Marantz PM 251

Ik heb hier een (oude) marantz pm251. Deze diende in de huskamer als versterker. Nu heb ik een aantal huisgenoten die vonden het handig om dit ding op te blazen :( .

Maargoed, ik heb het ding al open gehad en lopen doormeten, maar ik krijg al niks door de trafo. (zekering is nog wel heel).
Zou het kunnen dat die kapot ? Zoja, wat voor trafo zit hier in (heeft iemand een schema misshcien van deze versterker?)

KT88

Overleden

Heb je wat foto's misschien?

De benodigde spanningen kun je bij benadering afleiden uit de opgedrukte spanningwaarde van de voedingselco's.
Voorbeeld: zijn die 50V, dan zal de versterker met zo'n 40...45 volt gevoed worden.

Let wel op dat het ws. een plus- en min spanning is, dus symmetrisch tov. nul.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

foto's heb ik niet, zou kijken of ik iemand kan regelen die een digicam heeft :), maar ik denk dat er weinig te zien valt, ik heb zelf ook al flink rond gekeken (er was sowieso veel stof :P)

Een huisgenoot zei ook dat dat ding ging stinken (dat je hem dan niet uitzet :( )
Dat moet denk ik het rubber zijn geweest bij de trafo.
De versterker gaat ook helemaal niet aan, dus vandaar dat ik denk dat het de trafo is, hoewel die het meestal wel het beste uithoud van allemaal..

KT88

Overleden

Op 24 december 2005 22:16:31 schreef b_force:
Een huisgenoot zei ook dat dat ding ging stinken (dat je hem dan niet uitzet :( )
Dat moet denk ik het rubber zijn geweest bij de trafo.
De versterker gaat ook helemaal niet aan, dus vandaar dat ik denk dat het de trafo is, hoewel die het meestal wel het beste uithoud van allemaal..

Kan van alles zijn, van doorfikkende weerstanden via brugcellen tot elco's en, inderdaad, ook de trafo.
Dat laatste is vreemd, tenzij iemand er een te zware zekering (of, nog erger, alufolie of een boutje) in heeft gestoken.

Helaas ken ik dit type niet zo uit mijn hoofd, zal toch echt foto's moeten zien.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik vond het ook vreemd, maar we hebben lopen meten er er komt dus niet eens sapnning door de trafo.
Dus met andere woorden als we na de secondaire spoel meten meten we letterlijk niks.

Dit lijkt er dus wel op dat de trafo kapoet is.

Trouwens met de foto's wil je dan meer gewoon de versterker zien, of gaat het je juist om de onderdelen ?

Wat ik sowieso typisch vid is dat de zekering dus nog ehel was. Volgens mij klopt die gewoon (ben nu helaas niet thuis). Zou het kunnen dat er ergens een elktronische zekering is?

[Bericht gewijzigd door b_force op zondag 25 december 2005 13:21:48

KT88

Overleden

Op 25 december 2005 13:18:38 schreef b_force:
Trouwens met de foto's wil je dan meer gewoon de versterker zien, of gaat het je juist om de onderdelen ?

Deelfoto's van de printen, en de transformator.

Wat ik sowieso typisch vid is dat de zekering dus nog ehel was. Volgens mij klopt die gewoon (ben nu helaas niet thuis). Zou het kunnen dat er ergens een elktronische zekering is?

Denk het niet.
Het kan nog zijn dat de power schakelaar stuk is, of het printje waat de 230V binnenkomt en verdeeld wordt naar schakelaar en trafo is stuk.
Maar het kan ook best zijn dat alles "hard wired" is bedraad , daarvoor moet ik het dus eerst zien.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik zal binnekort eens ff kijken, hopelijk kan ik van iemand ff een camera lenen ofzo..

Ik ben helaas alleen dinsdag fftjes thuis, maaroged..

zo ik heb eindelijk foto's kunnen maken

http://tweakers.net/ext/f/27d5533fd2823c9d9d2109ec4885a058/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/10d886059d8d8be5bc4a8156dab92e2a/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/a8428273cf5f9b223e80d526ae5876fd/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/85916f8823fc797366626bbae52444b9/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/80fc6db7d7751d7ae256c967dffa802d/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/3d19b064f975bebbae62d4321d609b9f/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/da7b93fd02f37956930e497fc4ce3f0e/thumb.jpg
alleen een beetje stoffig :P

[Bericht gewijzigd door b_force op zondag 8 januari 2006 15:48:29

KT88

Overleden

Brrrrrr.......pak eens heel snel een kwastje en een stofzuiger!

De primaire van de trafo gaat niet via een printje, maar wel via een spanningscaroussel.
Controleer die eens, die dingen gaan wel eens kapot.
Ook kun je proberen om de caroussel op 230 of 240 V te zetten.
Dan de zekering en de netschakelaar controleren (duh! ).

Als het dan nog niet werkt, controleren met een ohmmeter of de transformator primaire nog OK is.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

als je nu eens een ohmmeter aan je netstekker aansluit.
je zet de schakelaar van de versterker aan, meet je dan wat?
Zoniet, check dan eerst eens die zekering (aan de achterkant ;))

zonder prutsen kom je nergens!

de zekering heb ik al bekeken, die was gewoon goed (was ongeveer hetr eerst wat ik gedaan heb)

We hebben hem ook al op 240 gezet, dan doet hij het ook niet.
Helaas ben ik deze week niet thuis (en ben de versterker + multimeter vergeten meetenemen)

Dus dat wordt soweiso even wachten...

Zijn trouwens deze trafo's makkelijk te vervangen/te vinden, ik heb geen idee wat voor een het is.. ?

( ps.
Ik heb hem tweedehands gekocht van iemand, vandaar dat hij zo vies is :P, wel sneu we hadden hem ne 1 maand ofzo :( )

[Bericht gewijzigd door b_force op zondag 1 januari 2006 19:49:12

zo ik ben eindelijk weer thuis

Ik heb et een en ander lopen meten.

Zeker was goed (dat wist ik :P )
Ik weet niet precies welke pinnen ik van die carosel moet hebben,maar ik heb de pin gepakt waar de 220 "ingaat" gemeten met alle andere pinnen. Dat deed et allemaal.

De secundaire spoel heb ik gemeten door de 2 blauwew en 2 oranje plus 1 grijzen door te meten. Werkte ook allemaal prima.

Als ik mijn multimeter vervoglens op de netstekker aansluiten en het ding aan of uit zet meet ik echter niks. Het zou kunnen zijn dat de schakelaar rot is ?
mm die doet et ook normaal...

andere suggesties ?

[Bericht gewijzigd door b_force op zaterdag 7 januari 2006 15:38:52

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

euuh. nee :P Die is goed natuurlijk :)

(daar de wandcontactdoos bedoel :P )

Henry S.

Moderator

Tje, je hebt toch ergens een onderbreking!

Meet eens op de pennen van de voedingsstekker (weerstand-stand natuurlijk ;))

(daar de wandcontactdoos bedoel )

je bedoelt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Het moet nu toch simpel zijn: meet met een klem aan een netaansluiting, en met de andere de bedrading aan de primaire kant doorprikken.
Eventueel herhalen met de andere pool van de netstekker.

Probeer anders eerst eens rechtstreeks 230V aan te bieden op de trafo primaire, als dat wel goed werkt moet het ergens daarvoor zitten.

Zoeken, meten, goed kijken, met 5 minuten moet je het dan wel hebben >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

De trafo is helemaal doorgemeten, maar zijn opzoek naar de secundaire spanningen.
Op de trafo is (hoe kan het ook anders :s)niks aangegeven behalve een aantal serienummers.

Voor de mensen die er meer over weten:

BENUMMERING

Bovenkant
TS17629010
11U5ZE

Primaire
geen coderingen

Secundair
SB-4G-45E 3

BEDRADING

Primair
rood,blauw,bruin,zwart,oranje,geel,groen

Secundair
2x oranje, 2x blauw en 1x grijs

KT88

Overleden

Wat is nu het probleem?
Draadjes volgen en meten waar de onderbreking zit, daar heb je de trafogegevens niet voor nodig....
Van 230V fase in, zekering, netschakelaar, spanningscaroussel, trafo, nul.
Ergens in die keten gaat het mis.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

het gaat ergens anders mis.

De windingen in de trafo zijn niet meer te meten doordat daar een onderbreking in zit.
Hier door kan ik niet meer bepalen wat de uitgangsspanningen zijn en dus ook de versterker niet meer met een externe voeding testen.

Doordat de versterker in eerste instantie oververhit is geraakt en daarna 0,0 volt doorstuurt naar de allereerste verbinding met de print lijkt het me wel duidelijk dat ik het probleem in deze richting moet zoeken.

Ik heb de trafo gegevens gepost omdat ik er een andere trafo in wil zetten.

Ik wil via een externe bron niet een te lage spanning op de print zetten omdat hij dan sowieso veel stroom kan gaan trekken, en ik geen extrene trafobron heb met stroombegrenser :p

verder zijn er dus op de print 5 aansluitingen die rechtstreeks van de trafo komen. 2x oranje, 2x blauw en 1x grijs.

om hier zomaar wat spanning op te zetten is me een te groot risico omdat ik nogmaals denk dat er niks mis is met de print zelf :)

KT88

Overleden

Op 7 januari 2006 21:54:28 schreef b_force:
De windingen in de trafo zijn niet meer te meten doordat daar een onderbreking in zit.

Aye, there's the rub.

Had je dat nu meteen in het begin gezegd, dan waren we ws. al wel klaar geweest.

Check waar die secundaire aansluitingen naartoe gaan, volg de brugcellen en de voedingselco's, kijk voor welke spanningen die geschikt zijn en neem daar de helft van voor de trafospanningen, dan ben je al een heel eind in de richting.

Voorbeeld: zijn de grote voedingscondensatoren 80 volt, neem dan een trafo van 2 x 40 V ac.
De derde draad is de centertap en zit aan ground.
De tweede wikkeling is een hulpspanning, zal wel iets van 12 of 15 volt zijn.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

last but not least,

2x oranje en 2x blauw en die grijze is idd de centertap.
echter hoe kan ik nu vaststellen welke de hulpspanning is ik veronderstel dat de spanning verkregen wordt via een oranje en een blauwe draad. en dat er dus een verschil zit tussen de 2 blauwe en 2 oranje
(kwordt bijna kleurenblind hierdoor :P)

De grootste condensators die er btw in zitten zijn 4700uF en 50V

Misschien dat de layout van de printconnectie nog iets zegt, deze is

.bl bl or or gr
_o_o_o_o_o

o = aansluitpim
uiteraard Bl=blauw, or=oranje en gr=grijs ;)

KT88

Overleden

Op 7 januari 2006 22:11:11 schreef b_force:
2x oranje en 2x blauw en die grijze is idd de centertap.
echter hoe kan ik nu vaststellen welke de hulpspanning is ik veronderstel dat de spanning verkregen wordt via een oranje en een blauwe draad. en dat er dus een verschil zit tussen de 2 blauwe en 2 oranje
(kwordt bijna kleurenblind hierdoor :P)

Dezelfde kleuren worden aangehouden voor bij elkaar behorende wikkelingen.
Dus 2 x blauw is een wikkeling, en 2 x oranje is een wikkeling.
Afgaande op de draaduitvoer zou ik denken dat de grijze centertap bij de oranje aansluitingen hoort, maar dat weet je zeker door te kijken welke kleuren naar de main voeding lopen, dus die waar de 50V elco's bijhoren.
Dat is de hoofdwikkeling met de centertap.
De andere twee zijn dan de hulpwikkeling.

De grootste condensators die er btw in zitten zijn 4700uF en 50V

Mooi, dat wordt dus een 2 x 25 V ac trafo.
Met een beetje mazzel past er wel een ringkerntje in :-)

De hulpwikkeling kun je erbij op leggen, of een apart klein trafo'tje voor gebruiken (even kijken welke spanning je daar nodig hebt, als de afvlakelco voor die spanning 16V is dan iets van 9 V nemen).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

dat was ik ook van plan, alleen heb ik nog maar een ringtrafo liggen, en laat deze nu juist 2x 35V zijn..

wta denk je, riscico binnen de bekende grensen of zou ik daar toch alles mee opfucken :p

gegevens invoeren blijft leuk, daarom ook nog ff van de ringkern.

INTERCONTINAL RADIO^BARCELONA
V Prim 220V
V sec 2 x 35V
VA 160

KT88

Overleden

Op 7 januari 2006 22:22:22 schreef b_force:
dat was ik ook van plan, alleen heb ik nog maar een ringtrafo liggen, en laat deze nu juist 2x 35V zijn..

wta denk je, riscico binnen de bekende grensen of zou ik daar toch alles mee opfucken :p

Reken maar uit, wortel 2 maal 35 is 49 en nog een beetje.
Gesteld dat de Marantz in AB staat (vast en zeker wel) en de netspanning toevallig een keertje wat hoog is.....

Het zal mnisschien wel even werken, maar het zal niks kunnen hebben.

Op Marktplaats worden zat trafo's aangeboden van 2 x 25V, ik zou daar geen risico mee nemen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik heb de printbanen voor een geeelte gevolgd en getekend in een schematje.
Hierdoor is het duidelijk geworden welke windingen ik moet gebruiken, sorry dat ik eerst gevraagd heb en daarna pas echt gezocht :$

In het schema zit een voor mij vreemd component F25U en F25T genaamd (staat op de zijkant)

http://tweakers.net/ext/f/3efa527b6e1ff34e3d61884c26f37e7b/thumb.jpg

voor mij lijkt het of de blauwe draden heel weinig nut hebben.
uiteraard heb ik de componenten in de juiste richtingen gezet, ook al lijkt het door de diodes niet zo. maar zo zitten ze echt.

pls help again ;)

p.s. het kunnen we zenerdiodes zijn, maar dat kan ik er niet uit opmaken.