16 staps dimmervraag

Hoi, Ik heb een schemaatje gevonden om met I2C 2lampen te kunnen dimmen. per lamp gaat dit met 4 bits = 16 standen.
Is dit wel genoeg om een lamp vloeiend te laten aan en uitgaan? Hoeveel stappen heb ik minimum nodig?

wat voor lampen wil je dimmen?

vloeiend zal het nooit gaan, maar met 16 bits kom je aardig in de buurt.

wil je ze helemaal uit laten dimmen of gewoon een beetje minder fel?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

dat vloeiend is ook wel een leuk idee, stel we nemen dat het menselijk oog een rij ledjes die met 20 fps gaan vloeiend te kunnen noemen.
stel dat waren 20 ledjes dus dan wordt het 1/20 sec per ledje.

nu hebben we 1 lamp en 4 bits, dat zijn 16 mogelijkheiden.
20/16 = 1,25*20 = 25 dus dat wordt 1/25 s per stand. Dus dat is niet eens 0,64s dat zie je zelf dus al heel erg slecht, laat staan dat we dat echt dimmen noemen.

mov eax, 0x666

Die berekening kan ik even niet volgen - niemand zegt dat je in elk frame (om even in jouw terminologie te blijven) een stapje up / down moet.

Ik heb wel eens zoiets gemaakt in procenten: van 15 tot 95 (ik zal je de details van die grenzen besparen). Dat zijn dus 80 stappen, en dat blijkt meer dan voldoende te zijn. Ik heb hier een LED clock. Die dimt in 8 stappen. Dat is schokkerig. Ik zou het eens met 16 proberen. Wellicht dat een gloeilamp door de warmtecapaciteit van de gloeidraad nog wat vergevingsgezinder is. In het ergste geval moet je er een bit bij betrekken.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
JoWi

Special Member

Vanaf 64 stappen (dus zes bit) is het vrijwel continue. Wel een gamma correctie toepassen om de stappen netjes te verdelen.

Ignorance is bliss

4bit PWM regeling

van 1/16e aan tot 16/16e aan

code:


01/16 -->  ||------------------------------||------...
08/16 -->  ||||||||||||||||----------------||||||||...
16/16 -->  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||...

door de traagheid van het opwarmen van de gloeidraad, zal je dat nooit zien schakelen.

Op 3 december 2005 16:25:42 schreef Marco69:
Die berekening kan ik even niet volgen - niemand zegt dat je in elk frame (om even in jouw terminologie te blijven) een stapje up / down moet.

Ik heb wel eens zoiets gemaakt in procenten: van 15 tot 95 (ik zal je de details van die grenzen besparen). Dat zijn dus 80 stappen, en dat blijkt meer dan voldoende te zijn. Ik heb hier een LED clock. Die dimt in 8 stappen. Dat is schokkerig. Ik zou het eens met 16 proberen. Wellicht dat een gloeilamp door de warmtecapaciteit van de gloeidraad nog wat vergevingsgezinder is. In het ergste geval moet je er een bit bij betrekken.

ik beredeneerde maar wat he schiet me niet neer omdat de beredenatie niet helemaal klopt. die 4 bits pwm is ook een leuk geintje en ja traagheid van de gloeidraad klopt ja

mov eax, 0x666

Voel je vooral niet afgeschoten (wordt zo'n bloederige bende enzo). Maar feitelijk was de vraag (als ik even zo vrij mag zijn om eea. te herformuleren) hoe klein een stapje moet zijn om onzichtbaar te zijn. Ik denk dat we het er dus over eens zijn dat 16 stappen van 'bijna uit' tot 'aan' net even te weinig is.

Volgende vraag is natuurlijk... Hoe storend is het - ik ben er van overtuigd dat als je die lamp in 1s van vol tot nul dimt helemaal niemand het in de gaten heeft.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!