CAN inlezen Toyota Prius

Heeft er misschien iemand een internet-adres met informatie over het CAN-bus systeem van de toyota prius?

Hallo,
De can bus bestaat uit een layer 7 voor de auto-specifieke gegevens en deze zijn voor elke auto-type anders.
Er moet een manier bestaan om deze gegevens van de bus af te lezen door gebruik te maken van de filters in je softw. van je can interface.
K.

GJ_

Moderator

Vraag de gegevens bij de Toyota importeur op. Die moet ze geven (eventueel tegen een vergoeding)

Ik kan alles inlezen. Voor de verschillende ingelezen bytes staat dan ook het CAN-ID. (bv: 244, 3B of 23.....). Ik moet echter weten waarvan 244 het CAN-ID is: batterijspanning, snelheid, temperatuur v/d motor,....?

Hugo Welther

Moderator

Op 21 november 2005 18:53:48 schreef kdm:
Geloof je dat zelf?

Op grond van EEG richtlijnen is een deel van de CAN- en ECU-informatie openbaar en is de fabrikant verplicht die te geven.
Helaas moet je dat soms afdwingen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi,
Ik geloof dat niet , tenzij je er een voorbeeld bij haalt.
De fabrikant doet echt zijn best om het binnenhuis te houden , het enkel voor zijn model te schrijven , anders dan andere auto's.
Omdat er niets "universeel" zou gemaakt worden en alles van toyota zou komen.

Zoeken naar de juiste gegevens doe je met de filters van je programma samen met een beetje logica om zaken uit te sluiten.
K.

Je hoeft het ook niet te geloven, het is wetgeving. Dat weten ze donders goed. Dus als je bereid bent er voor te betalen... Even uitzoeken hoe die wet in elkaar zit, kun je ze daarmee om hun oren slaan als ze dwars liggen. Zelf reverse-engineeren is natuurlijk wel leuker... :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Dus als ik wil weten waar alle CAN-ID's voor staan, dan heb ik daar recht op?

Het zou wel handig zijn als iemand een overzicht heeft van alle CAN-ID's van de Toyota Prius.

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op maandag 21 november 2005 19:44:25

GJ_

Moderator

Op 21 november 2005 19:19:50 schreef kdm:
Hoi,
Ik geloof dat niet

Het is toch echt zo. Ze zijn zelfs verplicht de standaard connector te monteren. Bij veel auto's zit de "eigen" connector op een prettige plek en de standaard op een hele lastige.
Maar alle gegevens MOETEN ze afgeven en dat doen ze dus ook braaf. Ze mogen er wel een vergoeding voor vragen en dat doen ze vaak ook.
Maar ik heb geregeld informatie nodig en die heb ik altijd gekregen. Een voorbeeld geven vind ik een beetje te flauw, je geloofd het zo maar ;-)

Op 21 november 2005 19:44:25 schreef GJ_:
[...]
Het is toch echt zo. Ze zijn zelfs verplicht de standaard connector te monteren. Bij veel auto's zit de "eigen" connector op een prettige plek en de standaard op een hele lastige.
Maar alle gegevens MOETEN ze afgeven en dat doen ze dus ook braaf. Ze mogen er wel een vergoeding voor vragen en dat doen ze vaak ook.
Maar ik heb geregeld informatie nodig en die heb ik altijd gekregen. Een voorbeeld geven vind ik een beetje te flauw, je geloofd het zo maar ;-)

Graag meer info hoe ik gegevens kan opvragen , ik heb daar veel voor over , alleen weet ik niet hoe,,,
K.

Op 21 november 2005 23:19:39 schreef kdm:
[...]

Graag meer info hoe ik gegevens kan opvragen , ik heb daar veel voor over , alleen weet ik niet hoe,,,
K.

ps Henk mag het weten ,,

Het is bijzonder moeilijk om aan die gegevens te komen,
Heb op het moment een stagiare aan zo'n project zitten en ben met verschillende fabrikanten in de weer geweest maar inporteurs hebben die info niet, dan moet je naar meneer Bosch. Als je al gegevens kan loggen is het niet moeilijk achter de indentifiers te komen, proef ondervindelijk dus.
Kijken wat er verandert als je gasgeeft of gaat rijden etc.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 21 november 2005 23:42:04 schreef Paul Welther:
Het is bijzonder moeilijk om aan die gegevens te komen,
Heb op het moment een stagiare aan zo'n project zitten en ben met verschillende fabrikanten in de weer geweest maar inporteurs hebben die info niet, dan moet je naar meneer Bosch. Als je al gegevens kan loggen is het niet moeilijk achter de indentifiers te komen, proef ondervindelijk dus.
Kijken wat er verandert als je gasgeeft of gaat rijden etc.

Dus zoals ik al eerder gezegt heb he.
Bosch heeft enkel de gegevens met betrekking tot de werking maar niet de gegevens van de autofabrikant met betrekking tot layer 7 .
De juiste gegevens vinden doe je door de juiste software te gebruiken welke het mogelijk maakt om te filteren , wie heeft ervaring ?
K.

Op 22 november 2005 00:04:41 schreef The Headhunter:
is dit wat je zoekt?

Graag info hoe en waar deze vandaan komt,,
Handig voor alle lezersvan deze .
K.

GJ_

Moderator

Er zijn in Nederland veel bedrijven actief die die informatie gewoon te koop aanbieden. Dat kost je een abonnement maar dan is alles al voor je gedaan.
Ik maak zelf alleen gebruik van de snelheidssignalen, de meer "simpele" informatie dus. Die abonnementen kosten zo rond de 500euro/jaar. Als je de info nodig hebt een koopje, voor de hobby een onoverkomelijke hobbel.
De fabrikanten/importeurs zijn verplicht om de informatie af te geven, en doen dat ook, maar op honderduizenden hobbyisten zitten ze niet te wachten natuurlijk.

Gokje wagen.. Een lucky hit met google of zo.

Graag info hoe en waar deze vandaan komt,,

Zeker nieuw in de search engines... Doorgaans ben je blij dat het er IS. En moet je je vooral niet afvragen waar het VANDAAN komt, uitzonderingen daar gelaten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Zoeken op google levert echt niks op. Ik heb wel een website gevonden van iemand die een volledig project heeft gemaakt met het CAN-systeem van zijn Toyota Prius. Op zijn website staat een Excel document met verschillende CAN-ID's en hoe de ingelezen bytes kunnen worden geïnterpreteerd. Mijn probleem is dus opgelost.

Toch bedankt voor de vele reacties.

Zoeken op google levert echt niks op. Ik heb wel een website gevonden van iemand die een volledig project heeft gemaakt met het CAN-systeem van zijn Toyota Prius. Op zijn website staat een Excel document met verschillende CAN-ID's en hoe de ingelezen bytes kunnen worden geïnterpreteerd. Mijn probleem is dus opgelost.

Toch bedankt voor de vele reacties.

Henry S.

Moderator

Eerste hit in Google hoor ;)
Zoeken doe je niet met je neus...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 november 2005 16:26:02 schreef bobbydrop:
Zoeken op google levert echt niks op. Ik heb wel een website gevonden van iemand die een volledig project heeft gemaakt met het CAN-systeem van zijn Toyota Prius. Op zijn website staat een Excel document met verschillende CAN-ID's en hoe de ingelezen bytes kunnen worden geïnterpreteerd. Mijn probleem is dus opgelost.

Toch bedankt voor de vele reacties.

Pfff geloof jij jezelf?
Wel makkelijk als ik je de link geef naar die excel file.

3x raden hoe ik die gevonden heb.
wat dacht je van Google het is de eerste hir die je krijgt als je toetst PRIUS CAN ID

Op 21 november 2005 23:42:04 schreef Paul Welther:
Het is bijzonder moeilijk om aan die gegevens te komen,
Heb op het moment een stagiare aan zo'n project zitten en ben met verschillende fabrikanten in de weer geweest maar inporteurs hebben die info niet, dan moet je naar meneer Bosch. Als je al gegevens kan loggen is het niet moeilijk achter de indentifiers te komen, proef ondervindelijk dus.
Kijken wat er verandert als je gasgeeft of gaat rijden etc.

Het is inderdaat niet mogelijk om aan de info te komen , bosch heeft deze ook niet , het enige wat door de fabrikant" moet" meegdeelt worden zijn de gegevens met betrekking tot de diagnose maar het totale paket van can bus gegevens of lin bus gegevens zijn niet alleen per auto anders maar ook niet vrijgegeven.
Je gaat niet vernemen hoe de ruitenwisser van de koffer van een db 211 br aangestuurd word.
Wat ik echter graag zou horen is iemand die een microprocessor gebouwd heeft met een can interface om vanuit de auto bediend te worden.
K.

We hebben nu na een maand eindelijk wat betrouwbare gegevens uit de Can-bus tester die een stage man bij mij aan het bouwen is. We hebben ieder geval bruikbare data uit een BMW E46.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Evarist

Golden Member

Op 21 november 2005 19:44:25 schreef GJ_:
[...]Maar ik heb geregeld informatie nodig en die heb ik altijd gekregen. Een voorbeeld geven vind ik een beetje te flauw, je geloofd het zo maar ;-)

Graag had ik een idee hoeveel je voor die gegevens betaalt?

Nihil est verum, quod non probatur primo.