De KG-uitdaging, deel 5!

Dit topic is gesloten

Op 10 december 2005 15:49:34 schreef Esoterist:
ik hoorde net alleen een duits station en voor de rest alleen een hoop digitale zooi.Ik heb het zelfde setje als MRF

Ik weet niet wat er met die Fransen is op de 45M maar daar is het altijd een zooitje.

de condities zakken in elkaar ,bijna standaard iedere dag , rond 16.00 is het afgelopen ,ik ontvang alleen nog een engelsman en skyline uit duitsland

Op 10 december 2005 15:51:10 schreef westcoast:
[...]
brigitte gewoon in am op 6375

wat draait ie ? ... er zit er eentje met kerkmuziek :S

identificeert ie zich af een toe eens ?

EDIT1:

er zitten er hier plots veel meer aan de band ! nu tientallen zenders naast en door elkaar ... wisselende condities ?

EDIT2:

hmm dat immmpeeeedrietje dat ik heb upgeload is wat aan de harde kant opgenomen :S sry

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zaterdag 10 december 2005 16:13:05

rob007

Yarr, Matey!

@MRF haa kon je me weer horen ja?
Mooi zo!
Dankjewel voor het rapportje!
Waar zat Q1?
@WestCoast (6375KHZ-AM)
kwam hier ook weer als vanouds binnen natuurlijk!
Met een modulatie van hoogste kwaliteit.
Vincent zou Vincent niet zijn . . . . .
Briggite Radio het station der stations uit België
Het oudste KG station ook weer van de party.
Hebben jullie hem ook gehoord?
@MR soldeer
Nee we zitten niet met MORSE maar met AM modulatie!
Met muziek en spraak.
zoals @WestKoast al tikte hoorde
ik het station Briggite hier ook goed!
Je moet eens even kijken of je schaal wel goed is,
Wat zit er BV bij jou rond de 6400KHZ?
(iets er onder en er boven?)
En hoe koppel jij je antenne? Wat voor antenne?aarde?

Voor @iedereen!!!
LET OP!!!
@WestCoast tikte het al:
de condities zakken in elkaar,bijna standaard iedere dag,
rond 16.00 is het afgelopen.

Dus wees slim en ga luisteren naar een ander bandje!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

hey luitjes

morse is nogthans fun !

DK3FW CQ CQ CQ DX DK3FW DK3FW enz ... effe opsnorren als ik er een locatie kan uitvissen :P

@rob ... idd de schaal van die radio is rot !

edit:

vanuit duitsland: DK3FW postcode D-30982

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zaterdag 10 december 2005 17:07:41

effe een domme vraag:

ik dacht dat CW enkel een draaggolf was, die aan en uit gezet werd

niet dus want dat kan je toch niet horen met een gewone radio

het moet dan wel een draaggolf met een vaste toon op gemoduleerd zijn, die aan en uit gezet wordt

:s of zit ik verkeerd

edit: ik heb een voorgevoel dat beide bestaan ....

iem die meer weet ?

Henry S.

Moderator

Op 10 december 2005 16:56:34 schreef Mr Soldeer:
hey luitjes

morse is nogthans fun !

DK3FW CQ CQ CQ DX DK3FW DK3FW enz ... effe opsnorren als ik er een locatie kan uitvissen :P

@rob ... idd de schaal van die radio is rot !

edit:

vanuit duitsland: DK3FW postcode D-30982

Ik dat je schaal afwijkt ;) Morse zit op de 40 meter band rond de 7000 - 7030kHz. Dat je de meerdere door elkaar hoort komt omdat je MF-filter te breed is, ze zitten toch echt niet op dezelfde frequentie. Dit kan je horen aan de verschillende toonhoogtes, met een SSB ontvanger is het beter te scheiden.

Condities vliegen de laatste tijd op en neer binnen een paar minuten.

Ik hoor nu eens Science fiction geluiden op 6425...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 10 december 2005 17:14:49 schreef Mr Soldeer:
effe een domme vraag:

ik dacht dat CW enkel een draaggolf was, die aan en uit gezet werd

niet dus want dat kan je toch niet horen met een gewone radio

het moet dan wel een draaggolf met een vaste toon op gemoduleerd zijn, die aan en uit gezet wordt

:s of zit ik verkeerd

edit: ik heb een voorgevoel dat beide bestaan ....

iem die meer weet ?

Het idd een draagolf zonder modulatie die aan en uitgezet wordt. Door het mengen van je middenfrequent en de lokale oscillator (SSB) of menging met een draaggolf in de buurt van de ontvangstfrequentie ontstaan de piepjes.
Op een schone frequentie hoor je alleen het in en uitschakelen van de draaggolf als je precies op de frequentie staat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

m'n schaal wijkt dus ongeveer +150 kHz af :S

inderdaad verschillende toonhoogtes door elkaar !

Henry S.

Moderator

150kHz is veel afwijking, voor je het weet zit je op een hele andere band. Probeer je schaal te ijken met bekende zenders.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 december 2005 15:36:32 schreef westcoast:
[...]
met jouw ontvanger en antenne zit het wel goed , dat zie ik wel aan jouw rapporten je ontvangt altijd harde signalen

@Westcoast
Ja klopt condities zijn er ook maar ik maak ze ook zelf door een goed antenne systeem (de beste Hf versterker is nog altijd de antenne zelf en het werkt dubbel op TX en RX ) .
Dit zag je laatst wel op CO de discussie over een splatterend station de een heeft er last van(goede antenne) en de ander zegt geen last(slecht antenne systeem of dove ontvanger)iemand die doof is heeft nooit last van lawaai snappie!!
Ook wordt er dan gezegd je moet een betere preselectie moet toepassen alsof dit de remedie tegen splatter is.
Splatter ontstaat door te veel modulatie in de zijbanden, waardoor er meer bandbreedte ontstaat dan nodig is.
Preselectie is goed als er kruismodulatie optreed, oorzaak weinig selectiviteit en een lage 1e Mf.

He wessie de groeten en ga zo door.

MRF

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Dit zag je laatst wel op CO de discussie over een splatterend station de een heeft er last van(goede antenne) en de ander zegt geen last(slecht antenne systeem of dove ontvanger)iemand die doof is heeft nooit last van lawaai snappie!!

Dus splatter is een teken dat je een goede ontvanger+antenne hebt? Onzin, een overgevoelige ontvanger + goede antenne splattert nog harder en heeft nog wat meer narigheden.
Splatter kan ook veroorzaakt worden door een lekkend MF-filter.

Ook wordt er dan gezegd je moet een betere preselectie moet toepassen alsof dit de remedie tegen splatter is.

Een goede preselector kan ook verzwakken ..

Splatter ontstaat door te veel modulatie in de zijbanden, waardoor er meer bandbreedte ontstaat dan nodig is.

Ook over meer dan 100 kHz, zoals ORN ondervond?
Bij mij kwam The Tower ook S-hoek binnen, maar ik had geen last.

Preselectie is goed als er kruismodulatie optreed, oorzaak weinig selectiviteit en een lage 1e Mf.

Mee eens :)

@Rd12tf Golden Member
Nee splatter is geen teken van een goede antenne en ontvanger maar je hoort het wel eerder en beter dan bij een dove ontvanger. wat een lekkend Mf filter betreft de signalen gaan deels om het filter heen en er treed inderdaad rottigheid op nauwelijks selectiviteit en kruismodulatie.Orn heeft geen last van de omroepzenders die Megawatten staan te brullen op 49mtr. Dus mag ik aannemen dat zijn ontvangers signaal vast genoeg zijn, anders had ik hem er wel eerder over gehoord.Gevoegelijker wijs is het aannemelijker dat de veroorzakers(tower)de spatter veroorzaakten zoals blijkt door de ontvangst rapporten uit den lande.Meter S Hoek zegt me niets, wel als je het definieert.Kort om om te stellen dat de een zijn ontvanger niet goed zou werken is mij iets te kort door de bocht.
Ik hoop niet dat je je persoonlijk aangesproken voelt maar ik lees veel op het internet en op co en lang niet alles wat er staat is waar.Een ieder kan ongebreideld publiceren zonder dat dit juist hoeft te zijn.

No hard feelings MRF

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Beste MRF,
Dat Golden Member is alleen een teken dat ik gedoneerd heb aan CO,die vermelding hoeft van mij niet eens, heeft niets te maken met "bijzondere" kwaliteiten op technisch gebied, ik ben gewoon een hobbyist!

Nee, ik ben niet boos op je, ik vind je uitleg over splatter alleen iets te kort door de bocht. Dat is nogal complexe materie.

Niet alleen de zender speelt een rol, hoewel dat bij The Tower bijna evident is. Die zender is bijna 20 kHz breed, zie de post van Ledlover. ORN had er op bijna 100 kHz afstand ook nog last van.

Dan ga je meer denken aan MF-lek en beinvloeding van de AVR door instraling. Ook heb ik splatter gezien bij een ontvanger met een verkeerd ingestelde HF-trap en vergeet niet de rol van FM-modulatie in de zender.

Hoewel daar bij The Tower geen sprake van is, dat kan je controleren door je CIO aan te zetten, je hoort het vanzelf als er FM op zit! Moeilijk te omschrijven geluid! Nu ja, FM modulatie!

Definitie S-hoek: Bij S-hoek kan ik mijn ontvanger op handregeling zetten en dichtdraaien en toch nog de zender ontvangen.

Mijn preselector is er een met pessimistisch grote luchtspoelen, dikke draden en een drietal prima afstem condensatoren en een paar dikke ceramische draaischakelaars. Mijn ervaring is dat zo'n loebas van een tuner de kwaliteit van een (HF) ontvanger altijd verbeterd, of dat nu een Telefunken, een Kenwood, Racal of Scanti is.

Al is het alleen maar door de optimale aanpassing op een gegeven frequentie op je dipool of (kort)langdraad.
Maar je kan er ook geweldig mee verzwakken.

En aangezien een perfecte ontvanger niet bestaat is dat laatste soms ook erg belangrijk.

Maar het probleem blijft misterieus, waarom heeft de ene ontvanger meer last van een brede zender dan een ander?

En boos op MRF? Kom nou! Die man heeft mij aan pasan.exe geholpen. Een wereld pakket! :) ;)

Nu Portugees gebabbel op 6,300 MHz in USB.

Henry S.

Moderator

Loud and clear! Zelfs hier tussen de computers.
Portugees? Deens of heel plat Duits!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 december 2005 22:47:14

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ze zijn inderdaad erg hard, piraatjes? Ze praten te lang voor een professionele dienst! Of het moet iets van scheepvaart wal-schip zijn.

Portugees? Deens of heel plat Duits!

Ow?
Nu ja, als Fries hoor je dat misschien beter :D

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 10 december 2005 22:49:19

Henry S.

Moderator

Was zeker geen portugees, dat zit vol met s-klanken.

De laatste woordjes waren 'zu ende, bye'
Gebruiken die lui dit gewoon als gratis telefoon? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 december 2005 23:13:44 schreef Henry S.:
Was zeker geen portugees, dat zit vol met s-klanken.

De laatste woordjes waren 'zu ende, bye'
Gebruiken die lui dit gewoon als gratis telefoon? ;)

Blijkbaar! Waren het geen Ostfriesen?(Plat duits)

//Edit: Er is weer een gesprek gaande, kan er geen touw aan vast knopen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 10 december 2005 23:26:52

Henry S.

Moderator

Kan best, dat verstaat niemand behalve zij zelf. En volgens een documentaire verstaan de Ostfriesen uit verschillende streken elkaar ook weer niet... :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb net met hoofdtelefoon geluisterd, je hoort inderdaad Duitse klanken... En een zangerig Deens. Zijn volgens mij inderdaad Ostfriesen. Schippersvolk?

Op 10 december 2005 15:10:19 schreef MRF-Technoligy:
@ROB007
Hoi Rob S9 R5 op 6375Khz..

@Westcoast
Westcoast S9+30 R5 op 6300Khz..

@Orion
Hallo john S9+30 R5 op 6300Khz...

MRF

Bedankt voor het rapport, ik zie dat we over mij praten?
FF tussen door, ik heb Tower ontvangen op en Tranceiver, de Kenwood ts50S, verder heb ik hier de Racal prima ontvanger, maar de geluidskwalietiet hiervan is niet zo lekker op de interne speaker, En nog een Lowe 225, maar daar zit een automatische gain op, dus kan ik me zelf niet goed horen. Hoe de Tower op deze ontvangers was weet ik dus niet. verder ontvangt de Kenwood bere goed, alhoewel het bedienen van de filters iet zo makkelijk gaat, moet ik eerst in een menu duiken etc. Ook was het gespetter van tower in engeland nog op 50kc.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl

Mischien heeft The Tower in de hogere zijbanden een soort "residu-FM modulatie" waar de ene ontvanger meer last van heeft dan de ander, blijft een vreemd fenomeen, maar ontvangers zijn en blijven dan ook complexe apparaatjes.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 10 december 2005 23:59:06

Ja zou heel goed kunnen, heb er verder niet op gelet. Weet nog wel dat de kwalieteit van de muziek goed was, maar ontzettend voor hoge tonen wat ook niet bevordelijk is natuurlijk. zo nu mijn bed maar eens opzoeken, tot de volgende ronde allemaal.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl

Op 11 december 2005 00:07:13 schreef ORN:
Ja zou heel goed kunnen, heb er verder niet op gelet. Weet nog wel dat de kwalieteit van de muziek goed was, maar ontzettend voor hoge tonen wat ook niet bevordelijk is natuurlijk. zo nu mijn bed maar eens opzoeken, tot de volgende ronde allemaal.

nou, jongens ik heb dit allemaal aan mijn lieve vrouwtje verteld , en weet je wat ze zei : je krijgt met de kerst een nieuwe ontvanger van me ! bedankt jongens !

Dit topic is gesloten