koppelen versterkers mogelijk?

Ik heb een van de eerste dolby-surround versterkers. Deze is echter te licht volgens mij aangezien mijn speakers (visatons geloof ik) vervormen terwijl deze toch veel zwaarder zijn dan mijn originele speakers. Nu heb ik een wat oudere mosfet versterker die staat te verstoffen (geen dolby uiteraard). Mijn vraag is of ik deze kan gebruiken als voorversterker van mijn dolby-versterker en of dit veilig en simpel is te doen zonder alles te vernielen. Ik ben slechts een leek en al die turbo-technische taal begrijp ik niets van. Maar jullie zijn veel beter op de hoogte dan een willekeurige verkoper bij een elektronica-zaak. Ik heb geen zin om een nieuwe losse dolby-versterker aan te schaffen aangezien deze het perfect doet.

PS: Visaton zegt dat jullie iets heb ze via een vriend bij een groothandel gekocht.

niet doen! Een versterker is maar berekend op een klein ingangssignaal. Als je daar een versterker gaat voorzetten (die een veel groter signaal geeft) blaas je wellicht de boel op.

Op welke manier wordt het dolby-geluid naar de versterker gebracht? Optisch, coax?

Moet je de versterker helemaal opendraaien om klank te krijgen?

Heb je bij de aankoop van je nieuwe speakers het aantal Ohm (wij zeggen: impedantie) vergeleken met dat van je oude?

ik zou juist je bestaande dolby-versterker als voorversterker gebruiken. De mosfet-bak dan als eindversterker, bijvoorbeeld alleen voor de front-kanalen.

Kijk eerst eens of je pre-out kanalen hebt. Hier kun je rechtstreeks een eindversterker op aansluiten. Ik vermoed dat het hier om zo'n home-cinema-setje gaat, die hebben dat meestal niet.

In dat geval moet je de speaker-uitgangen van je huidige setje omlaag brengen naar lijn-niveau. Dit kan gewoon met een spanningsdeler op de speakeruitgang, maar er zijn hier ook standaard spullen voor te koop. Te vinden in de car-audio hoek, daar komt het wel vaker voor dat radio's zonder line-out toch op een versterker aangesloten moeten worden.

Visaton is iha geen slecht spul. Vooral bekend van zelfbouw-spullen.

Thanx jongens!!! Ik zal eerst eens een aantal specs gaan opzoeken. Dan weten jullie beter wat ik in huis heb. De mosfet is in ieder geval een 4x 300 watt. Ik weet niet helemaal zeker of dit RMS is. Ik geloof het niet denk eerder 125 watt RMS. Het was toendetijds 8 jaar geleden de zwaarste sony "huis, tuin en keuken" versterker die er te krijgen was. Eeerst ff specs. opzoeken en dan kom ik er wel op terug. Alvast bedankt!!

Henry S.

Moderator

Kijk eens naar het maximaal opgenomen vermogen van de versterker. Fabrikanten goochelen graag met cijfers, bijv een versterker van 5x100W RMS terwijl het max opgenomen vermogen 350W is. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

En dan nog, in de huiskamer is het verschil tussen 300 watt en 150 watt "RMS" (is eigenlijk fout) nauwelijks zinvol.

Kijk dan liever naar de stroomreserve die de versterker heeft voor lage impedanties.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -