Gelijkrichter

Ik heb een gelijkrichter met ronde behuizing. Ik heb een trafo er op aangesloten bij de wisselspanning tekentjes. Daarna meet ik bij de + en - tekentjes nog steeds wisselspanning. Wat doe ik hier fout? Ik heb ze al een paar keer vervangen dus kapot zijn ze niet.

Zet eens een elco over de + en - en meet nog eens.

Ik denk niet dat je wisselspanning meet, maar een pulserende gelijkspanning, je hebt nu n.l. dubbelfazig gelijkgericht, nu moet je de zaak nog afvlakken, met een passende elco.
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Maakt de waarde van die elco wat uit?

Als het alleen om even te meten is nauwlijks, als hij de spanning maar aan kan.

En vergeet niet dat waneer je dubbelfasig gelijkricht de spanning factor 1,4(?dacht ik)omhoog gaat, anders heb je zo boem en dat willen we niet :)

-

Op 16 januari 2006 16:48:09 schreef Ganzz:
En vergeet niet dat waneer je dubbelfasig gelijkricht de spanning factor 1,4(?dacht ik)omhoog gaat, anders heb je zo boem en dat willen we niet :)

Wanneer je enkelfasig gelijkricht gaat de spanning ook een faktor 1,41 x omhoog.

Ik heb hier nog 220uF voor 35V liggen, dus dat is genoeg?

Edit: Ik zit onder een andere nickname

[Bericht gewijzigd door ErikB op maandag 16 januari 2006 18:45:20

Hangt ervan af hoe groot de wisselspanning is op de ingang van de gelijkrichter. Mag in dit geval niet meer zijn dan ongeveer 24 volt (35 gedeeld door 1,41).

En de mate van rimpel die je wilt hebben uiteindelijk bij je voeding bepaalt de capaciteit.
Meer stroom trekken --> grotere rimpel --> grotere capaciteit.

Henry S.

Moderator

Doe maar 2x de wisselspanning, dan houden elco's het langer uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 januari 2006 19:39:48 schreef Henry S.:
Doe maar 2x de wisselspanning, dan houden elco's het langer uit.

Dus toch wel!
Er werd mij maar beweerd dat de spanning niet zoveel uitmaakte -als het maar hoger was dan de gebruikte spanning- op een forum elders (uche uche GOT).

Henry S.

Moderator

Gottegottegot :P

Nee echt, elco's houden niet van op het randje te leven, echte mietjes. ;)
Ruim houden, maakt in plaats weinig meer uit tegenwoordig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er is veel te vertellen over de invloed van de bedrijfsstroom, -spanning en temperatuur op de levensduur in relatie tot de gespecificeerde waarden aan de ene en hoe erg de capaciteit mag afnemen (of de ESR toenemen) voordat het in een bepaalde schakeling een probleem vormt aan de andere kant.

Maar ik vind dat hier gezien de vraag van TS wat ver voeren..
Op zowel Tweakers als hier worden goede en minder goede antwoorden gegeven, vaak voor een niet onbelangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van de vraag.

[edit]
Op het randje ontwerpen is als het betrouwbaar moet zijn nooit verstandig, voor hobby-experimenten etc. (Ar laservoeding) kies ik er soms uit kostenoverwegingen voor, als dat in totaal 1000 uur moet werken is het lang ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 16 januari 2006 20:11:03

Ik heb nu aan een trafo met 2x15V met 2 gelijkrichters en 4 elco's. Hoe krijg die 4 sporen nu aan een 7810 en 7910?

Bestudeer dit eens:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/70

De 7815 en 7915 kun je zo vervangen door jouw 7810 en 7910, maar voor grote stromen moet er wel goed gekoeld worden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik heb net de elco's erop gezet, maar nu heb ik nog steeds een wisselspanning. Doe ik dan iets fout?

Zolang je niet precies aangeeft hoe je het aangesloten hebt, kunnen wij daar niets over zeggen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 17 januari 2006 09:32:23 schreef Rick R:
Ik heb net de elco's erop gezet, maar nu heb ik nog steeds een wisselspanning. Doe ik dan iets fout?

Of je meet verkeerd....Of je hebt een bom gemaakt... en in dat laatste geval zal ik maar heel rap die elko's achter je schakelingetje weghalen.. ze houden namelijk niet bepaald van wisselspanning!

Si vis pacem para bellum.
Gewoonte is de intelligentie van de menigte

Vodeing is zeer eenvoudig te maken naar mijn mening.

Neem een trafo.
Plaats deze voor brugcel en verbind deze met de ~
Plaats achter de brugcel een elko (ik heb er thuis een met 4700u, beetje erg veel, maar het werkt)
vervolgens door naar de ingang van de stabilisator 7812 bijvoorbeeld.
Voor het beste resultaat nog een kleine condensator voor en een achter de stabilisator plaatsen. Van 0.47u ofzo. Moet lukken zo

let inderdaad wel op de polariteit van de elko, de waarde van de elko (V en u) en de ingangsspanning op de stabilisator. Niet dat dit de wisselspanning veroorzaakt, maar ivm de warmte

Dit kan bijna niet verkeerd gaan!

succes

PS inderdaad wel hele simpele voeding bruzaQ-inc

Op 17 januari 2006 13:44:48 schreef xtreme_8ball:
Voor het beste resultaat nog een kleine condensator voor en een achter de stabilisator plaatsen. Van 0.47u ofzo. Moet lukken zo

Je vergeet 100nF condensatortjes, tegen het oscilleren (en spanningspieken) :)

Zijn toch gewoon dezelfde? Gokte wat de capaciteit is, iets te hoog gegeokt dus ....

Op 17 januari 2006 13:55:56 schreef xtreme_8ball:
Zijn toch gewoon dezelfde? Gokte wat de capaciteit is, iets te hoog gegeokt dus ....

De gok was goed. 0,47uF of 0,1uF maakt namelijk niet uit zolang de HF eigenschappen van de condensator goed zijn. Het is wel zo dat 0,1 uF een standaardwarde is voor dit soort toepassingen en dus bij elke electronicaboer te verkrijgen is.
Dat gezeur over de waarde van een HF ontkoppelcondensator komt het topic trouwens niet ten goede. De TS heeft er weinig aan.
De TS heeft een transfo, twee gelijkrichters en twee elco's aan elkaar gebreid en meet nog steeds wisselspanning!
Dit belooft niet veel goeds, vooral niet wanneer je dit topic leest.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28290