zelfbouw basgitaar (pickup wiring)

aangezien het toch wel wat met electronica te maken heeft:

onlangs hier thuis begonnen met het zelfbouwen van een basgitaar (simpel 4 string).
nu is de vraag hoe die pickups best aan te sluiten.
de bedoeling is 1 volume en 1 tone per pickup (2 pickups)
nu lees ik hier veel op internet van waardes 250 tot 500k
en c'tjes van 0,01 tot 0,1µF voor een lowpass filter.
heeft er iemand hier toevallig ervaring mee?

My Tube is bigger then yours

Die waardes kloppen wel zo uit m'n blote hoofd.
Vergeet met het bedraden van je (bas-)gitaar niet de metalen onderdelen te verbinden met massa. (je brug en potmeterbehuizingen bijvoorbeeld)
Voor bedradingsschema's moet je maar even struinen met google. Ze zijn te vinden.

En gebruik afgeschermde kabel in je gitaar! Wat je ook nog kunt doen is het 'electronica vakje', wat je waarschijnlijk aan de achterkant maakt, inspuiten met grafietspray. Dan heb je een kooitje van faraday om je elektronica heen.

EDIT
En nog een tip van andere aard: Neem een stereo jackbus ipv een mono. Je jackplug zit dan beter vast als je 'm inplugt. (de stereo-bus gewoon mono aansluiten)

[Bericht gewijzigd door DIY op maandag 12 december 2005 20:11:18

ok hetgeen ik hier heb is zelfklevend zilverpapier dat ga ik gebruiken voor kooi van faraday te maken in het electronica vakje. heb geen grafietspray.
dat van die stereobus is anders ook mooi meegenomen :)
potmeterbehuizing en afgeschermde kabel lijkt me logisch.
dan zijn er zoveel verschillende schemas te vinden. vind daardoor je weg maar eens

My Tube is bigger then yours

Kijk anders even hier:
http://guitarelectronics.zoovy.com/category/wiringresources.1basicwiri…

Ennuh..had fuzzbass z'n basgitaar niet (deels) zelfgebouwd? Misschien dat ie hier nog reageert.

Nee, niet zelf gebouwd. Dat komt op een zekere dag (als ik klaar ben met klussen aan m'n huis) nog wel eens.

Mijn huidige basgitaar is geheel actief (elementen+preamp+eq), dus geen last van al dat gezoem en geruis, zelfs zonder afscherming van het elektronica vakje. Wel is alles (inclusief de brug!) aan massa gelegd.

Nog een tip van een bassist met podiumervaring: monteer een Neutrik jack chassis met zo'n uitwerp lipje. Je zult me dankbaar zijn. Ik zou willen dat mijn huidige bas hiervoor aan te passen was.

Mijn bas ziet er ongeveer zo uit:

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/pict_big/SR506_BM_1M_02.jpg

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

hehe die neutrik jacks rulen :)
binnenkort eens wat foto's posten ;)
toevallig nog enige voorkeuren naar manier van schakelen of toonregeling?

My Tube is bigger then yours

Wow fuzzbass..6 string! Gebruik je zo ook echt alle zes?
Wel vet..(speel je primus al na?)

Over pluggen: Ik ben zelf fan van haakse pluggen, minder kans op sloop is mijn ervaring.
(Maar ja..waarom ze jackpluggen uberhaupt uitgevonden hebben is mij een raadsel..)

En actief of passief..ik weet het niet hoor. De gitaristen die ik ken die actief spelen, komen er na loop van tijd toch van terug. Een echte meerwaarde blijkt het niet te hebben.
Fuzzbass: ben je echt veel meer tevreden over het actieve t.o.v. het passieve?
(Is toch niet tof als je batterij tijdens concert leeg is; vooral leuk als je op tour in het buitenland zit..)

En voor de TS: ben je er uit qua bedrading?

Op 12 december 2005 21:11:41 schreef DIY:
Wow fuzzbass..6 string! Gebruik je zo ook echt alle zes?
Wel vet..(speel je primus al na?)

Ik gebruik ze alle 6 volop, maar de hoogste meer om 2e gitaar te spelen in intermezzo's. Ben geen fan van dat geknetter van Primus.

Over pluggen: Ik ben zelf fan van haakse pluggen, minder kans op sloop is mijn ervaring.
(Maar ja..waarom ze jackpluggen uberhaupt uitgevonden hebben is mij een raadsel..)

Is mij ook een raadsel. Wie maakt er nu een plug die de boel kortluit bij het in- en uitpluggen, en eerst de signaaldraad z'n doel laat raken voordat er massaverbinding is? Geef mij maar XLR.

En actief of passief..ik weet het niet hoor. De gitaristen die ik ken die actief spelen, komen er na loop van tijd toch van terug. Een echte meerwaarde blijkt het niet te hebben.
Fuzzbass: ben je echt veel meer tevreden over het actieve t.o.v. het passieve?

Gitaristen denken hier HEEL anders over dan bassisten. Bassisten zijn - zonder gein - wat technische zaken betreft veel vooruitstrevender!

(Is toch niet tof als je batterij tijdens concert leeg is; vooral leuk als je op tour in het buitenland zit..)

Het batterijtje gaat bij 4-8 uur per week spelen zeker een jaar mee. Na 7 jaar is dit volgens mij het 5e batterijtje dat er in zit. En verwisselen is een kwestie van seconden, dankzij een slim ontworpen batterijvakje. Dit soort praktische dingen onderscheidt een "echt" muziekinstrument van een stuk hout.

Ik heb overigens altijd een reservebatterij in m'n flightcase zitten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Da's duidelijk :).
Grappig dat je het ook niet snapt van die jackpluggen.
Ik heb toch nog nooit XLR op een gitaar gezien (naast wat ombouw van kennissen), echt vreemd. De meest beroerde plug ever. (Okey, ik geef toe, ik heb ook jack..)

Maar goed, laten we ontopic blijven.

xlr ruled da wel :)
inverband met active/passive
waarom gebruiken ze geen 5 pin xlr :)
signaal
gnd
voeding
gnd

geen batterij meer nodig :)
maarja heb je weer speciale amp nodig ....

My Tube is bigger then yours

Op 12 december 2005 22:17:48 schreef beertje_01:
xlr ruled da wel :)
inverband met active/passive
waarom gebruiken ze geen 5 pin xlr :)
signaal
gnd
voeding
gnd

geen batterij meer nodig :)
maarja heb je weer speciale amp nodig ....

tussenkastje en het is opgelost

mja k das ook waar.
is eigenlijk wel raar dat ze dat niet gebruiken.
ik blijf fan van xlr
ook handig bij gebalanceerde lijnen
met een xlr 5 pin kan je een preamp maken met gebalanceerde uitgang voordeel is dat je veel langere kabels kan gebruiken.
het ontwerpen van een goede versterker wordt dan iets moeilijk dat wel.

My Tube is bigger then yours

Ik houd wel van de dingen die niet werken zoals het hoort. daarin onderscheid live muziek zich met studioopnames. Ik heb dan ook een ovorliefde voor onbekende (slechte) bands.

Ik zit er over te denken om een 6- of 10-polige LEMO FG-connector te gaan gebruiken, om zo de elementen apart te kunnen eq'en met een stereo eq en tegelijk ook voedingsspanning te hebben e.d. De plug heeft een grijpmechanisme. En ze zijn ontiegelijk duur (heb ze via het werk, afval...)

http://www.lemo.com/img/Illustrations/b/models/fg.jpg

Die past in plaats van een 1/4" jack.

Maar het grote nadeel is: kabel zoek of beschadigd? Dan geen bas spelen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 13 december 2005 01:28:59 schreef Fuzzbass:
Ik zit er over te denken om een 6- of 10-polige LEMO FG-connector te gaan gebruiken, om zo de elementen apart te kunnen eq'en met een stereo eq en tegelijk ook voedingsspanning te hebben e.d. De plug heeft een grijpmechanisme. En ze zijn ontiegelijk duur (heb ze via het werk, afval...)

[afbeelding]

Die past in plaats van een 1/4" jack.

Maar het grote nadeel is: kabel zoek of beschadigd? Dan geen bas spelen.

deze kan ik je nog wel een stel leveren, heb ze ooit ergens uit overgehouden. zijn wel gebruikt (niet intensief)
6 of 10 polige heb ik niet. Ik moet even zoeken maar een aantal 5 polige en enkel polige (ideaal voorde gitaar) hebik nog wel ergens. mooie dingen trouwens

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op dinsdag 13 december 2005 10:15:38

waarom gitaren en bassen geen gebalanceerde lijnen op XLR gebruiken:
effecten zijn er helemaal niet op voorzien. versterkers al evenmin. in zo goed als alle versterkers is volgens mij ook de - van het signaal meteen aan aarding gekoppeld in plaats van 2 volledig van aarding gescheiden signaaldraden (wat voor een gebalanceerd signaal wel nodig is).

er zijn trouwens jacks die geen lawaai maken als je ze uit je intrument trekt. neutrik heeft ze tegenwoordig ook denk ik

Op 13 december 2005 12:33:49 schreef Birt:
waarom gitaren en bassen geen gebalanceerde lijnen op XLR gebruiken:
effecten zijn er helemaal niet op voorzien. versterkers al evenmin. in zo goed als alle versterkers is volgens mij ook de - van het signaal meteen aan aarding gekoppeld in plaats van 2 volledig van aarding gescheiden signaaldraden (wat voor een gebalanceerd signaal wel nodig is).

De kip of het ei. Zijn versterkers en effect niet voorzien op XLRs van gitaren, omdat er geen gitaren zijn met XLR, of andersom? Overigens zijn ze er wel, maar zulke instrumenten en preamps zijn voor normale stervelingen niet te betalen.

er zijn trouwens jacks die geen lawaai maken als je ze uit je intrument trekt. neutrik heeft ze tegenwoordig ook denk ik

Dat is een interessante tip. Dat zal ik eens nazoeken!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

en on topic: op de site van seymour duncan pickups staan heel wat bedradingsschemas