12 naar (24 volt 6A)

Hi

Ik wil voor een standkachel die ik gekregen heb een converter
bouwen van 12 naar( 24 volt 6A ), Nu ben ik aan het lezen geweest en mis nog wat informatie.

Ik had een boost step up switched power supply in gedachten of een step up inverter ( hier dadelijk
meer over meer )

eerst de boost step up switched power supply :
Ik heb nergens een eenvoudige formule kunnen vinden die mij verteld wat voor een spoel ik moet gebruiken bij welke schakel frequentie. Kan iemand me hier bij helpen.

Tweede mogelijkheid is maar een gedachte en het heeft zo zijn voordelen. Als ik nu een inverted 12V switched power supply maak, heb ik ook 24 volt + en - 12 volt. de stand kachel komt namelijk aan een houten vloer te hangen en hangt dus volledig geisolleerd. Is dit mogelijk, met deze oplossing moet ik de helft van het vermogen maar te schakelen ???

Alvast bedankt,
AmigoB,

Kachels trekken errug veel stroom...
ik denk niet dat je dat zo gemakkelijk op kunt krikken.
Doet dat ding het niet op 12v? Op halve kracht of zo?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Mastervolt DCDC convertertje. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...

Wat draait er op 24V? Is dat om te bouwen naar 12V? In elk geval de delen die stroom vreten?

Kijk anders eens naar de datasheet van de MC34063. Met een powertor en de juiste spoel, moet je een eind kunnen komen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hi

Even voor de duidelijkheid het gaat hier om een diesel stand kachel waar de ventilator en de onsteekings electronica op moeten de meeste energie komt van de diesel zo'n 8000 watt

Dat met die MC34063 moet wel lukken, kan hem zo niet vinden waar ik hem kan kopen, maar daar zijn ook andere IC goed voor. voor de schakel Tor, heb ik hier een dozijn HUF 75345 fets liggen die een on weerstand hebben van 0.006 ohm, om de efficentie hoog te houden. Ik heb al wat met de formules zitten reken maar kom op een antal rare waardes uit of ik ken de eenheid niet die er uit komt.

ton/toff = (Vout - VF * Vin) / (Vin * Vsat)
( 24 - (1? * 12) ) / ( 12 * 0.1 ) = 10
dit beteekt een duticycle van ongeveer 91%, is wel veel ?

VF = Forward voltage drop of the ringback rectifier ???
wat is dit nu precies ??

ton = Laten we zeggen 50 kHz 90% D = 18 us

Ipk kan ik dan wel ui rekenen
2 * Ioutmax * ( (ton - toff) /toff ) = Ipk
2 * 6 * ( 0.000018 - 0.000002 ) / 0.000002 = 96 A

oeps ?

en dan komt de L

((Vin - Vsat ) / Ipk ) * ton )= L(min)

((12 - 0.1 )/ 96A ) * 18us ) = 2.2 uH
is dit niet een beetje laag ?

Zo als je ziet, Ik heb hier geen vertrouwen in dat het gaat werken ?

AmigoB

Hoi

Dat de diesel de meeste energie leverde had ik al begrepen. Maar ik kan mij zo voorstellen dat er ook eea. voorverwarmd moet worden om te kunnen ontsteken. Zoiets is er mogelijk ook in 12V.

De MC34063 zit in zowat elke GSM-auto-lader.

Voor die FETs: ik heb die dingen ook en ze hebben een redelijk hoge gate capaciteit. Ik weet niet of een MC34063 die snel genoeg open en dicht krijgt. Zou best kunnen dat je schakelverliezen groter worden dan de verliezen met een bipolaire tor.

Voor die berekeningen: daar zou ik even in moeten duiken. Is al een tijdje geleden. Gevoelsmatig klopt een dutycycle van 91% niet, maar ja, dat is gevoelsmatig.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hi Marco

de MC34063 mag 1.5 A schakelen dus je kunt de FET met een
vrij grootte weerstand weer uitschakelen. Maar anders
zoek ik daar nog wel een andere voor. eerst aan het werk krijgen en dan het vermogen aan de uitgang opvoeren.

Maar eerst de waarde van de spoel goed hebben.

AmigoB,

Het probleem met FETs is dat ze lading bevatten. Die moet erin of eruit. In de tijd dat je die aan het verplaatsen bent, geleid het ding 'half'. De truc met switchen is nou juist dat of de stroom door, of de spanning over de tor 0 is. Als zodanig is de dissipatie 0 (dat haal je niet, maar je snapt de bedoeling).
Een FET die schakelt heeft een stroom die erdoor loopt en een spanning erover --> het ding staat te dissiperen. Als je nou 'snel' schakelt is dat moment 'kort', dus loopt het wel los. Als je 'vaak' schakelt, heb je veel korte momentjes, en per saldo kun je best nog een hele forse dissipatie hebben.

Mocht je er van het weekend nog niet uit zijn, kan ik wel even mee rekenen. Je volgende probleem wordt dan om die spoel te bemachtigen...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hi

Ben even aan het expirimenteren geweest

11 Khz schakel frequentie 50 %Duty cycle 8 A schakelen

zie nog geen enkele flank op de scope en heb hem zonder koel lichaam aan gehad, niet lang maar hij krijgt het er niet warm van.

Heb de standkachel nu thuis en de vermogens opnamen is een stuk minder als ik dacht, 24v 40W is dus nog geen 2A.

Wil dus nu een 24V 3 ampere voeding maken.
Heb wat zitten rekenen en kwam er helemaal niet uit.
Totdat ik er achter kwam dat de formules in de 78S40 datasheet niet klopte (??). De formules in de datasheet van de MC34063 waren ook heel anders.

kom een heel eind met deze formules
ftp://amigob.mine.nu/calculations.xls
ziet er eigenlijk best betrouwbaar uit allemaal,alleen
de inductie van de spoel vind ik veel te laag.

bij een voorbeeld schakeling op de datasheets van MC34063
hrbben ze een 170 uH voor een 175mA voeding van 12 naar 28 volt. Ik verwacht dus een toch een veel hogere inductie
als 25 uH die ik er nu uit krijg.

hier een link voor de complete datasheet van de
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/M/C/3/4/MC34063A.shtml

Amigob,