Helaas iets te vroeg gejuigd, bij +/- 15 Volt werkt alles nog goed, maar als ik er +/- 35 Volt op zet (wat volgens de het ontwerp kan), ontstaat er toch weer oscillatie en vliegen de fets er na enige tijd uit. Voorlopig ben ik ff klaar met dit ontwerp, is mij te instabiel. Over de IBGT versie hoor ik overigens nog slechtere verhalen. Dus bezint eer ge begint. Ik heb nu het voornemen om de Crescendo Millenium edition te gaan bouwen. Heeft er iemand ervaring met deze versterker, of mogelijk een andere MosFet ontwerp.
Greetings Kuko.
De C2K ken ik niet, maar ik maak altijd MOS bakjes met de 2SK135/2SJ50 in TO3.
Niet kapot te krijgen, maar helaas wel obsolete.
Ik heb de mazzel er nog een stelletje te hebben liggen.
Vervangers dezer dagen zijn oa. Semelab BUZ900/905 en Hitachi 2SK1058/2SJ162, in TO3P.
Fijne torren die bij juist gebruik ook heel blijven.
Vergeet de gate clamp zeners niet, en de gateweerstanden zo dicht mogelijk bij de gatepootjes.
Leidingen kort houden!
Eigenlijk geen idee of dat nu na de RoHS ellende nog wordt gefabriceerd, zie Farnell.
Na enige tijd toch maar weer aan de slag gegaan met de versterker omdat het me niet lekker zat !!. Uiteindelijk het probleem toch gevonden, het zit in de 5W weerstanden R30 & R31. Deze moeten dus beslist NIET draadgewonden type zijn, hierdoor ontstaat een inductie (met fasedraaing) wat de oscillatie veroorzaakte. Deze vervangen door Koolfilm (of Metaalfilm) weerstanden. Hierna geen enkel probleem meer, ook niet met de IRF540 / IRF 9540 type. Wel oppassen met de ruststoom instelling, bij een voedingsspanning van + en - 35V. Wanneer deze even te hoog worden vliegen de Fet`s er vrij snel uit.
Wilde ik net gaan neerzetten dus .
Elektuur had dit probleem ook al met zijn cresendo versterker uit 82 .
Draadgewonden weerstanden dus.
Plaats daarvoor in de plaats metal plates of plaats par aan de weerstanden een condensator van pakweg 100nf.