NetBox kraken cq ander doel geven

free_electron

Silicon Member

MIPS heeft meer kick dan een arm ja.
ander voordeel van MIPS is dat je geen peperdure licentie moet kopen op de core. MIPS is een open 'source' ( als je dat zo kan noemen ) processor. iedereen mag ene processor maken die de MIPS instructieset loopt. de microcode is vrij

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 10 januari 2006 23:34:15 schreef Nordin:
--snip---
geschikte link voor me waarin uitgelegd wordt hoe zo een Linux kernel in elkaar zit en hoe je het allemaal kunt aanpasse naar jouw behoefte?

O'Reily heeft aardige boeken, bijv.
- Linux Device Drivers
- Running Linux

En begin eerst bijv. een router te hacken zoals
- zoals de Linksys NSLU2 router
- of de ASUS WL-500g
- of de Sweexs LB000021 router (22 euro)

of koop een Philips ARM plank bij Voti
of zo'n AXIS FOX plankje

Linux 2.6 for MMU-less ARM Project (branch of ucLinux)

de Gumstix

Kan ff niet zo snel de MIPS links vinden...

free_electron

Silicon Member

moet eens op pagine 112 kijken in dat boek van o'reilly over Linux device drivers :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heee bedankt jongens, ik ga dat zeker even na checken, en dat hacken lijkt me echt iets voor mij om het uit te proberen.
Nogmaals bedankt!!

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
free_electron

Silicon Member

by the way..

we haddne hier net een interessante discussie over embedded linux op het werk naar aanleiding van een demop van een van de leveranciers van dergelijk ding.

resultaat : dat komt er niet .de hoofdreden is de gpl en lgpl.

als je iets maakt mnet dat spul ben je verplicht je eigen source ook publiek te maken ...
we think not. met intellectual property rights en zomeer , en patenten ...

een ander zwaar probleem zijn bepaalde modules die potentieel gevaarlijke code bevatten. we spreken in termen van iemands anders IP. denk aan de aanhoudende aanvallen van SCO.

stel je maakt als fabrikant een systeem en na een jaar blijkt dat je linux-OS wat je gebruikt hebt toch niet helemaal open soure te zijn. erger nog je moet een bepaalde module verwijderen omdat die de rechten van iemand anders schendt , en een licentie is ofwel peperduur of wordt gewoon niet beschikbaar gestedl. de juridische mallemolen waar je dan in terechtkomt is niet te overzien ...

Zo is er vandaag weer een potentiele linux killer opgedoken ... Microsoft heeft het patent verkregen op het FAT filesysteem. wat nu ? wat met alle toestellen die flash kaartjes accessen die geformatteerd zijn in FAT ? wat met niet MS operating systemen die FAT kunnenb lezen en schrijven .....

voor NTFS was al langer dat fenomeen aan de hand. op NTFS ligt een patent.een NTFS licentie is te koop maar slechts voor 1 produkt . je betaalt per in omloop zijnd produkt ( wat bij linux niet controleerbaar is aangezien het overal te downloaden is...

de data protection and accessibility act stelt wel dat en drager moet toegankelijk zijn voor derden.

Dus wat houdt dit in : het staat iedreen vrij een blok code te schrijven die NTFS volumes kan lezen. in princiepe overtreedt je het patentrecht maar er is een overruling in die data protection law
Je mag echter geen blok code maken die NTFS schrijft ....! dat is verboden als je gene licentie hebt. der zijn slechts een paar bedrijven die die licentie hebben ( Diskeeper is er eentje , en er is ergens nog een bedrijf wat een NTFS driver heeft voor DOS en een paar embedded systemen zodat je die volumes kan mounten.

die vendor van embedded linux moest toegeven dat net dit, bij alle bedrijven waar ie kwam het struikelpunt was ...

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 11 januari 2006 21:47:05

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

SCO is op sterven na dood, en over FAT is het laatste woord nog niet gezegd, maar wat koop je er als fabrikant voor... Niets.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 januari 2006 06:18:37 schreef free_electron:
moet eens op pagine 112 kijken in dat boek van o'reilly over Linux device drivers :p

Boek valt bijna open op "Blocking and Nonblocking Operations"
Welke druk, ik heb een hardcopy van de eerste editie (1998)
Gaat het over /dev/scullpipe

Zucht ja, IP & patenten ... |:-(
Kunnen jullie daar nog wel wat coden?
De "AND NOT" operator is toch ook gepatenteerd?

Lees elke dag Groklaw om een beetje op de hoogte te blijven

free_electron

Silicon Member

damn waar zat ik met mijn gedachten.

tis pagina 75 in 'Building embedded Linux Systems' van oreilly

ik volg www.theregister.com en ook slashdot en userfriendly.org

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 januari 2006 02:07:53 schreef Izzy:
[...]
Zucht ja, IP & patenten ... |:-(
Kunnen jullie daar nog wel wat coden?
De "AND NOT" operator is toch ook gepatenteerd?

Binnekort is bijna alles gepatenteerd, zijn liscenties niet te betalen, en staat de ontwikkeling stil.

...en dat alles vloeit voort uit hebzucht en geldzucht.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Sorry in dat geval hou ik me dan niet aan de regels, als er uitgebuit wordt. Ook de overheid moet er wat aan doen, dat vind ik niet eerlijk. Ik vind dat een bepaalde techniek die begint te overheersen in het gebruik ervan vrij gebruikt mag worden. Ze hoeven de code niet vrij te geven, maar dat het wel toegestaam is om een altenratieve programma te gebruiken.

De originele ontwikkelaar kan zich onderscheiden door te zeggen dat zij een de officiele makers zijn van bepaalde techniek en dat ze kunnen kiezen voor kwaliteit met garantie of voor een gratis versie waar geen garantie op gegeven kan worden. De klant moet de keuze dan maken tussen met garantie of geen garantie.

Maar ja, misschien vergeet ik weer andere juridische obstakels....?

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"

Ben ook eens bezig geweest om de NetBox voor iets anders te gebruiken maar vanwege tijdgebrek het project aan de kant gezet.
Dit heb ik tot nu toe 'ontdekt'

Naar mijn weten draait de netbox echt linux. Toen der tijd stond dat op de website van netgem en is het bevestigd door de fabrikant.

D'r zitten een aantal soldeereilandjes op waar je een pin header op kunt solderen. Die header loopt naar een RS232 poort op de processor. Wat je er mee kunt heb ik nog niet uitgevogeld.

Je kunt hem nog steeds gebruiken door via een huis telefooncentrale te bellen naar je eigen server die via adsl aan internet hangt.

De netbox kan zichzelf updaten via internet. Hij maakt doorvoor verbinding met een website (of was het ftp?) van KPN waar hij de nieuwe firmware ophaalt. Het leek mij een kleine moeite om die firmware zelf te downloaden en eens te bestuderen met een disassembler. Daarna zou je die website om kunnen leiden naar je eigen server en dan je aangepaste firmware in de netbox stoppen...
Alleen... De firmware is niet meer te vinden op de site van KPN....

Ook had ik het vermoeden dat er een programmeer connector in de netbox aanwezig is of dat je via de RS232 poort kunt programmeren maar dat heb ik niet meer uitgezocht.

Als iemand met z'n netbox iets zinnigs heeft kunnen doen hoor ik dat graag!

Even een schopje omhoog excuses.

Kan iemand mij helpen aan een beschrijving of datasheet of iets voor de embedded NS486SXL-25 ? Schijnt nog het een en ander aan spul op die chip te zitten behalve de 80486-25.

En ralve ik zie u e-mail adres niet zou graag eens contact opnemen over jou bevindingen met de netbox.

free_electron

Silicon Member

di NG is een zogenaamde Geode chip.
werdt indertijd door national semiconductor gemaakt , is toen verpatst aan AMD en nu dood.

das niet zomaar ee processer. das een ganse PC op 1 chip. alles zit daarbij , van id einterface, seriel poorten , de memory controller , ddma , timers ,video , floppy ,printerporrt ,keyboard en nog een nest ander spul

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb je misschien een beschrijving van dat ding ? Heb ik het misschien toch goed gegokt, er zit namelijk een voorbereiding op de print voor een header met hetzelfde aantal pinnen als een ide. Alle lijnen van deze header gaan naar de embedded CPU.

Maar ik heb totaal geen pinout of info over de interne opbouw dus kan niet nagaan wat wat is.

Ik heb nog wel de datasheet van de NS486SXL, die kan ik wel mailen.

Volgens de datasheet zij dit de features:

- 100% compatible met vxWorks, QNX en nog wat andere OS kernels
- intel486 compatible (protected mode only)
- 25MHz @ 5V
- interrupt controller, timers en RTC
- watchdog
- DRAM controller (2x 8Mbytes)
- 9 chipselects
- 8 externe interrupt ingangen
- ISA bus mogelijk zonder gluelogic
- mogelijkheid voor externe busmasters (voor RAM en on-chip perhipials)
- MICROWIRE/Access.bus sync.serial interface
- UART met IRDA 1.0
- 28 GPIO

De rest van de I/O kun je dus via de ISA bus er simpel aanhangen.

Trouwens een IDE interface stelde vroeger nog niet zo veel voor, die hing gewoon met een simpel buffertje aan de databus van de processor dus ik denk dat het best mogelijk moet zijn om een IDE HD eraan te hangen.

Klinkt interessant. Klopt mijn IrDa theorie toch. Hoe groot is de sheet ?

Als je tijd hebt kun je hem mailen. (adres verwijderd)

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 2 april 2006 21:40:07

Even schopje omhoog.

Inmiddels ben ik verder gegaan met de netbox. Voor het gemak heb ik aan de videochip van cirrus een VGA connector gehangen zodat hij op m'n monitor kan.

Ik heb eens de sheet van de 486SXL bestudeerd en daar komt een kant en klaar serieel signaal uit dat naar de IrDa loopt in het geval van de netbox. Mijn idee is om het signaal direct van de CPU af te tappen en eens te kijken of er via hyperterminal in te komen is. De IrDa kan ik niet proberen omdat de IrDa van m'n laptop niet aan de gang te krijgen is. Misschien toch maar serieel dingetje voor de pc knutselen. Het is overigens IrDa 1.0 dat er op de NetBox zit.

Verder zie ik in de sheet ook een paar keer de term "MICROWIRE" voorkomen. Wat is dat precies ? Is dat ook een protocol als dat je bijv RS232, I2C , USB , TCP/IP hebt of is het voor een speciaal bussysteem ?

Verder loopt het hele spulletje op Linux 2.2, dit is bevestigd door NetGem. Het zal wel heel erg uitgekleed zijn denk ik. CTRL-ALT-DELETE doet een reset.

Het toetsenbord is pas te gebruiken nadat de browser tevoorschijn is gekomen. Nog geen idee welk protocol het TB gebruikt. Of dat dit een ordinaire seriele uitlezing is of een echt draadloos PS/2 is me nog niet bekend.

Verder vraag ik me af of ik de POST tevoorschijn kan toveren. Als ik hem aanzet is enkel het logo van netgem te zien wat gevolgd word door het starten van de browser. Maar graag zou ik eens zien wat hij in de tussentijd uitspookt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 8 mei 2006 22:53:32

free_electron

Silicon Member

microwire is de grootvader van SPI

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb er ooit weleens wat over gelezen maar wist niet dat het met SPI van doen had :P

Was Microwire niet door National zelf ontwikkeld ? Of vergis ik me nu ?

Ik kom er net achter dat ik 1 pagina van de datasheet niet kan lezen, dit is de pagina met de pinout. Geloof pagina acht. Hij wil de afbeelding niet laden.

Heb al gekeken in de sheet van de N486SXF maar daar zit pin 1 onderaan helemaal links en bij de SXL zit hij ergens in het midden.

lekker bezig hier, nummer 2 ...... :P

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 9 mei 2006 18:07:08

nummer 3 ........ :P excuses.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 9 mei 2006 18:07:22