij?

Je moet gewoon proberen. Ik verbaas me er trouwens een beetjeover dat je je meer zorgen maakt over de PIC dan over de comp. :)

Edit:
We kunnen pas wat met je metingen als je meet terwijl je aan het proggen bent.

[Bericht gewijzigd door ocmer op dinsdag 1 november 2005 20:32:24

en nu nogmaals en dan tijdens het proggen. die spanningen zijn veel belangrijker.

Nou het zit zo.
Hij was niet hellemaal goed er zaten wat fouten in dus daarom vraag ik het.

En als die metingen goed zijn zijn ze tijdens het programeren ook goed denk ik he.

Wat voor programma gebruiken jullie om het programma in je pic te laden?

Doe ik de pic erin en ga ik programerne is de kans groot dat ik er nog eentje kapot heb.

Erik

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Nou kijk het zit zo:
de spanning word hoger tijdens het programeren om de pic in programeer mode te krijgen.

er hoeft zelfs geen spanning op de pic te staan als er niet word geprogrameerd zolang de spanningen maar juist zijn als er word geprogrameerd.

De meting die je gedaan hebt is dus waardeloos en dat de spanning in rust juist is is mooi maar de problemen ontstaan pas bij het programeren.

Ikzelf gebruik een xwisp628 icm. bumblebee of xwisp.py om te programeren

jij moet IC-prog gebruiken.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op dinsdag 1 november 2005 21:15:45

Jep, de metingen moeten gemeten worden tijdens het proggen.

Woei! *heeft etsbak*

Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
klein is fijn

Moderator

Op 1 november 2005 21:19:43 schreef Thomas:
Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Omdat een aantal mensen hier voor elk simpel probleem een microcontroller aanraden aan beginners?

omdat je een keer iets nieuws wilt proberen.

LED there be light

Op 1 november 2005 21:19:43 schreef Thomas:
Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Zo ingewikkeld is het niet hoor, maar dan moet wel je programmer goed werken natuurlijk, de rest is eentjes en nulletjes, persoonlijk vind ik dat toch makkelijker dan analoge electronica. En misschien moet iedereen die keus ook voor zichzelf maken. Het is een uitdaging, wil je hem aangaan dan hoef je alleen nog maar vol te houden tot het werkt toch ? Piece of cake, al lijkt dat pas achteraf zo :)

Ja... en toen ?

Microcontrollers zijn gewoon veel leuker dan NAND gates, flipflops, astabiele multivibrators, enz
:P

Woei! *heeft etsbak*

Op 1 november 2005 21:59:00 schreef jossie14:
Microcontrollers zijn gewoon veel leuker dan NAND gates, flipflops, astabiele multivibrators, enz
:P

Ik maak doorgaans een onderscheid tussen digitaal en analoog.
Ik richt mij de laatste tijd steeds meer op digitaal, omdat ik uit de commodore-tijd al met basic bezig was.
Ik houd wel een beetje van zwart of wit, ja of nee, 1 of 0...

Ik heb trouwens de WISP628 en ben er erg tevreden over.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb deze programmer en ben er ook zeer tevreden over (met een potmetertje kun je de MCLR stroom beperken, wat best wel handig is).

Woei! *heeft etsbak*

Op 1 november 2005 21:19:43 schreef Thomas:
Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Omdat ze toch ook al met een PC bezig zijn?

Maar waarom willen mensen die wel verstand hebben van electronica maar geen benul hebben van programmmeren eigenlijk met iets complex als microcontroller programmeren beginnen?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 2 november 2005 07:44:29 schreef Wouter van Ooijen:
Maar waarom willen mensen die wel verstand hebben van electronica maar geen benul hebben van programmmeren eigenlijk met iets complex als microcontroller programmeren beginnen?

Omdat je tegenwoordig niks meer 'mag' ontwerpen als er geen microcontroller in zit. kijk maar naar de 'vak'bladen, alleen nog microcontrollers, bijna geen leuke analoge schakelingen meer.
* DC2PCC denkt dat je zendamateur moet zijn om je nog met analoog bezig te mogen houden.

GJ_

Moderator

Op 1 november 2005 21:19:43 schreef Thomas:
Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Ik ben echt geen electronica wizard maar hobbien met microcontrollers gaat mij prima af. Voor de hardware zoek ik wel op internet tot ik vind wat ik nodig heb.

Overigens is een PIC nou ook weer niet zo heel erg complex he?

Op 1 november 2005 21:19:43 schreef Thomas:
Waarom willen mensen die de basis van elektronica nog niet snappen steeds met complexe dingen als microcontrollers beginnen?

Microcontroller en zeker PIC's zijn niet moeilijk, zowel qua programmeren als de electronica er omheen. Het probleem komt meestal voort dat mensen 'simpele' (==goedkoop) programmers maken die niet altijd goed werken (b.v. omdat ze teveel 'leunen' op de COM poort timing en spanning). En als het programmen dan niet lukt, ben je nat als je geen electronica ervaring hebt. Mijn advies voor beginners: Koop een goede programmer, liefst een kompleet gebouwde.

GJ_

Moderator

Op 2 november 2005 09:19:12 schreef Lexy:
Mijn advies voor beginners: Koop een goede programmer, liefst een kompleet gebouwde.

Daar ben ik het dus volledig mee eens, heb ik ook gedaan, als je met iets begint moet je daar volledig op kunnen concentreren zonder dat je er een bak extra problemen mee op de hals haalt.

Hallo
Dank voor de reacties.
Ik heb gisteren geprobeerd om te programeren met dat programma wat hier aangeraden was:ic prog.

Nu wil ik voor de test firmware in mijn pic laden.
Dat doet hij dat gaat behoorlijk snel.
Maar wil ik nu uitlezen dan gat dat ook maar dan is alles een 0
Dus dat betekent dat het niet gelukt is of wel soms?
Wil ik nu een echt programma gaan laden krijg ik een error.
Deze : Programming failed at Code address 0000h!

Dat is wat ik dan te zien krijg.

Heb ik nog een vraagje
Ik zie links nog iets staan
Waar je je pic kan kiezen die je programeren.
Maar daar onderzie ik ook nog het een en het ander staan.
zoals de oscilator wat moet ik daarvoor kiezen?

En daar onder zie ik staan :
Fuses welke van die moeten aan of uit staan?

Erik

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Op 2 november 2005 09:19:12 schreef Lexy:
Mijn advies voor beginners: Koop een goede programmer, liefst een kompleet gebouwde.

Dat hangt er een beetje van af waar je een beginner in bent en wat je leuk vindt om te doen. Er zijn mensen die graag lang bezig zijn om uiteindelijk een 'domme' seriele poort programmer aan het werk te krijgen. Er zijn ook mensen die liever een ICD2 en een kant-en-klaar PIC/Ethernet board kopen om zich daarna op het programmeren van een website in assmebler te storten. Weer iemand anders neemt liever een C compiler.

Je moet je afvragen wat je wilt gaan doen, waar je lol in ligt. Besteed daar je tijd aan, koop de rest.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik vindt het wel leuk om dingen te maken die iets vol automatisch kunnen dus met ic's.

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Op 2 november 2005 09:53:25 schreef ejpi15:
Hallo
Dank voor de reacties.
Ik heb gisteren geprobeerd om te programeren met dat programma wat hier aangeraden was:ic prog.

Nu wil ik voor de test firmware in mijn pic laden.
Dat doet hij dat gaat behoorlijk snel.
Maar wil ik nu uitlezen dan gat dat ook maar dan is alles een 0
Dus dat betekent dat het niet gelukt is of wel soms?
Wil ik nu een echt programma gaan laden krijg ik een error.
Deze : Programming failed at Code address 0000h!

Dat is wat ik dan te zien krijg.

Heb ik nog een vraagje
Ik zie links nog iets staan
Waar je je pic kan kiezen die je programeren.
Maar daar onderzie ik ook nog het een en het ander staan.
zoals de oscilator wat moet ik daarvoor kiezen?

En daar onder zie ik staan :
Fuses welke van die moeten aan of uit staan?

Erik

MAg jij ff gaan hopen dat je micorcontroller nog werkt vriend.

ALs je het verkeerde oscillator type kiest kan je UC stuk gaan (ik ben het ook al 20 keer vergeten omdat IC prog zo irritant moet zijn dat bij het nieuw openen van een hexje hij de oscillator functie reset) maar ik heb daar niets aan overgehouden zeg maar (de pic dan he)

En wat er gezegd wordt: waarom doet iedereen zo moeilijk met microcontrollers? Idd, omdat bijna elke beginner of nieuweling op deze site die voor een eindwerk ofzo een complexe schakeling nodig heeft, een microcontroller aangeraden word... terwijl men 10 % programmeerervaring heeft, dan moet men maar eens wat meer naar de conventionele electronica gaan kijken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Hallo
Hoe moeten de opties dan staan voor een pic16f628a?
En waarom heb ik die foutmelding?

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Op 2 november 2005 10:58:58 schreef weardguy:
ALs je het verkeerde oscillator type kiest kan je UC stuk gaan

voor een PIC is dit onzin

er zijn proggers die na (combinaties van) oscillator en/of interne reset moeite hebben de chip nog te programmeren, maar dat ligt aan de progger, de chip is niet defect.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Aah, don't blame me... staat in de tutorial hier op de site.
Foei bastiaan :P

Maar voor ejpi15: in de datasheet staat welke oscillator je moet hebben.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 2 november 2005 12:40:00 schreef weardguy:
Aah, don't blame me... staat in de tutorial hier op de site.

waar, welke pagina?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog