LED

Ik ben met een projectje bezig. Ik heb 2x 3 pijtjes van Leds (hyperflux) gemaakt. De leds staan serie/parallel per pijl 2 rijen, van 3 leds in serie. Dus per rij 65mA. Deze wilde ik een voor een aan laten gaan, en dit van links naar rechts en een set van 3 pijltjes voor rechts naar links laten bewegen. Dus een looplicht principe. Ik dacht zelf aan deze schakeling http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14. Dit probleem is niet het punt dacht ik.

Maar nu, ik heb een relais dat schakelt en dus een pulserende spanning afgeeft van 12V. De tijd tussen de pulsen is ongeveer 1 sec. Op dit relais moet het looplicht komen.

Hoe krijg ik deze pulserende spanning constant?

Of weten jullie een betere oplossing?

Waarom een relais, zo groot is de belasting niet.

En overigens: LED's moet je niet parrallel zetten, tenminste niet alle LED's parallel en dat voeden met 1 weerstand.

Parallel kan wel, maar dan wel dat ELKE LED een weerstand geven.

Verder is dit een leuk idee.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Uuuh .. hoeveel topics waren er ook al weer over voorschakelweerstanden gepost :P?

Woei! *heeft etsbak*

Dat relais moet zo blijven dit wil ik helaas zo houden. Ik heb de leds in serie staan in rijen van drie.

Het LED gebeuren weet ik ook allemaal wel hoe dat zit. Maar hoe krijg ik het nou zo gemaakt, dat niet de hele tijd het looplichtschakelingetje aan/uit gaat.

[Bericht gewijzigd door Lfraaije op zaterdag 19 november 2005 12:08:32

Nogal vaag .. tekens is een schema'tje

Woei! *heeft etsbak*

Zo intelligent waren wij ook nogal. Vind alleen dat gedoe met dat relais zo vaag... Waarom zit dat ding daar? En waarom kan die niet gewoon aan-of-uit?? (cq. waarom knippert het??)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Omdat we een futuristische auto aan het maken zijn. Soort kart principe. En hier zit zo'n knipperelais in voor de richting aanwijzers.

[Bericht gewijzigd door Lfraaije op zaterdag 19 november 2005 12:29:20

Ik vind relais nou niet echt futuristilischt(:P)
Neem gewoon een paar torren, en als echt niet zonder kan een fetje;)

Woei! *heeft etsbak*

OK.. Voor de M$ oplossing dan maar... (doet dat relais het eigenlijk wel als er geen of nauwelijks load aan hangt?). Als we uit gaan van 12V, hang je achter dat relais een kleine weerstand en een elco. Achter die elco een spanningsregelaartje naar iets lagers, daar draait je schakeling op. Nadeel van de M$ methode (voormodderen op iets wat je eigenlijk weg zou moeten gooien) is natuurlijk wel dat het spul even doorknippert als je al geen ricgting meer aan geeft. Uiteraard kan het nog iets 'mooier' (minder smerig), maar ja.. je moet wat.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Dus de puls kan ik niet met iets anders stabiliseren?

Kan je niet een constante spanning vinden voor het knipperrelais, dit moet te vinden zijn daar de schakelaar voor de knipperlichten een gewone doorgaande spanning schakelt.
succes

Dat kan ik eens proberen. Maar om het relais te houden gaat het zeker niet?

Alles gaat (nou ja... alles). Maar wat is er zo vreselijk heilig aan dat relais? Het maakt zaken nodeloos ingewikkeld en complex - het gaat jouw bevattingsvermogen in elk geval te boven, gezien je post.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
klein is fijn

Moderator

Waarschijnlijk wil hij het relais gewoon houden voor het geluid, reuze handig zijn die dingen daarvoor. Anders krijg je van die oude oma perikelen, de hele weg rijden met het rechter knipperlicht aan en nergens afslaan...

Dat relais dat schakelt een voedingsspanning, het lijkt me redelijk duidelijk dat aan de ene kant (kant van de schakeling) die voedingsspanning pulseert, maar aan de andere kant is die voedingsspanning nog gewoon constant. Zit je wel met het probleem dat de schakeling altijd aanstaat, maar dat is wel goed te krijgen met een trage One Shot 555 die de schakeling aanzet.

Als die knipper relais inderdaad alleen de leds aanstuurd, moet je wel een extra belasting erbij maken. Is het je al opgevallen hoe snel een richting aanwijzer knippert als een van de lampjes kapot is?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ja maar dat kan ik oplossen door er een weerstande parallel overheen te zetten. Dus met een 555 moet ik hem goed krijgen?