Digitale voeding

Heeft iemand ervaring met deze voeding??
http://www.tuxgraphics.org/electronics/200506/article379.shtml

Ik ben een Windows XP gebruiker en deze lijkt alleen geschikt te zijn voor Linux.

Heeft iemand een idee hoe dit toch mogelijk is onder Windows??

Want ik ben wel erg geïnteresseerd in deze voeding eigenlijk...

Je zou er ook zelf een kunnen maken. Voor een simpele voldoet een LM317/digitalepotmeterIC/uC combinatie.

Woei! *heeft etsbak*

Dat is mogelijk idd. maar dan heb ik geen LCD display en RS232 interface...

Dat is nu net wat zo leuk is aan deze voeding.
Ook de preset optie is wel handig denk ik.

Heb ff de site doorgelezen.
Ziet er wel leuk uit.

Ik ga toch voor de LM317 oplossing. In de kerstvakantie hoop ik dat ik de onderdelen bij elkaar gesprokkeld heb. De oplossing van die site is vast veel beter, nou en:D!

Woei! *heeft etsbak*

Nee met een LM317 is een beetje te back to basics ;)

Dit is toch veel beter!

ik heb ook al een mail gestuurd naar de ontwerper van deze voeding.
Hij stuurde o.a. terug:

.... poor windows users you have always sooo many problems with
hardware that does not work under windows ;-)

Ja daar schiet ik niet echt veel mee op. Linux is niet mijn specialiteit heb er geen ervaring mee. En ik werk ook liever niet mee. :p

Heeft iemand een idee hoe het kan onder windows??

KT88

Overleden

Op 19 december 2005 22:24:59 schreef SMD lover:
Hij stuurde o.a. terug:

.... poor windows users you have always sooo many problems with
hardware that does not work under windows ;-)

Stuur een mailtje terug:
"You poor computer geeks, you always have sooo many problems relating to real-world issues ;-)"

Wat je probleem aangaat, zoiets ligt dusdanig voor de hand dat er vast ook wel Win oplossingen bedacht zijn.

Als je handig bent met programmeren, kun je dan zelf niet een AVR of PIC branden? Of is er iemand in het forum die daar wel brood in ziet?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

bon , ik zal niet rap iemand afbreken maar dit is toch wel het grootste kutdesign wat ik al ooit gezien heb. De onzin die daar verteld word in die uitleg.

bijvoorbeeld:

BD245B: 10A 80W, The 80W are however at a temperature of 25'C.In other words add a safety margin and calculate with 60W: (Max output voltage * Max current) < 60W

Weet die kerel wel wat thermische weerstand is ? Als je daar effectief 80 watt wilt in verstoken dan is zijn koelplaatje op de foto veeeeeel te klein. Da ding gaat stinken dat het geen naam heeft.

En wat doet die zeverdiode daar voor die arme 78l05 ? da ding staat compleet buiten zijn specs te werken.
En een A/D maken met een Laddernetwerk ? en dat dan zo driven ? waar is de referentiespanning en de stabilisatie ervoor. de minste rotzooi en switch glitches die uit die CPU komen springt de uitgang gelijk zot. Das heel leuk voor alles wat aangesloten is. Mooi circuitje op 3.3 volt staat te wapperen tussen 3 en 5 ...

Al ooit van current limiting gehoord jongen ? Je feedback voor je output sense staat verkeerd ! bij een delta stroom gaat de feedback de stroom vertalen in een spanningsvariatie. die uitgangspanning gaat meedansen met de stroom die getrokken wordt...

Dit is een typisch voorbeeld van volgend probleem:

How many programmers does it take to change a light bulb ?.......
They can't do it. It's a freaking hardware problem !

Ik zou zeggen : schoenmaker blijf bij uw leest en pruts verder met linux, Laat de mensen gerust die met windows werken en blijf vooral met uw poten van electronica vanaf, ge hebt bewezen dat ge er geen kl.ten vanaf kent.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 19 december 2005 23:15:18

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Free_electron, als ik uw relaas eens even pakkend mag samenvatten:

Waaaaaaaaaaaaaaaa...... bonk!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 19 december 2005 22:24:59 schreef SMD lover:
Heeft iemand een idee hoe het kan onder windows??

Nee, maar je zou wel knopix kunnen draaien.

Woei! *heeft etsbak*

miss voor de mensen die handig zijn met dat soort zaken een voeding via de seriele poort ontwerpen :)
@ free_elec :p (j/k hé ;) )
maar langst de andere kant als er iemand de tijd voor heeft en dit wilt doen waarom niet hé

My Tube is bigger then yours
free_electron

Silicon Member

Op 19 december 2005 23:13:13 schreef Fuzzbass:
Free_electron, als ik uw relaas eens even pakkend mag samenvatten:

Waaaaaaaaaaaaaaaa...... bonk!

mmmm . da vlag dekt niet helemaal de lading

dit komt al beter in de buurt

code:


                               OO
(Waaaaaaaaaaaaaaaa...... bonk!)

waa.. bonk verheven tot de macht + oneindig.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ga ik waarschijnlijk ook doen, met een lm317:D

Woei! *heeft etsbak*

Op 19 december 2005 23:19:11 schreef jossie14:
Ga ik waarschijnlijk ook doen, met een lm317:D

Ik stel voor.

een bijeenkomst waarbij we de LM317 ritueel verbranden..

En nu weer BACk on TOPIC

-

Op 19 december 2005 23:20:46 schreef Ganzz:
[...]
en bijeenkomst waarbij de de LM317 ritueel verbranden..

Wat hebben jullie tegen dit geweldige IC?
:'(:'(:'(
Ik bedoel: Met deze koude winterdagen spaar je uit op je stookkosten dankzij deze uitvinding!

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

Op 19 december 2005 23:15:08 schreef beertje_01:
miss voor de mensen die handig zijn met dat soort zaken een voeding via de seriele poort ontwerpen :)
@ free_elec :p (j/k hé ;) )
maar langst de andere kant als er iemand de tijd voor heeft en dit wilt doen waarom niet hé

als ik vanavond 2 minuten tijd heb teken ik wel eens een schematje van dergelijk ding. En direct op USB met meerdere kanalen , een pre-regeling via een chopper , current limiting en vanalles.

kheb nog iets liggen thuis wat ik ooit eens gemaakt heb maar nooit afgewerkt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ja, het enige wat je zelf hoeft te doen is even een programma schrijven:9

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

Op 19 december 2005 23:22:46 schreef jossie14:
[...]
Wat hebben jullie tegen dit geweldige IC?
:'(:'(:'(
Ik bedoel: Met deze koude winterdagen spaar je uit op je stookkosten dankzij deze uitvinding!

der zijn betere dingen dan die lm317. tis al een oud beestje. pak nu domweg een L200. das ook een oud ding maar t'heeft tenminste een stroombegrenzing die instelbaar is. veel makkelijker voor labo doeleinden.
De LM317 kan ook niet naar nul regelen. ( toch niet zonder hulpspsnning )

de lm317 is eingelijk ontworpen om een binnekomende spanning omlaag te regelen en te stabiliseren. zijn ideaal werkpunt heeft ie als er een volt of 4 over de regelaar staat. je kan hem veel meer laten doen maar hij wordt onstabiel dan. vooral met snelle piekstromen heeft de regellus moeite. Hij reageert of te traag of te snel met een schommelende uitgangsspanning tot gevolg.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM