Is het mogelijk om een stofzuiger te laten blazen door de motor "om te polen"?
Ik wil namelijk een grap uithalen met een tante die morguh jarig is. Maar om nu een stofzuiger bij de kringloop te halen en er vervolgens achter komen dat dit niet mogelijk is heb ik niet zoveel zin in.
Ik weet niet zo heel veel van wisselspannings motoren. Alleen dat ompolen niet altijd mogelijk is, of het herwikkelen van de spoelen betekend.
Wie kan mij het verlossende antwoord geven ??
als het een wisselstroommotor is met een condensator dan moet je de condensator op de andere aansluiting op de motor doen dan draait ie volgens mij de andere kant op
Mja alleen vervelend dat je van buiten niet kan zien of er een condensator in zit,...
Helaas hebben jullie ook geen glazen bol dus ga ik die vraag ook niet stellen. 
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De turbine van een stofzuiger werkt veel minder goed als de motor de andere kant op draait. Iets om te onthouden.
Stofzuigermotor bevat 2 wikkelingen; Veldwikkeling en een rotorwikkeling. Meestal staan deze twee in serie.
Volgens mij kun je de draairichting omdraaien door van 1 van de twee wikkelingen de aansluitingen om te draaien.
Maar ik weet het niet 100% zeker.
Houdt wel rekening met het feit dat:
a) het schoeppenblad in de motor dan verkeerd-om draaid,
hierdoor zal de lucht verplaatsing aanmerkelijk slechter zijn.
b) Het wel een hoop gedoe is voor "alleen" maar een aardigheidje.
Aha, mja de grap is eigenlijk. Mijn tante doet bijna bij iedere verjaardag een hand confetie in een enveloppe. Dus bij het openmaken heel de kamer vol zooi. Mja eerste keer is dat leuk, maar naar 3 jaar is de lol eraf.
Alleen willen we haar nog een x terug pakken. Dus 2 stukjes confetie in de enveloppe. En als die dan op de grond vallen: "Ow tante ik stofzuig het wel ff op
". (Met heel de stofzuiger vol confetie
)
Zou je ook het "zuiggedeelte" in de stofzuiger om kunnen draaien. Of is dit nog heel veel meer werk?
gradtje
Ja... en toen ?
Gezien de werking van de turbine gaat de stofzuiger ook zuigen wanneer de motor "achteruit" loopt. Misschien kun je d e motor achterstevoren plaatsen.
MGP
LDmicro user.
Dus ik moet da ding mechanisch gaan verbouwen,.. Achja ik ga er gewoon een halen en dan zie ik wel. Iig bedankt alvast voor de info 
Met de auto kan het ook wel goed, stop confetie in de roosters van de verwarming en zet de blower op maximaal. Zodra de sleutel in het ocntact wordt omgedraaid gaat de blower aan met resultaat een confetiedouche. Die troep vind je een jaar later nog in de auto, lijkt me makkelijker dan een stofzuiger ombouwen. Of bij de kringloop een oude stofzuiger halen sommige oude stofzuigers hebben namelijk een extra opening die kan blazen
tja, op miele stofzuigers kan je de buis op de "uitlaat" steken zodat-ie blaast, maar dat zie je wel natuurlijk.
Deze materie is al eerder op het forum geweest, als je demotor ombouwt zodat de draairichting andersom is zal hij nog steeds zuigen, wel minder ,maar toch zuigen en verder heb je kans dat de moer van het turbinewiel losvliegt en je in het ergste geval iet tegen je hersens aan krijgt die blijkbaar toch niet gebruikt worden.(sorrie voor mijn sarcasme)
Kun je met alle stofzuigers: haal de zak eruit, en verwijder de filters voor de motor, en de roostertjes vlak achter de behuizing.(eventueel de "gril" er uit halen)
Kieper op de plaats waar de zak gezeten had, flink wat confetti.
succes!
Net ff naar het stort geweest,. is de bak van het grof huisvuil ofzo net opgehaalt,..
. En de stofzuiger van me ma mag ik helaas niet misbruiken.
@ DE OLDE, als je niks zinnigs te zeggen hebt,... ( die laaste zin dan he, slaat imho helemaal nergens op )
Dus dat wordt toch maar gewoon zelf confetie strooien ,....
zeg, en als je nu eens ergens een oude haardroger vindt waarvan je het verwarmingselement afkoppelt (wel belangrijk ivm brand)? 't Is maar een idee hé.
Mja dat zou ook kunnen, maar wie zuig er nou zijn rotzooi op met een haardroger ? Maargoe het idee is idd leuk.
Mr GAmba, ik heb twee dingen en wel zinnige dingen willen vermelden : ten eerste onlangs is dezelfde materie op dit forum geweest ten tweede klooien met motoren die 10000 toeren of meer draaien met de kans dat de turbinewieltjes eruitvliegen is ten sterkste af te raden, maar als je dit zinnigs niet begrijpt klooi gewoon door.
Waaierwerking is door de centrifugaal kracht.
Wanneer de motor omdraait zal hij niks meer doen buiten ronken.
zweetvoetje
Free the whales!
idd de stofzuiger zou als het goed is nog een klein beetje zuigen, maar veel minder. Waarschijnlijk is het zeer slecht voor de stovzuiger.
Maar als je zo'n oude slee-stofzuiger hebt, dan kan je er wel mee blazen. Mijn vader heeft met zo'n ding nog eens zijn auto gespoten.
Een föhn is veruit het handigste.
@ DE OLDE, ik snap de opmerking wel, alleen werd deze een beetje "grof" gemaakt, en kwam een beetje verkeerd op mij over. Ik snap zelf ook wel dat je ermee moet uitkijken.
Nyw, we moeten ergens nog een oude fohn hebben liggen geloof ik. De zoektocht gaat verder.....
Oke, het was niet grof bedoeld ,daarom had ik er ook "sorrie" bij gezet, ik heb meerdere keren iets uit elkaar zien vliegen vandaar.
Ik roep ook maar iets: (het is vast maar een stom idee)
1.
Alles uit je stofzuiger, daar een of ander blaasding in maken (fohn?) met die convertie daar voor.
Ik weet niet wat je moet gebruiken om dan te blazen die lucht moet tenslotte door die slang heen.
of 2.
Neem een lange plastic zak, doe daar die convertie in en druk die zak in je slang, goed vastzetten, als jij gaat zuigen zak los, convertie eruit, zak opzuigen, zak is dus weg, stofzak er even uithalen denk ik.
zo ben je dus ook geen oude stofzuiger nodig.
Alleen geeft het geen mooi effect, het valt er enkel uit.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
waarschijnlijk een overbodige aanvulling.
een centrifugaalmoter met schoepjes zal altijd zuigen en inderdaad de ene keer beter dan de andere.
Mocht je toch de motor de andere kant op willen laten draaien, moet je even zoeken naar 2 koperen draden die in een uitsparing in je stator (vaste deel van de motor) lopen. Die lopen naar de koolborstels meende ik en in ieder geval zal de motor de ander kant opdraaien wanneer je die omwisselt.
Ik heb hetzelfde eens geprobeerd met een schoepenmotortje voor de ruitewissersproeiinstallatie van een auto. (proberen te zuigen ipv blazen)
Ik wilde hem gebruiken voor het vol en leeg pompen van mijn modelvliegtuigbrandstoftank. Beide keren pompte hij dezelfde kant uit...
Olde, het gebeurt vaak genoeg dat topics *tig maal op dit forum komen, we gaan toch ook niet snauwen naar iedereen die een vraag heeft over philips beeldbuizen hé...
Tenandere, aangezien de topic starter de vraag hier stelt, wil het toch zeggen dat hij niet eerst geprobeerd heeft om zomaar wat draadjes met 230v op om te wisselen of te knoeien, maar het liever eerst eens vraagt ipv de boel om zeep te helpen.
Tenandere, wie helpt er eens geen dingen om zeep op een manier die perfect te vermijden was mits iets langer redeneren? (antwoord: theoretici)
Nogmaals het is misschien verkeerd overgekomen maar niet zo bedoeld, maar iets dat met hoge toeren draait moet men verschrikkelijk, maar dan ook verschrikkelijk voorzichtig mee zijn, zoals gezegd ik heb er enige keren wat van gezien. Maar nogmaals mijn excuses. De ervaring die ik heb was de oorzaak van mijn te grove reactie.