dahlander schema aansluiting 380-220V

Ik bezit een schaafmachine waarin een dahlander inzit, die staat momenteel op 220V. Maar mijn netstroom die ik hier over beschik is 380V. hoe zou ik die schakeling moeten veranderen. Heb daar geen schemas van, maar weet ook niet meer de theorie ervan, wie kan me hierbij helpen. Eventueel een basis schema van ster-driehoek aansluiting van een dahlander motor.
Dank bij voorbaat voor ieders hulp.
een dahlander is een 3hoek/2xster motor weet je zeker dat dat klopt? wat moet een schaaf met 2 toerentallen?
hoeveel contacten heeft die motor van jouw op de aansluitplaat?
GJ_

Moderator

Er zijn verschillende types dahlandermotoren. Deze zijn niet om te schakelen van 230 naar 400 volt en omgekeerd. Maak eens een foto van je typeplaatje.
Op 9 november 2005 13:11:58 schreef The Headhunter:
een dahlander is een 3hoek/2xster motor weet je zeker dat dat klopt? wat moet een schaaf met 2 toerentallen?
hoeveel contacten heeft die motor van jouw op de aansluitplaat?

De motor dient om het hout automatisch toe te brengen aan de schaaf, en dit is met twee snelheden afhankelijk houtsoort.
Er is geen contactplaat op de motor zelf, de draden komen uit de motor, die zijn op hun beurt aangesloten op een drie standen schakelaar, die de twee snelheden schakeld en een uit stand. De draden zijn allemaal genummerde zwarte draden.
alvast bedankt nogmaals
Op 9 november 2005 13:18:35 schreef GJ_:
Er zijn verschillende types dahlandermotoren. Deze zijn niet om te schakelen van 230 naar 400 volt en omgekeerd. Maak eens een foto van je typeplaatje.

Halo,
zou uw vraag willen inwilligen, maar probleem is dat de motor ooit eens is geverfd en geen plaatje meer aanwezig is.
Er komen zes genummerde zwarte draden uit de motor, die op hun buurt zijn aangesloten op een drie standen schakelaar, lage snelheid- uit- hoge snelheid.
Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Groeten
GJ_

Moderator

Dan is het waarschijnlijk geen dahlander maar een tweetoerenmotor met gescheiden wikkelingen. Die zijn ook niet om te schakelen van de ene naar de andere spanning.

Het probleem van het verdwenen typeplaatje kennen we allemaal :-(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 november 2005 13:37:48]

Op 9 november 2005 13:36:53 schreef GJ_:
Dan is het waarschijnlijk geen dahlander maar een tweetoerenmotor met gescheiden wikkelingen. Die zijn ook niet om te schakelen van de ene naar de andere spanning.

Het probleem van het verdwenen typeplaatje kennen we allemaal :-(

Dank alvast

En je weet het natuurlijk al, wat kunnen we dan doen?
GJ_

Moderator

Op 9 november 2005 13:36:53 schreef GJ_:
Dan is het waarschijnlijk geen dahlander maar een tweetoerenmotor met gescheiden wikkelingen. Die zijn ook niet om te schakelen van de ene naar de andere spanning.

Het probleem van het verdwenen typeplaatje kennen we allemaal :-(


Raar maar waar heb ik het motor plaatje terug gevonden, maar denk dat we toch nog steeds niets verder zijn

motor merk: J.M-Legendre Damfront France
Type: AV80 Ph: 3
N°: 142987 Isol Cl: ---
Tr/min: 750/ 1500 Cos: ----
Kw: 0.18/ 0.33 Cv: 0.25/ 0.45
Hz: 50
VA: 220 A: 1.5 C°: 75°
VA: --- A: 1.7 NF-C 51100


Hopelijk kan je hieruit het goede aflijden
Nog vele groeten, en alvast bedank nogmaals
U moet een nieuwe motor kopen, er zit niets anders op.

sorry
Op 13 november 2005 10:51:53 schreef brbr:
U moet een nieuwe motor kopen, er zit niets anders op.

sorry



Niets aan te doen, toch bedankt voor uw hulp
GJ_

Moderator

Op 13 november 2005 11:19:38 schreef bleuke:
Of een 3f transformator 400/230 kopen...

Ja, dat kan ook natuurlijk.

-----edit-------------
een 230Vac frequentieomvormer zou normaal gesproken ook een oplossing zijn maar helaas is deze motor daar ook niet geschikt voor.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 13 november 2005 12:06:50]

IK BEN NIEUW IN DIT FORUM EN ROEP MAAR WAT

MISCHIEN EEN 380 VOLT FREQUETNTIEOMVORMER
MOET JE WEL DE UITGANGSPARAMETERS IN DE GATEN HOUDEN

MEESTAL IS EEN 380 VOLT MOTORTJE DE GOEDKOOPSTE EN BESTE
OPLOSSING VOOR DIT SOORT PROBLEMEN.
GJ_

Moderator

Moesker, welkom. et eerst je caps lock ff uit ;-)

Ik schrijf net dat een frequentieregelaar op deze motor hoogstwaarschijnlijk niet kan. En een 380V is niet echt practisch (wel mogelijk hoor) maar een 230V zou normaal gemakkelijker zijn.

----edit--------------
Op het typeplaatje ontbreekt de isolatieklasse. Dit is neem ik aan dan toch wel minimaal klasse B.
Het gaat hier om een oude motor, in die dagen was een klasse F nodig voor aansturing via een FO.
Een moderne motor met een B klasse kan normaal gesproken ook heel goed tegen een FO en de bijbehorende hoge spanning.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 13 november 2005 12:34:51]

De eerste optie is de motor bij ons laten omwikkelen van 220V 3F naar 400V 3F.
een andere optie is een nieuwe motor.
Nog een optie is de motor aansluiten op een frequentieomvormer die van 220V mono naar 220V 3F gaat.
Deze plaats je dan voor de dalander schakelaar.
Met de isolatieclasse B bedoelt men de warmteklasse en heeft NIETS te maken met de doorslagspanning.
Dahlander herken je aan de eigenschap dat alle 6 draden naar elkaar doorgeven.

Groetjes,
Electro Bobinage Hertogs P.
Bree-Belgie
GJ_

Moderator

Op 20 november 2005 12:16:36 schreef Gadget:
...
Met de isolatieclasse B bedoelt men de warmteklasse en heeft NIETS te maken met de doorslagspanning....

Hoe dan ook, isolatieklasse B was vroeger zeker niet geschikt voor een FO, en idd niet vanwege de hogere spanning maar omdat:
- de PWM "nepsinus" de motor extra opwarmd.
- bij lagere toerentallen de motor minder koelt.
warmte dus.
Of, zoals de fabrikanten het zelf zeggen:
Finally, pay special attention when applying adjustable-speed inverter drives, especially if you are introducing an inverter in a system of older motors. Some additional heating to the motor windings will inevitably occur because of the inverter's "synthesized" AC wave form. A greater cooling concern involves operating for an extended time at low motor RPM, which reduces the flow of cooling air. Modern inverter-duty motors have higher insulation ratings to help alleviate this concern, and the robust insulation systems used in most of today's general-purpose industrial motors are adequate for many applications as well. In extreme cases, however, secondary cooling such as a special lower may be required.


Op 20 november 2005 12:16:36 schreef Gadget:
Dahlander herken je aan de eigenschap dat alle 6 draden naar elkaar doorgeven.

Dat hangt er maar vanaf wat voor een Dahlander het is. Er zijn vele soorten Dahlanders. Sommige hebben ook 9 aansluitingen. Maar over het algemeen is dit een goede manier om losse wikkelingen te onderscheiden van een Dahlander.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 20 november 2005 13:14:20]

Op 13 november 2005 10:43:44 schreef Ronny BE:
[...]

Raar maar waar heb ik het motor plaatje terug gevonden, maar denk dat we toch nog steeds niets verder zijn

motor merk: J.M-Legendre Damfront France
Type: AV80 Ph: 3
N°: 142987 Isol Cl: ---
Tr/min: 750/ 1500 Cos: ----
Kw: 0.18/ 0.33 Cv: 0.25/ 0.45
Hz: 50
VA: 220 A: 1.5 C°: 75°
VA: --- A: 1.7 NF-C 51100


Hopelijk kan je hieruit het goede aflijden
Nog vele groeten, en alvast bedank nogmaals


Dit is 90% zeker een dahlander omdat het lage toerental de helft van het hoge toerental is

Aan de motorstroom te zien staat deze inwendig in driehoek

Door de isolatie klasse is een frequenieregeling wel bruikbaar maar moet de schakelfrequentie erg laag staan en dit geeft een vreselijk piepend geluid en de motor moet wel extern gekoeld worden.

Een driefasen trafo is een optie maar wel duur

Nieuwe motor bouwgrote 80 zo te zien is te doen motor wel meenemen naar een specialist

Omwikkelen laten naar een hogere spanning

De steinmetz schakeling toepassen (condensator). Nadeel vrij grote condensator nodig en koppel en vermogensverlies
DE OLDE

Golden Member

Je kunt wellicht aan de schakelaar ook herkennen of het een twee toeren of dahlander is, bij de hoge toeren wordt de wikkeling die bij de lagetoeren spanning krijgt kortgesloten.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Ik weet niet wat jullie duur vinden maar ik zou gewoon drie trafo's van 380/220 nemen en deze voor de schakelaar van de motor plaatsen.
Trafo 250va 1 fase ongeveer €50,- x 3 = €150,-.
Een frequentieregelaar vind het niet leuk om aan de uitgang geschakeld te worden.
En een motor omwikkellen doen ze ook niet voor dat geld verder is het vast geen normmotor zodat eeen andere motor ook geen echte goedkope optie is.
DE OLDE

Golden Member

Bij gebruik van een frequentieregelaar hoeft er natuurlijk niet meer geschakeld te worden , overigens tegenwoordig kunnen FO wel tegen schakelen in de uitgang dat was vroeger wel anders
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
GJ_

Moderator

Op 28 februari 2006 19:13:27 schreef snameroc:....Trafo 250va 1 fase ongeveer €50,- x 3 = €150,-....

Paar tientjes erbij en je hebt een nieuwe motor.
Henry S.

Moderator

Wil de 'motor specialist' voortaan op de rode waarschuwing letten!
73's de PA2HS - ik ben een radiohead, Nieuwe CO labvoeding.

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren: om anonieme statistieken bij te houden en om relevante advertenties te tonen.

Mocht je geen cookies willen accepteren, dan kun je op instellingen klikken om deze optie te kiezen. Als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten op deze website, klik dan op Accepteren.

Instellingen