Digitaal apparaten schakelen

Dag mensen,

Ik ben in het bezit van zo'n leuk setje stopcontacten die je draadloos kunt schakelen. Nu kwamen mijn huisgenoten en ik op het idee om een dergelijke afstandsbedieng aan de huisserver te hangen zodat we vanaf de pc diverse electronica kunnen bedienen.

Nu ben ik vandaag met een schemaatje bezig geweest, echter, ik heb nog nooit eerder een soldeerbout gehanteerd of iets met electrotechniek gedaan. (afgezien van de electrische trein van toen ik 10 jaar oud was.) Nu ben ik dus erg benieuwd hoe ik het er vanaf gebracht heb. Waarschijnlijk zit het vol fouten en daarom zou ik graag wat feedback ontvangen. Dit is het schema:

http://maxonic.mindconnect.nl/schema2.png

In een artikel op deze site heb ik gelezen dat pin 2 t/m 9 van de LTP poort voor in/uitvoer gebruikt kunnen worden. Ik gebruik één pin om aan te geven of een apparaat aan moet, een andere pin om het apparaat uit te schakelen, en drie pinnen om te definiëren om welk apparaat het gaat. Om ruimte te besparen gebruik ik op die drie pinnen (A,B,C) een binaire codering waarbij een decoder vervolgens een signaal op de juiste lijn dient te zetten. "Kachel" is voor een andere toepassing, hiermee wil ik namelijk de thermostaat schakelen. De twee "todo" pinnen zullen dan ook als thermometer gaan dienen.

Iedere pin leid naar een optocoupler waarmee ik het circuit van de PC gescheiden wil houden van het circuit waar ik mee aanklooi. Het signaal dat uit de "aan" optocoupler komt dient de "aan"-decoder te enabelen en de "uit"-decoder te disabelen, het signaal dat uit de "uit"-optocoupler komt dient het omgekeerde te doen. Vanuit de kacheloptocoupler loopt direct een signaal naar een solidstate relais dat de termostaat aan en uit dient dient te schakelen.

Het circuit wordt gevoed door een 5 Volt voeding dat ik ook volgens een schema op deze site in elkaar heb gedraaid.

De afstandsbediening voor de apparatuur bevat 10 drukschakelaars. Voor vijf apparaten een aan- en een uitknop. Vanuit iedere decoder lopen 5 lijnen naar de solid state relais waarmee ik de drukschakelaars vervang. De overige drie lijnen lopen naar beneden.

Deze moeten drie 230 Volt relais op het plankje zelf gaan aansturen. Omdat ik wil dat een relais aanblijft als ik hem eenmaal een aan signaal heb gestuurd laat ik ieder relais voorafgaan door een NOR gate latch, omdat deze latch geen (1,1) signaal mag ontvangen (set en reset tegelijkertijd) laat ik dat alles nog voorafgaan door een aantal logische poorten waardoor (1,1) niet meer voor kan komen.

Nu is dit al bij al nog een aardig schema van formaat en misschien een beetje overdreven om als eerste projectje te hebben maar toch zou ik graag horen wat ik waar en waarom fout doe.

Bij voorbaad al bedankt!

Moeten er voor je opto-couplers geen weerstanden?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 18 november 2005 17:06:30 schreef diode:
Moeten er voor je opto-couplers geen weerstanden?

ja, maar verder lijkt het mij helemaal juist!

niet slecht dan voor een eerste schakeling :+

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Weerstanden voor de octocouplers? Hoeveel ohm moet dat zijn? Of liever, hoe reken ik uit hoeveel ohm dat moet zijn?

Maar verder alles juist... Dat menen jullie? Ik blaas niks op?
Joepi! :)

Ik kreeg van iemand anders al te horen dat ik de 230V relais met bijbehorende flipflops en logische poorten beter kan vervangen door bistabiele relais, dat scheelt dus ook al weer.

Revisie: http://maxonic.mindconnect.nl/schema3.png

Henry S.

Moderator

Nog even een 100nF condensator op de ingang van IC8. Eerste schema? Petje af hoor!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dit doe je best netjes zo. overgens had zou ik voor een makkelijkere maar waarschijnlijk ook duurdere oplossing kiezen. een delphy programma en aan de usb een usbkaart van velleman. de uitgangen hoog maken en hij gaat aan...

denk nog om een valkuil(heb ik overgens niet geconteroleerd): gebruik geen verschillende soorten logica (cmos en tll) door elkaar. dat kan vervelende resultaten geven.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja, dat topic had ik al gezien. Had er zelfs al gepost. De manier van aanpak verschilt daar echter best veel van mijn manier.

Nog even over die condensator, ik heb de voeding gemaakt volgens: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 en daar zie ik geen verschil in. Waar zou deze dan precies geplaats moeten worden en wat is zijn functie?

Henry S.

Moderator

Het condensatortje zorgt voor extra ontstoring.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sorry, misschien begrijp ik het verkeerd. Maar het voorstel is dus om hier de condensator te plaatsen: http://maxonic.mindconnect.nl/voeding.png

kan zijn dat ik verkeerd ben maar moeten er ook geen weerstanden naar GND geschakeld zijn bij de fototransistors bij de CE aansluitingen?

@Sander:
ik denk dat bedoeld wordt tussen het punt dat jij aangeeft en de ground, naast die grote een kleine zetten...

je schakelt nu aan en uit, ook daar kun je relais gebruiken, aangeazien dat meestal als volgt werkt:

magneet - contactA || contactB (wisselend) || contactC

als de magneet uit staat raken A&B elkaar, staat de magneet aan dan raken B&C elkaar, nadeel is dat je indien aan de magneet constant moet aansturen, dit kan je mijns inziens niet oplossen met de computer en dus zal je een flipflop voor de magneet moeten zetten, je kan echter wel 10 apperaten aansturen ipv 5...

Henry S.

Moderator

ik denk dat bedoeld wordt tussen het punt dat jij aangeeft en de ground, naast die grote een kleine zetten...

Yep ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Volgens mij mag de printerpoort maar 2mA sourcen. Dus moeten er buffers voor de optocouplers. En die buffers moet je voeden met een aparte voeding anders hebben de optocouplers geen zin.