Buizenversterker Geloso G274/A

Eentje voor de buizenliefhebbers... Ik heb een buizenversterker Geloso G274/A van Italiaanse makelij in mijn bezit waar ik voor de rest heel weinig van af weet...

Heeft de volgende buizen: 2 x 12SL7GT, 1 x 6L6G, 2 x 807, 1 x 5Y3 en 1 x 5R4GY

Op het plaatje voorop staat het volgende te lezen:
POTENZA D'USCITA INDISTORTA 75W
TENSIONE DI LINEA 110-280 V
POTENZA ASSORBITA 200-350W

Kan iemand mij hierover enige achtergrondinformatie bezorgen? Ik weet namelijk werkelijk niet wat ik juist in handen heb...

Met een vriend van mij heb ik het beestje in hang gezet in combinatie met mijn platenspeler. Het resultaat is echter nogal pover. Iemand een idee waar dit zoal aan kan liggen?

Nogmaals dank...

Google levert direct resultaten :)

http://www.radiomuseum.org/r/geloso_g274ag274.html

En zo zijn er nog vele sites vol met informatie - zelfs het schema is te vinden.

Meten is weten

T zal geen high end zijn.. ;)

Misschien is de versterker gemaakt voor kristal-PU elementen ?

KT88

Overleden

Op 9 november 2005 13:51:32 schreef tinobambino:
Met een vriend van mij heb ik het beestje in hang gezet in combinatie met mijn platenspeler. Het resultaat is echter nogal pover. Iemand een idee waar dit zoal aan kan liggen?

Regel nummer 1 bij dergelijke oude beestjes: vervang alle condensatoren maar, ook (en juist) de voedingselco's.
Dan eens meten of de hoogspanning op peil is, zoniet: gelijkrichterbuis vervangen (door buis of 2 siliciumdioden 1N4007 met serieweerstanden 47 ohm/5 watt).
Let op: hier zit een dubbele voeding in, de 5R4GY is alleen voor de hoge anodespanning, de 5Y3 voor de schermroosters en de rest.

Dan meten of de eindbuizen hun ruststroom nog wel halen, zoniet: vervangen.
807s zijn nog volop te koop, zelfs nieuwe productie Russen voor $10....15 /stuk.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 9 november 2005 19:11:04 schreef KT88:
[...]
Regel nummer 1 bij dergelijke oude beestjes: vervang alle condensatoren maar, ook (en juist) de voedingselco's.
Dan eens meten of de hoogspanning op peil is, zoniet: gelijkrichterbuis vervangen (door buis of 2 siliciumdioden 1N4007 met serieweerstanden 47 ohm/5 watt).
Let op: hier zit een dubbele voeding in, de 5R4GY is alleen voor de hoge anodespanning, de 5Y3 voor de schermroosters en de rest.

Dan meten of de eindbuizen hun ruststroom nog wel halen, zoniet: vervangen.
807s zijn nog volop te koop, zelfs nieuwe productie Russen voor $10....15 /stuk.

Ik doe mijn best om dit allemaal te "verteren", met wat verder onderzoek kom ik er wel uit...

Nog enkele vragen/opmerkingen:
1. mijn pu is aangesloten op een van de daarvoor aangepaste microfooningangen: is dat wel koosjer?
2. ik veronderstel dat het beestje mono is, juist? (ik zie maar 1 uitgangstrafo), dat doet ook wel af aan de klank van een stereo LP, niet?
3. ik hoop dat de luidsprekers juist aangesloten zijn: twee 8 ohms luidsprekers in parallel (?) op de 4 ohms uitgang aan de achterkant...
4. is deze amp eigenlijk wel geschikt voor hifi-doeleinden?

KT88

Overleden

Op 9 november 2005 19:45:03 schreef tinobambino:
Ik doe mijn best om dit allemaal te "verteren", met wat verder onderzoek kom ik er wel uit...

Buizentechniek is in wezen erg simpel, als je de basis eenmaal te pakken hebt kan er weinig misgaan.

1. mijn pu is aangesloten op een van de daarvoor aangepaste microfooningangen: is dat wel koosjer?

Nee, zo mis je oa. de RIAA correctie.
Het zal wat dun en schel klinken , maar mits je PU is voorzien van een MM element, liggen de spanningen in dezelfde orde van grootte.
Als je twijfelt aan het signaalniveau, gebruik dan een CD speler of cassettedeck of tuner op een lijn ingang.

2. ik veronderstel dat het beestje mono is, juist? (ik zie maar 1 uitgangstrafo), dat doet ook wel af aan de klank van een stereo LP, niet?

Men kan dat gerust aannemen.

3. ik hoop dat de luidsprekers juist aangesloten zijn: twee 8 ohms luidsprekers in parallel (?) op de 4 ohms uitgang aan de achterkant...

Moet goedkomen.

4. is deze amp eigenlijk wel geschikt voor hifi-doeleinden?

Het is een PA (public address) versterker, uit een tijd dat dat inderdaad nog een beperkt frequentiegebied en een hoge vervorming betekende.
Voor hifi zou ik toch iets anders proberen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

mocht je hem kwijtwillen, dan wil ik em nog wel hebben. het is inderdaad geen echte kwaliteitsversterker, maar ik denk dat ie nog wel de din hifi norm (80...12500hz) haalt. mijn Philips, 40w, haalt die als het goed is, en als je de servicedoc gelooft, wel. die heeft alleen last van het rooie oortjes syndroom, el81 met een rood rooster of anode (en dat is niet goed...)
die moet ik dus ook eens opknappen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

miss dat je die geloso wel mooi kunt opknappen zo dat deze wel redelijk mooi speelt. dit moet mogeijk zijn lijkt me.
bij deze :p....
in ieder geval succes. eerst voeding in orde brengen en dan koppelcondensatoren na zien

My Tube is bigger then yours