stroomsturing peltier

Ik zou voor een project de aansturing van een peltier willen regelen dmv thermokoppel of iets dergelijks.
Als ik me niet vergis koelt een peltier meer naargelang er meer stroom doorloopt. (met bepaalde boven en ondergrens natuurlijk)
Nu zou ik dus op basis van een temperatuursensor meer of minder stroom door de peltier willen sturen. (tussen de 3 en de 5 ampere). De spanning over de peltier bedraagt 15V.
Iemand enig idee hoe ik dit best kan doen.

PWM werkt volgens mij matig omdat de Rth van een niet-ingeschakelde pelt vrij laag is.
Heb er ooit ook wel eens wat over gelezen, even zoeken in de enorme hoeveelheid info over peltierkoeling op het internet heeft vast zin. :)

free_electron

Silicon Member

pwm werkt perfect voor dat soort dingen maar je moet een stroombron maken ... geen spanningsbron.
een peltier is een diode en je werkt in de 'knik'. de weerstand van de peltier is dynamisch dus je Vpp moet zich aanpassen zodat de stroom constant blijft gedurende de 'on' time. anders ist inderdaad maar 'matig'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 8 november 2005 19:27:17 schreef free_electron:
pwm werkt perfect voor dat soort dingen maar je moet een stroombron maken ... geen spanningsbron.
een peltier is een diode en je werkt in de 'knik'. de weerstand van de peltier is dynamisch dus je Vpp moet zich aanpassen zodat de stroom constant blijft gedurende de 'on' time. anders ist inderdaad maar 'matig'

als je bv een lm317(geschakelt als stroombron) met je peltier in serie zet en dan de moterregeling van hier op de site gebruikt werkt dat dan goed?
(ik moet een peltier regelen als onderdeel van mijn gip)

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
klein is fijn

Moderator

Ik denk niet dat die LM317 jou nog aardig aankijkt als je hem 10.000 keer per seconde aan en uit zet...
Net nu is er natuurlijk geen fatsoenlijk datasheet te vinden waarop een inschakel en uitschakeltijd staat, maar ik denk dat die langer is dan dat ie aan is als je hem 10kHz gaat voeren...

free_electron

Silicon Member

ik ben zeker dat die lm317 niks zal doen aan die snelhied. zijn regullus is zo traag dat da nie gaat werken.

trouwne snog iets. en peltier is geen koelelement .. tis een warmtepomp .. hij moet zijn hitte kwijt kunnen . je zal die peltier ook moeten koelen. ( en nee , niet met nog een peltier :-) )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 8 november 2005 22:14:46 schreef free_electron:
ik ben zeker dat die lm317 niks zal doen aan die snelhied. zijn regullus is zo traag dat da nie gaat werken.

trouwne snog iets. en peltier is geen koelelement .. tis een warmtepomp .. hij moet zijn hitte kwijt kunnen . je zal die peltier ook moeten koelen. ( en nee , niet met nog een peltier :-) )

hoe moet je het dan maken?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Je kan natuurlijk een PWM maken van bijvoorbeeld 1, of 10 Hz. Dat maakt niets uit, want het gaat toch om warmte, dat is een vrij 'traag' iets.... Dit verhoogt je rendement weer lekker...

Free the whales!

Heb hier zelf ook 7 peltiers liggen waarvan eentje 170W. En het is een ramp om die dingen te koelen :P Ik gebruik daar nu zelf waterkoeling voor. Als je ze minder spanning 'geeft' verbruiken ze vanzelf minder stroom (door hun behoorlijk lage weerstand). Moet eigenlijk ook nog koeling voor de 1,5mm² bedrading hebben:P

Woei! *heeft etsbak*

Op 8 november 2005 22:19:44 schreef jossie14:
Heb hier zelf ook 7 peltiers liggen waarvan eentje 170W. En het is een ramp om die dingen te koelen :P Ik gebruik daar nu zelf waterkoeling voor. Als je ze minder spanning 'geeft' verbruiken ze vanzelf minder stroom (door hun behoorlijk lage weerstand). Moet eigenlijk ook nog koeling voor de 1,5mm² bedrading hebben:P

Heb zelf ook al een (lichte) peltier met waterkoeling in mijn pc gestoken voor enkele maanden, maar dan zonder temperatuursregeling.

Ik heb hier ondertussen nog wat op het forum zitten lezen over peltiers en ben er ondertussen al uit dat het veel makkelijker is om een peltier gewoon via een pic aan of uit te schakelen naargelang de temperatuur.

Ben nu overgestapt op dit idee.

Nog wat veder zoeken. Maar wie nuttige/interessante info heeft mag deze hier altijd meegeven.

[Bericht gewijzigd door cYberJ op dinsdag 8 november 2005 23:22:29

Hoeveel Watt is jouw peltier?
Ik heb er hier ong 6 liggen van 60W en 1tje van 170W
Ik gebruik een trafo 13,5V~ 20A (18Vdc, onbelast). Bij gebruik verbruikt het ongeveer 300W, dus de trafo heeft een rendement van 60-70% (:P). Ik heb ongeveer 20000uF voor t afvlakken.

Woei! *heeft etsbak*