Achtergrondverlichting scherm met RGB's

Hallo,

Ik heb al gezocht op het forum, maar kan het maar niet vinden. Nochtans weet ik dat het hier ergens ronddwaalt...
Ik wil met RGB-led achtergrond verlichting voor mijn PC-scherm maken. zodat deze oplichten in dezelfde tint als mijn scherm. Als ik bijvoorbeeld naar de voetbal kijk op mijn PC (via mijn videokaart) dan kunnen ze groen oplichten enzoverder.
Er zijn nu ook TV(s) die dat doen (merk weet ik nie). Ik dacht dat dit op dit forum een paar maanden geleden ook eens besproken is geweest, maar vindt het dus niet.
Mocht iemand het vinden, of weten hoe ik het kan vinden (misschien zoektermen voorstellen) dan zou ik heel dankbaar zijn...

Met vriendelijk groeten
TTG

Ik wil zoiets ook eens maken, maar voorlopig zal het er niet van komen.

De simpelste manier is:

-De RGB signalen van je scherm aftappen
-Bufferen (of versterken)
-Afvlakken (laagdoorlaat filter)
-PWM van maken
-RGB's aansluiten

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Er zijn nu ook TV(s) die dat doen (merk weet ik nie).

Philips.. Ambilight heet het dacht ik.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 26 november 2005 00:07:00 schreef Ben_:
[...]

Philips.. Ambilight heet het dacht ik.

Jep, zoiets idd.
Je moet dus alle video beelden analyseren, en vervolgens daar een *gemiddelde* uit nemen.
Als je denkt zoiest te doen met een klein weerstandje + ledjes in je beeldscherm, zit je goed fout:P
Wat voor type beeldscherm hebbie?
Als je naar voetbal oid kijkt zijn de velden *meestal* toch al groen?
Je zou zoiest pixel-by-pixel moeten bijregelen wil het er nog een beetje mooi uit zien. Anders zie je geen mooi wit meer op je scherm enz.

[Bericht gewijzigd door jossie op zaterdag 26 november 2005 00:21:45

Woei! *heeft etsbak*

Op 26 november 2005 00:20:37 schreef jossie14:
[...]
Jep, zoiets idd.
Je moet dus alle video beelden analyseren, en vervolgens daar een *gemiddelde* uit nemen.
Als je denkt zoiest te doen met een klein weerstandje + ledjes in je beeldscherm, zit je goed fout:P
Wat voor type beeldscherm hebbie?
Als je naar voetbal oid kijkt zijn de velden *meestal* toch al groen?
Je zou zoiest pixel-by-pixel moeten bijregelen wil het er nog een beetje mooi uit zien. Anders zie je geen mooi wit meer op je scherm enz.

Pixels? Heb je eigenlijk weinig mee te maken... Je wilt gewoon een gemiddelde kleur pakken en dit op je LEDs zetten. Je kan er allerlei correcties overheen gooien om het levendiger te maken, maar dat maakt het moeilijk.

Een basisschema:
http://home.planet.nl/~benadski/CO/RGB-VGA%20LED%202.jpg

EDIT: De potmeters zijn er om de helderheid van de drie basiskleuren in te stellen en er is er één voor de offset van het driehoeksignaal waaruit het PWM signaal wordt gemaakt.

Als je het echt gek wilt maken zou je nog met behulp van een microcontroller de synchronisatie signalen kunnen analyseren, hiermee CMOS switches kunnen aansturen en die voor de integrators (RC combinatie na de buffering/versterking) kunnen zetten. Dan kun je dus als je een spel speelt de statusbalken e.d. elimineren uit het kleurbeeld! Op die manier kun je ook weer gebieden voor verschillende RGB's toewijzen, zodat je bijvoorbeeld links en rechts apart kan doen!

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 26 november 2005 16:04:53

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik bedoel zoiets:
http://img335.imageshack.us/img335/3491/naamloos9ya.th.png
Als er dat op je scherm staat en je past jouw idee toe, dan zal wat normaal wit hoort te zijn een blauwe gloed hebben (uberlelijk)

Woei! *heeft etsbak*

Nee, je veranderd NIETS aan je video signaal zelf! Alleen je achtergrond verlichting (in de vorm van RGB LEDs achter je monitor) zal wél lichtblauw zijn, maar dat is nou juist nét de bedoeling! Of ben ik nou gek?!

EDIT: Door de gemiddelde kleur als achtergrond verlichting (lichtblauw) zal zelfs het witte witter lijken en het blauwe blauwer denk ik.

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 26 november 2005 17:18:17

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 26 november 2005 17:15:28 schreef Benadski:
Nee, je veranderd NIETS aan je video signaal zelf! Alleen je achtergrond verlichting (in de vorm van RGB LEDs achter je monitor) zal wél lichtblauw zijn, maar dat is nou juist nét de bedoeling! Of ben ik nou gek?!

Juist, maar daardoor veranderen ook de kleuren!

Woei! *heeft etsbak*

Wacht... We hebben het hier over verlichting naar achter schijnend, NIET de verlichting die DOOR de pixels schijnt! Ik denk dat je daarmee in de war bent. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
klein is fijn

Moderator

De TS bedoeld dit. Ik denk overgens dat je beter een paar ccfl's in kan bouwen, dat verspreidt het licht een stuk mooier dan RGB LED's...

CCFL's, no way, kan beter!

Ok, de verspreiding is misschien iets beter dan wanneer je meerdere 140 graden 3W Prolight RGB LEDs neemt, maar de kleuren van CCFL's zijn bagger... Rood is roze, groen en blauw zijn flets bij CCFL's, en dat wil je juist net niet!

Daarom voor mij geen Ambilight, ik maak het zelf 10x mooier! :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 26 november 2005 17:53:48

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 26 november 2005 17:19:25 schreef Benadski:
Wacht... We hebben het hier over verlichting naar achter schijnend, NIET de verlichting die DOOR de pixels schijnt! Ik denk dat je daarmee in de war bent. :P

Oow:P
Met achtergrond verlichting denk ik naja:P

Woei! *heeft etsbak*

Dank je Benadski;

Ik ga je schema meteen eens uitproberen.
Ben me alleen aan't afvragen of het nodig is om te meten op de videouitgang. Zou het niet mogelijk zijn om een programma te schrijven op de PC dat zelf de kleur bepaald en dan bijvoorbeeld via Serieel of USB of parallel uitstuurd naar een PIC die dan de RGBs aanstuurd.
Daarom vroeg ik of iemand die link naar het topic van zoveel maanden geleden nog had, want ik geloof dat ze dat daar zo doen...

MvG

Je bedoelde dit topic?

Ik geloof dat het niet is doorgegaan met die plugin, het zou wel enorm gaaf zijn! Ik heb helaas te weinig kennis om zoiets te maken. Ik kan het wel vergaren, maar ik heb er nu niet veel tijd voor.

Je zou misschien "print screen" softwarematig uit kunnen voeren en dan uit de data steeds de kleur te bepalen, maar ik denk dat dit aardig wat processortijd kost...

EDIT: Hier vind je enkele voorbeelden hoe je schermen en videobeelden vast kan leggen in het geheugen (waarna je gemiddeldes kan berekenen).

[Bericht gewijzigd door Benadski op maandag 28 november 2005 17:03:50

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Zijn er al mensen geweest die een poging hebben om dit idee uit te werken?

Ik ben erg geintresseert in dit systeem... Zeker als het ook mogelijk word om het vanuit Composite te laten werken. Dan kan je je tv uitbreiden met die ambilight functie :D

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

In het topic op GoT is er inderdaad al uitgebreid over gediscussieerd. Ik ben van plan een poging te gaan doen (heb de nodige ICs al in huis), heb alleen eerst wat andere projecten en werk lopen. Simpel het gemiddelde van de kleur nemen lijkt me meestal nogal een vieze mengkleur geven, ik ga dan ook voor een zootje digitale samples nemen en die met een microcontroller verwerken. Maar goed dit heb ik allemaal al in het andere topic gezet dus voor meer info zie daar.

Op 26 november 2005 17:31:06 schreef klein is fijn:
De TS bedoeld dit. Ik denk overgens dat je beter een paar ccfl's in kan bouwen, dat verspreidt het licht een stuk mooier dan RGB LED's...

nou das niet helemaal waar met ccfl krijg je geen mooie heldere kleuren
volgens mij loop je een beetje achter in de ontwikeling van rgb leds lol