Ik heb vandaag op de hcc beurs voor slechts 5 euries een aantal 128*64 char. graphic LCD's op de kop getikt. (type JE-AN 1286404, zou een hantronix hdm64gs12l-5 moeten zijn. met een KS0108B lcd driver).

Ik kan er alleen geen ASM code voor vinden om dat ding proper te laten werken. Er staat wel een asm voorbeeld in de sheets, maar die is niet voor een PIC..

Heeft iemand hier ervaring mee, en wellicht een opzetje of wat meer info?

Zijn er nog meer op de HCC??? En bij welke stand?

de datasheet bekijken?
of geef iig ff een link ernaar toe.

Hi,

Stand weet ik nie meer, kwam bij hal 8 binnen, was een aangrezende hal met 'kraampjes'..

Headhunter; mbt de datasheets
http://www.hantronix.com/2_1.html en dan even in de table kijken naar hdm64gs12l-5, daar staan wat pdf-jes.

Thanks

Mag ik er ook eentje?:D
FF zoeken .. ik was er eerst wat informatie over tegengekomen.
Da's de verkeerde informatie.

[Bericht gewijzigd door jossie op ]

PIC Basic heeft verscheidene instructies om een grafisch display vrij eenvoudig aan te sturen.
(niet de demo LITE versie)

Headhunter,

Zit wat in.. maar dacht waarom het wiel uitvinden als dat wellicht al eens gedaan is.. vandaar dat ik me afvroeg of er voorbeelden zijn een asm en een GLCD.

het mooie aaan een flowchart is dat je ze kan proggen in alle talen.

Mischien dat je op www.piclist.com een asm voorbeeld kan vinden.

had ik al is gekeken, maar kan zo 123 niet vinden.. zal de flowchart is door nemen, en ermee gaan rommelen.

Op 25 november 2005 22:56:17 schreef marting:
Ik heb vandaag op de hcc beurs voor slechts 5 euries een aantal 128*64 char. graphic LCD's op de kop getikt. (type JE-AN 1286404, zou een hantronix hdm64gs12l-5 moeten zijn. met een KS0108B lcd driver).

Ik kan er alleen geen ASM code voor vinden om dat ding proper te laten werken. Er staat wel een asm voorbeeld in de sheets, maar die is niet voor een PIC..

Heeft iemand hier ervaring mee, en wellicht een opzetje of wat meer info?

damn ik ben vrijdag ook op de hcc geweest ook op zoek naar displays helaas niet gevonden

Terug van de hcc-dagen meteen naar docu op zoek gegaan. Vond alles wat ik wilde op www.hantronix.com: aansluitingen, specs, flowchart. Raadselachtig is nog het type backlight, want HDM64GS12 is er in 3 smaken:
(a) 110V ac EL (400Hz)
(b) 4V6 dc gewone led (pin 20=A, pin 19=K)
(c) 7V2 dc witte led (pin 19=A, pin 20=K)
Aanduiding op printje doet vermoeden: type c (pin 20=K).
Enfin, eerst maar eens proberen zonder backlight.

Code zal ik zelf moeten schrijven, maar lijkt niet lastig, kan zelfs in basic. Het principe is simpel:
selecteer bank1: maak pin15=H en pin16=L en pin 17=H
bereid 2 instructies voor: maak pin4=L en pin5=L

selecteer page0: zet 10111000 op de databus
geef een puls op de Enable-lijn (pin6=H -> pin6=L)
selecteer adres0: zet 11000000 op de databus
geef weer een Enable-puls (pin6=H -> pin6=L)

bereid data-invoer voor: maak pin4=H en pin5=L
zet de inhoud voor adr0 op de databus
geef weer een Enable puls (neergaande flank= actie)
(de adresteller wordt hierna automatisch verhoogd)
zet de inhoud van het volgende adres op de databus
geef weer een Enable-puls
... enzovoort, totaal 64x

selecteer page1: zet 10111001 op de databus
... enzovoort, totaal 8 pages

selecteer daarna bank2: pin15=L, pin16=H, pin17=H
bereid 2 instructies voor: pin4=L, pin5=L
slecteer eerst page0, daarna adr0:
databus 10111000 + enablepuls
databus 11000000 + enablepuls
bereid data-invoer voor: pin4=H, pin5=L
inhoud adr0 + enablepuls
... enzovoort

Hi,

Heb inmiddels wat in asm staan.. moet uiteraard nog gaan testen, en daar zit het probleem een beetje, erg weinig tijd om te knutselen.. maargoed, kijk wel even rond mocht ik wat hebben, post ik het wel, anderzijds wordt dat ook gewaardeerd..

trouwens wel een klus zo'n ding heeft geen character set.. dus elke char. zal je zelf moeten maken.. net nog even gezocht of ik .inc's kon vinden oid.. maar alles is in basic, en wil het graag in asm doen..:S

Mzzl

Ik denk dat ik hem ook kan aansturen dankzij porcelijn. Alvast bedankt!

[EDIT] ik heb de backlight getest. Met 10V en een 47 Ohm voorschakleweerstand(5V en 100mA = 50 Ohm) is het een groene backlight. Pin 20 = Gnd en pin 19 = Vled.

[Bericht gewijzigd door Sandertje op ]