LCD display op AT90s2313 4 bit aansturing NOK

Hallo,

Na mijn AT90S2313 aan de praat gekregen te hebben, heb ik besloten er een LCD Display (20 * 2) aan te hangen.
Datasheet LCD: (http://www.ampire.com.tw/CHARA/AC-202B.pdf)
Maar wat ik ook probeer, krijg er geen tekst op :(

Nu ik in Bascom werk ben ik in de help file gaan kijken, maar daar staat enkel een 4Bits sturing in.

Aansluitingen:
µP | Disp
--------------------
Pb.7 | DB7
Pb.6 | DB6
Pb.5 | DB5
Pb.4 | DB4
Pb.3 | Enable
Pb.2 | RS

DB3, DB2, DB1 en DB0 met massa verbonden.
Ik voed de display met 5V op pen VDD en pen VO aan massa aangesloten. Pen R/W zowel laag als hoog geplaatst, geen effect. µP start wel op (heb een ledje geplaatst op een ongebruikte poort en die heeft de opdracht om te branden als ie opstart (zie bascom code onderaan)

Nu mijn vraag, weet iemand hoe ik in bascom een 8bits sturing kan realiseren en waar zit mijn fout hier?
In simulatie werkt het ding prima.....

Config Lcdbus = 4
Config Lcd = 20 * 2
Config Lcdpin = Pin , Db4 = Pb.4 , Db5 = Pb.5 , Db6 = Pb.6 , Db7 = Pb.7 , E = Pb.3 , Rs = Pb.2
Set Portd.6
Wait 1
Reset Portd.6
Waitms 500
Set Portd.6
Wait 2
Cls
Lcd "EERSTE LIJN"
Lowerline
Lcd "Tweede lijn"
End 'end program

Tsja, ik doe alleen assembly. Basic is een jaar of 20 terug... Maar eh.. Wat is er mis met 8-bits?

Wat ik overigens mis is waar je contrast pin aan hangt. Heb je die wel aangesloten?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Yeps, heb eerst de contrastpin aan massa aangesloten, dan eens aan VCC (5V) aangezien de waarde tussen VCC en Massa moet zijn.

Maar eerlijk gezegd heb ik er geen idee van hoe ik deze moet regellen....

Is de eerste keer dat ik met LCD's speel.

Kan er mij iemand daarmee helpen???

Bedankt op voorhand.

Op 28 december 2005 13:56:35 schreef ESD_GUY:
Nu ik in Bascom werk ben ik in de help file gaan kijken, maar daar staat enkel een 4Bits sturing in.

Geen probleem toch? Elke HD44780 compatible LCD kan in 4 bit modus. Bespaart ook weer datalijnen op je uC.

DB3, DB2, DB1 en DB0 met massa verbonden.

Dat moet je niet doen. Zie ook de HD44780 datasheet. Gewoon laten zweven.

Doet de zelftest van het display het wel? Zodra je voeding en contrast aansluit zou je een regel zwarte blokjes moeten zien.

Zodra je voeding en contrast aansluit zou je een regel zwarte blokjes moeten zien.

En als je die niet ziet, kijk dan eens in de datasheet hoe die pin bij jouw display aangesloten moet worden (niet de moeite genomen om die voor je te zoeken). Trek om zeker te zijn je uC even uit z'n voet.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!