blaupunkt oslo buizenradio

Hallo, ik heb sinds gisteren bij de kringloop een buizenradio gekocht van het merk Blaupunkt oslo. Het toestel doet het wel maar ik ben op zoek naar een schema of manual, want er zit erg veel brom op het signaal, ik ben een am freak en luister graag naar exotische zenders op de middengolf en dan stoort mij die brom

Waarschijnlijk de elco die na de gelijkrichter zit

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 2 december 2005 15:38:18 schreef Roland van Leusden:
Waarschijnlijk de elco die na de gelijkrichter zit

bedankt voor de snelle reactie ik zal deze nakijken

Kijk ook ff naar de ontkoppelcondensator tussen LF eindtrap en de triode ervoor.

Controleer of de gelijkrichtbuis nog wel leeft, zal wel een EZ80 of zoiets zijn.

Effe goed rondgoegelen.
Al die apparaten zijn pretty standaard opgebouwd en de schema's zijn wel te vinden.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
DE OLDE

Overleden

Blaupunkt had haast altijd een gelijkrichter en geen EZ80 vaak een cilindrisch zwart geval naats de grote elco

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 2 december 2005 15:14:52 schreef vutter:
want er zit erg veel brom op het signaal,

Misschien een overbodige vraag, wat gebruik je als voeding ??

beetje gek

ik heb er niet zoveel verstand van maar inderdaad er zit geen EZ80 in. Er zitten 4 buizen in, de ECC85, EAF801, ECH81 en de ECL86, en volgens mij is alles nog orgineel, alleen heb ik mijn twijfels over de aansluitingen van de luidspreker, want dat hebben ze vastgebakken en volgens mij niet van de warme bakker.

KT88

Overleden

Naast voedingsbrom kun je ook nog modulatiebrom hebben, dat komt via de antenneingang icm. de netaansluiting binnen.
Anti-ratelcondensatoren over de gelijkrichterhelften, 10 nF/1000V van kathode naar iedere anode) en eens goed naar de antenne en aardleidingen kijken.
- edit -
Als het een bruggelijkrichter betreft, dan over iedere diode een condensator zetten.

Als het uitsluitend op KG voorkomt, dan kun je ook last hebben van brom op de voeding van de local oscillator, omdat dit FM gedemoduleerd wordt.
Goed ontkoppelen en de elco die daar zit, vervangen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
DE OLDE

Overleden

Als er geen zwart/grijs busje op het chassis staat zit er een platte selenium gelijkrichtcel in, gewoon even vervangen door 4 dioden 1N4007. Ruik eens goed als hij even aanstaat, als de seleniumcel stuk is ruikt hij naar platgezegd stront. De duitsers noemden dat destijds stinktier.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
free_electron

Silicon Member

ik zou daar niet te veel aan snuizen. selenium is puur vergif ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
KT88

Overleden

Seleniumgelijkrichters inderdaad meteen vervangen door moderne Si-dioden, zoals De Olde reeds aangaf.
Wel even met elke diode een serieweerstandje van 47 ohm schakelen ivm. de lagere verliezen van Si t.o.v. Se.

Doe dan meteen die anti-ratelcondensatortjes erover, ben je ws. ook van een groot deel van de brom af.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt voor de vele informatie, ik zal deze week eens goed de zaak nakijken en zodra ik resultaat heb horen jullie van mij.
Nogmaals bedankt..