Precisie Thermometer

ik zou graag een thermometer ontwikkelen die een klein bereik heeft, maar die zeer precies is,
zo ongeveer tussen de 34 en de 40 graden, maar die wel tot op 5 hondersten nauwkeurig meet, en dit digitaliseert, desnoods binnenleest in een microcontroller op de analoge ingang, maar swat

hoe krijg ik een PT100 zo precies? iemand een idee, of gebruik ik liever een ander temp component?

Als je 'm wil gebruiken voor enigszins medisch gerelateerde doeleinden zou ik je sterk willen aanraden een standaardthermometer te kopen. Als er toch iets is en je hebt het niet door zul je 't jezelf niet vergeven.

Waarom wil je een dergelijke nauwkeurigheid?

PT100 ken ik niet, maar kun je niet een sensor nemen die direct met een digitale interface is uitgerust? TC77, DS1800 of zo?
De absulute nauwkeurigheid is zeker geen 1/20 graad. Maar de resolutie komt dichtbij (TC77 1/16 graad). Wellicht kun je hem ijken met een koorts thermometer die geijkt is. Let dan wel op de keuze van de stabiliteit van de sensor. Die moet dan wel in orde-grootte beter zijn dan de resolutie.

GJ_

Moderator

Een sensor met een resolutie van 1/16 graad is zeker niet op 1/16 graad nauwkeurig of tot op 1/16 graad afleesbaar!

En een wens van 1/20 graad zou wel eens een kostbare kunnen zijn: De industriele sensoren zijn ingedeeld in nauwkeurigheidsklassen: class 1 tot class 3
De nauwkeurigste thermokoppels ( T = Cu-Con) hebben in de hoogste klasse altijd nog een tolerantie van +/-0,5 graden Celcius.
De meest voorkomende ( J en K koppels) hebben in class 1 een tolerantie van +/- 1,5 graden celcius.

Bij Pt100's is dit al niet veel anders. Bovendien geeft 1/20ste graad temperatuurverschil een verschil in de sensor van 0,015 Ohm: ga dat maar eens meten.

Een PT-100 kun je zowat net zo nauwkeurig kopen als je wilt, dat is helemaal geen probleem. Ik gebruik zelf 1/3DIN PT-100 opnemers en die zijn al +/- 0,1K en deze zijn nog betaalbaar. Het zal echter moeilijker worden om de hele keten (opnemer, bekabeling, AD-omzetter, afleesinstrument) zo nauwkeurig te krijgen. Je hebt te maken met de resolutie van het afleesapparaat, het aantal bits AD-omzetting en een zogenaamde niet reproduceerbare fout.

Je kunt je beter heel goed afvragen om welke reden je een zo nauwkeurig meetsysteem wilt en of dat wel perse nodig is.

Ik zou behoudens laboratoriumprocessen niet zo snel een proces kennen waar deze nauwkeurigheid uitvoerbaar en gewenst is. Wat is je toepassing?

Op 16 januari 2006 15:56:56 schreef GJ_:
Een sensor met een resolutie van 1/16 graad is zeker niet op 1/16 graad nauwkeurig of tot op 1/16 graad afleesbaar!

Afleesbaar natuurlijk wel. De output is immers digitaal.
De vraag is wat betreft nauwkeurigheid of dit door middel van ijking (denk lookuptabel) je er meer uit kunt slepen dan de initiele afwijking van de sensor.
Hiervoor is het noodzakelijk dat de sensor een aantal aspecten heeft:
* de output gaat monotoon omhoog met de temperatuur
* de output voor een vaste temperatuur varieert minder dan "een bit".
* dit laatste ook terwijl de sensor verouderd.
Helaas is vaak alleen de exemplaarspreiding door de fabrikant opgegeven. Niet de stabiliteit en monoticiteit.

Los van werkelijke nauwkeurigheid moet je bij zulke metingen ook al nadenken over de eigen opwarming van de sensor. Als je ergens een stroompje door stuurt kan deze makkelijk een paar tiende graad opwarmen.
Hoeveel zou dat bij zo een PT-100 zijn?

GJ_

Moderator

De nauwkeurigste Pt100's die ik ken zijn +/-0,03 bij 0 graden C Bij 100graden C is dat dan al +/-0,07

TS wilde een nauwkeurigheid van 0,02. Dat lijkt me, zeker in de hobbysfeer, vrijwel onmogelijk. Een normale Pt100 is hoogstens +/- 0,5 graden Celcius

elmowww

Golden Member

Op 16 januari 2006 18:32:19 schreef GJ_:
TS wilde een nauwkeurigheid van 0,02. Dat lijkt me, zeker in de hobbysfeer, vrijwel onmogelijk. Een normale Pt100 is hoogstens +/- 0,5 graden Celcius

Hij zei vijf honderdste ;)

0,05. Nah, stuur die jongen een factuur voor zo`n sensortje zou ik zeggen (pingping ;))

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

ik wil die nauwkeurigheid voor het uitbroeden van eitjes

het broedproces van eieren hangt af van het soort vogel, en heeft altijd een constante temperatuur nodig die rond de 34 a 36 graden ligt, afhankelijk van het dier.

de nauwkeuriheid speelt een belangrijke rol, 5 honderste is misschien iets overdreven, maar toch wel 1 tiende, als het ei 35.8 graden nodig heeft moet je niet afkomen met 35.6, het lukt niet, heb het al genoeg getest :p

GJ_

Moderator

Een nauwkeurige PID temperatuurregelaar met autotuning, dat is wat je nodig hebt. En dat is bijzonder ingewikkeld om zelf te maken.
De goedkoopste (en bijzonder goede) industriele regelaars die dit kunnen kosten inkoop altijd nog zo'n 120 euro. De prijzen lopen al heel snel richting 300 euro voor een beetje regelaar. Zonder sensor.

Anoniem

Mijn neef en ik hebben ook een broedkast gemaakt.
Tis wel nog een prototype.
De broedkast zelf is een oude frigo, waar alles is uitgehaald. Op deze manier kan je alles gemakkelijk isoleren.
De temperatuur meet ik via een ds1820.
Dan wordt er via een soort hysteresis lus, opgewarmt, via een lamp, PWM aangestuurd.
Trouwens uit onderzoek op kuikens, bleek dat de kuikens die in een stabiele temperatuur waren uitgebroed van goeie kwaliteit waren.
Maar ook het nodig licht is belangrijk voor goeie kwaliteit.
Mijn neef is veearts en zocht veel op over uitbroeden.

Ook de luchtvochtigheid is belangrijk, ook daarvoor bestaan er sensoren, zoals de STH11, temperatuur en luchtvochtigheid.

Anoniem

dat het licht belangrijk was wist ik niet, de luchtvochtigheid daarentegen wist ik wel, en daarom was dit ook voorzien
ik heb een houten kast met isolatie gemaakt, dit werkt
een systeem dat de eitjes automatisch worden gedraaid, werkt ook, nu moet enkel die constante temperatuur nog gemaakt worden,
liefst zou ik PID gebruiken, zelf maken liefst, heb er theorie over gehad vroeger en heb die boeken nog liggen,

maar hysteresis is niet zo schitterend, je creeert daarmee temperatuurverschillen natuurlijk aangezien het juist op het principe werkt van een verschil :)

Anoniem

Op 17 januari 2006 16:51:32 schreef Bikje:
dat het licht belangrijk was wist ik niet, de luchtvochtigheid daarentegen wist ik wel, en daarom was dit ook voorzien
ik heb een houten kast met isolatie gemaakt, dit werkt
een systeem dat de eitjes automatisch worden gedraaid, werkt ook, nu moet enkel die constante temperatuur nog gemaakt worden,
liefst zou ik PID gebruiken, zelf maken liefst, heb er theorie over gehad vroeger en heb die boeken nog liggen,

maar hysteresis is niet zo schitterend, je creeert daarmee temperatuurverschillen natuurlijk aangezien het juist op het principe werkt van een verschil :)

Wat ik bedoel, het werk niet met een aan uit schakeling, maar via pwm.
Wordt het te warm, dan verkleint de duty cycle, en omgekeerd.

GJ_

Moderator

Op 17 januari 2006 16:51:32 schreef Bikje:...liefst zou ik PID gebruiken, zelf maken liefst, heb er theorie over gehad vroeger en heb die boeken nog liggen,

maar hysteresis is niet zo schitterend, je creeert daarmee temperatuurverschillen natuurlijk aangezien het juist op het principe werkt van een verschil :)

Dat is met alle regelingen. Een PID regeling in combinatie met een fuzzy logic deel werkt al een stuk beter. Dat ga je zelf niet zomaar nabouwen.