Voeding Laptop

Anoniem

Dag heren techneuten,

Kheb een laptop zonder accu. Nou werkt de laptop prima op
de voeding die erbij zit. nou heb ik het gevoel dat de voeding wat aan de krappe kant is.
Het is zo'n geschakelde voeding 19v en 3,15A
Nu heb ik nog een hele doos met ringkernen liggen.
Kan ik ook een gewone voeding maken van een ringkern
die bijvoorbeeld 19v en 5A is. en super goed gestabiliseerd? jah is niet zo klein als orgineel maar dat maakt me niet uit.

Gr Gijs

hmmm gijs

wil wel nartuurlijk
dan kun je een zwaardere dingen erop aan zetten
maar je laptop gaat de 5 amp niet gebruiken
en je verbruikt nog meer stroom ook
niet erg handig nu dat de stroom rekeningen die omhoog gaan

als hij prima draait op zijn oude voeding zou ik die gewoon aan houden

maar als jij bij de voeding nog meer uitgangen bouwt bijv voor een externe monitor bijv ( nartuurlijk heb je dan een nog sterkerder voeding nodig ) maar als voorbeeld bedoeld ;)

ja dan zou ik het wel doen

groetjes,
justin

klein is fijn

Moderator

Op 1 november 2005 21:34:26 schreef Theo B:
nou heb ik het gevoel dat de voeding wat aan de krappe kant is.

Laat me raden, het is een Dell? De schakelende voedingen van Dell kunnen wel wat heet worden, maar daar kunnen ze prima tegen. Als ie toevallig 1.5 jaar oud is dan moet je even mailen naar Dell, er zit een serie voedingen tussen van die leeftijd die iets TE heet werden... Als je even mailt en het serienummer opgeeft dan kunnen zij wel voor je kijken of ie wel of niet goed is.

En die voeding die past prima bij de laptop wat vermogen betreft hoor. Sterker nog, je zal je voeding nooit maximaal belasten, want je belast je voeding pas maximaal als ie tegelijk de accu op moet laden en de laptop van stroom moet voorzien. En die accu hoe je niet meer op te laden...

Anoniem

nou ik wantrouw de schakelende voeding een beetje.
Omdat als ik de stekker in het stopkontact stop er een vonken regen overschiet. net of de eerste miliseconden
de voeding nog in kortsluiting staat en dan pas opkomt.

En ik gebruik hem voor audio toepassingen. en een stabilere voeding hoe beter dacht ik zo.

GJ_

Moderator

Op 2 november 2005 12:16:27 schreef Theo B:
nou ik wantrouw de schakelende voeding een beetje.
Omdat als ik de stekker in het stopkontact stop er een vonken regen overschiet. net of de eerste miliseconden
de voeding nog in kortsluiting staat en dan pas opkomt.

En ik gebruik hem voor audio toepassingen. en een stabilere voeding hoe beter dacht ik zo.

Een andere voeding lijkt me nutteloos, bovendien koop je voor twee tientjes een splinternieuwe.
Die vonkenregen kijk ik niks van op. Ok heb hier vier laptops die allemaal hetzelfde doen. En niet allemaal van hetzelfde merk: 2 verschillende toshiba's een topline en een zircony

Op 2 november 2005 12:16:27 schreef Theo B:
nou ik wantrouw de schakelende voeding een beetje.
Omdat als ik de stekker in het stopkontact stop er een vonken regen overschiet. net of de eerste miliseconden
de voeding nog in kortsluiting staat en dan pas opkomt.

Dat heeft de adapter van mijn telefoon en de adapter van mijn laptop ook.
Lijkt me gewoon voor een geschakelde voeding.
Wat beschouw je als vonkenregen?
Hoor je PETS en zie je een vonk, of is het alsof je metaal aan het doorslijpen bent?
In het laatste geval is er misschien wel iets mis ja..

klein is fijn

Moderator

Mijn stekkerpennen zien er ondertussen ook al weer zo uit:

http://home.tiscali.nl/frits_moring/co/stekker.jpg

Klein hapje weggebrand na 1.5 jaar gebruik vanwege een knappe blauwe vonk als ik hem in het stopcontact steek. Komt waarschijnlijk omdat de elco's die de netspanning moeten stabiliseren helemaal leeg zijn en daarom even de boel kortsluiten. Ik ben er eigenlijk nooit achteraan gegaan, maar ik neem aan dat het geen kwaad.

Ik heb daar ook last van, dat er een blauwe vonk komt. We hebben de laptop niet eens 2 maanden of er zit alweer putjes in de stekker. Het maakt niet uit of de stekker die in de laptop moet, of dat de stekker eruit ligt. Het ligt dus aan de voeding.

een kennis van me had een accutje van dell (zijn hele laptop deugde van geen kant)

zijn accu werd te heet, een of andere verkeerd geplaatste ntc,
en zijn beeldscherm werd rood omdat er wat kabels zaten opgevouwen achter zijn tft'tje.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.