lader loodaccu 12V

Heb zelf en brandalarm geknutseld, het ding werkt prima! Nu heb ik een transfo ingebouwd maar wil er een noodvoeding inplaatsen. Ik wil daarvoor een loodbatterij gebruiken van 12V/1,3Ah (10x5x5cm; geeft mss een beter gedacht). Hoe ga ik die kl...zooi nu opladen en constant geladen houden, enz...? Ik laad altijd de loodbatterijen van m'n fotolampen enz op met een vette transfo die 1,5A levert, maar denk niet dat het gezond is om die continu te laten hangen, of wel?...
Samengevat: schema of ideetjes voor een ladertje die mijn loodaccu constant op pijl houdt, en eventueel wat tips of ideetjes voor de praktische uitwerking zijn ook welkom.

Thx
Koert

pff.....

Koert,

Je kunt deze schakeling maken. Het is een zogenaamde stroombron die door de belasting (R-load), in dit geval jouw accu, een constante stroom laat lopen die afhankelijk is van de waarde van R2. Bij 100 ohm is de stroom door de accu ongeveer 10mA. Misschien is een nog lagere stroom al voldoende om de accu op peil te houden. Vergroot dan R2 naar 150 ohm.
Deze schakeling kun je verbinden met de voeding van je alarm. Zolang het alarm aanstaat wordt de accu druppelsgewijs geladen.

http://home.wanadoo.nl/cmulder/tmp/stroombron.bmp

Succes, Carel.

ge kunt beter een lader maken die 15 v geeft en max stroom van 1A met stroombegrenzing (als je teveel stroom trekt,dat de spanning daalt) en een module tussensteekt als de batterij op 13.8 v komt dat de lading wordt onderbroken (al(manueel of automatisch beginnen laden wanneer de batterij leeg is)of overgaat naar druppelladen (laadstroom 1% van da capaciteit in ampereuur >Ah).

Het gaat om een continue kleine laadstroom om de accu op niveau te houden. Met zo'n lader als jij beschrijft 'nickl' heb je een zwaardere voeding nodig en veel meer electronica om de accu alleen de eerste keer op te laden. Daarna staat ie als druppellader te werken. Zonde van het geld. In commercieële alarmapparatuur zit ook een eenvoudige stroombron schakeling.

Wat ik me afvraag: Deze schakeling aan gesloten op een VOLLE accu , hoeveel spanning staat er dan over de accu ?

beetje gek

en de zonne installaties ?
de boeien op zee werken met zonnepanelen,batterij,lantaarn en vroeger laadregelaar met relais.
dat werkte zo/
batterij laadt op (geen verbruik want het is daglicht) >batterij opgeladen (13,8v drempel) >relais stopt de lading >batterijspanning zakt een beetje (gasbelspanning)> relais schakelt de lading terug in> batterij wordt opgeladen> batterij opgeladen (13,8v drempel) >relais stopt de ladin> ......
de regelaar bevat ook een ontlaadbeveiliging (belasting wordt afgeschakelt aan <11 v) en de laaddrempel hangt af van de omgevingstemperatuur van de batterij (er kan een thermokoppel worden aangesloten aan de thermokoppelklemmen >lading met temperatuurfunctie of de thermokoppelklemmenklemmen worden overbrugt met een gewone weerstand > lading zonder temperatuurfunctie.
het enige wat nu verandert is aan de boeien is de laadregelaar die uitgerust is met fet-transistoren en een microprocessor(batterij zit in dezelfde bak van de laadregelaar en de relais maken vonken zodat de batterijgassen voor ontploffing veroorzaken)) en de lampen zijn uitgerust met hoge intensity led's ipv gloeilampen. de rest is hetzelfde gebleven.

Op 30 december 2002 18:47:30 schreef elektron_:
Wat ik me afvraag: Deze schakeling aan gesloten op een VOLLE accu , hoeveel spanning staat er dan over de accu ?

13,8v want hoger dan deze spanning blijft de relais de lading uitschakelen.

Op 30 december 2002 22:00:28 schreef nickl:

[...]
13,8v want hoger dan deze spanning blijft de relais de lading uitschakelen.

Eu.. ik bedoel in het Schema van Carel M. :

Wat ik me afvraag: Deze schakeling aan gesloten op een VOLLE accu , hoeveel spanning staat er dan over de accu ?

[Bericht gewijzigd door elektron_ op maandag 30 december 2002 23:23:30

beetje gek

Op 30 december 2002 23:20:58 schreef elektron_:
hoeveel spanning staat er dan over de accu ?

Alleen de accuspanning.
Ik heb deze schakeling jaren geleden gemaakt om NiCd accu's te laden voor in een portofoon (12V/225mAh) Ik heb hem zojuist weer voor de dag gehaald en er even twee accu's op aangesloten. Zowel bij de volle 12V als een volle 6V accu meet ik alleen de accuspanning over de klemmen. In beide gevallen loopt er netjes 22,5mA door de accu's. De aangelegde voedingsspanning is 17V-DC.

De klemspanning van de accu en dat kan 13.8V zijn ja.

Thx tot nu toe, ik heb er al wat ideetjes uitgehaald. Ik ga het simpelste principe even proberen uitwerken van de laadonderbreking (met die boeien ofzo...).
Als ik een Belasting heb (de accu; een weerstand), en ik koppel die aan een bron van netjes (bijvoorbeeld) 13,8V, dan zal die bron "door de knieën gaan", denk ik zo. Als ik nu een eenvoudige drempelwaardeschakelaar maak (relais, tor, blabla, handje vol componenten dus) en die aansluit aan de laadklemmen,... Als de accu niet vol is, zal de weerstand die ze biedt aan de bron klein(er) zijn en is er dus een spanningsval. Als de accu vol is, gaat de weerstand voldoende hoog zijn, zodat die spanningsval weg (of klein genoeg) is, en kan dus vanaf de gewenste spanning de lader afkoppelen. Eniwee, praktische en andere tips zijn nog welkom.

pff.....

Het beste werkt het volgende.

Neem een in stroombron geschakelde LM350, LM317 of LM338, zoek op in de datasheet van bv de 350. Daarin staat een stroombron schakeling. Sluit daarop 15 volt aan en de uitgang levert stroom, en zal vanzelf minder gaan laden naarmate de accu spanning stijgt. Dit werkt echt perfect en heb het meerdere keren gebruikt. Regel de stroom af op 1/10de van de accucapaciteit.

Kosten, een regelaar, en een weerstand (1W)

Groeten
Antoine