zend en ontvang bereik vergroten

zou graag willen weten hoe ik een frequentie van 115khz met een ontvangstbereik van 30 meter kan vergroten tot +/- 250 meter misschien dat iemand me op weg kan helpen

alvast bedankt

Ga je eens verdiepen in richtantennes. Je straalt al het vermogen dan één kant en niet alle richtingen in.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Dat kun je op twee manieren doen:

- meer zendvermogen gebruiken
- een ontvangen met een grotere gevoeligheid gebruiken.

De gevoeligheid van de ontvanger wordt begrenst door het ruisniveau dat aanwezig is in de ontvangst band.
Je zendvermogen vergroten is ook een optie (dan wel niet gericht m.b.v. een richtantenne) maar dit zou ik alleen doen nadat je je ontvanger geoptimaliseert hebt.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ga je eens verdiepen in richtantennes.

Die hebben op 115 kHz het voordeel dat het meteen niet meer draadloos hoeft ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
echtepino

Golden Member

Op 2 november 2005 11:16:44 schreef No_Brain:
Ga je eens verdiepen in richtantennes. Je straalt al het vermogen dan één kant en niet alle richtingen in.

Heel lastig op 115 kHz

Word lid van de Benelux DX Club

of als het niet lastig is een signaalversterker tussen zender en ontvanger zetten.
zal wel lastig zijn dus let er maar niet op:p

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 2 november 2005 13:15:15 schreef echtepino:
[...]
Heel lastig op 115 kHz

Klopt als een bus. De golflengte is 2,5 km! Je antenne wordt al snel microscopisch t.o.v. de golflengte. Zelfs met een draad van 10 meter is je antenne ~125 keer te klein.
Je kan experimenteren met ferrietstaven of magloop antenne's.

bedankt voor jullie reacties,
maar het gaat om een draadloze dieptemeter/ fishfinder
in een afstandsbestuurbaar bootje.
Maar nou is mijn vraag hoe vergroot ik mijn bereik van 30m
naar ca. 250 meter.

cool, een antenne van 1250 meter??

waar laat je die, in de bolderkar?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Op 2 november 2005 19:25:26 schreef dewa:
bedankt voor jullie reacties,
maar het gaat om een draadloze dieptemeter/ fishfinder
in een afstandsbestuurbaar bootje.
Maar nou is mijn vraag hoe vergroot ik mijn bereik van 30m
naar ca. 250 meter.

Op 2 november 2005 11:27:47 schreef Xenobinol:
Dat kun je op twee manieren doen:

- meer zendvermogen gebruiken
- een ontvangen met een grotere gevoeligheid gebruiken.

De gevoeligheid van de ontvanger wordt begrenst door het ruisniveau dat aanwezig is in de ontvangst band.
Je zendvermogen vergroten is ook een optie (dan wel niet gericht m.b.v. een richtantenne) maar dit zou ik alleen doen nadat je je ontvanger geoptimaliseert hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.