elektronische waterpas

Beste forumers,

ik volg op school de richting bedrijfsmechanisatie en vooor mijn eindwerk moet ik met behulp van een aantal persluchtcilinders een tafel verhogen / verlagen, terwijl deze toch waterpas blijft staan.
Het mechanische op zich was geen probleem, echter wel een electronische waterpas met een digitale uitgang vinden.

ik zit nu al enige tijd rond te surfen om een eventuele voorbeeldschakeling terug te vinden, waarin ik een chip weervond, welke aardgravitatie kan waarnemen, nl: http://www.analog.com/en/prod/0,2877,ADXL202,00.html

mijn vraag aan jullie is dus:
kan ik met deze chip detecteren of mijn tafel weldegelijk waterpas staat en hoe krijg ik daar nu een stuurspanning uit, welke in kan binnenlezen met een PLC of dergelijke?

Alvast bedankt

Helaas voor jou maar dat gaat met deze chip niet lukken. Omdat het simpel weg niet mogelijk is om via aardgravitatie je scheefstand van de tafel te meten.

Denk dat je beter dit probleem mechanis kan op lossen

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Mechanisch gaat helaas niet, omdat de 4 persluchtcilinders ook afzonderlijk bediend moeten worden.
Echter zou de tafel na een bewerkingscyclus terug naar het waterpas niveau moeten komen al het laden / lossen van het werkstuk te vereenvoudigen... :)

elmowww

Golden Member

Je kan hier ook beter geen gravitatie sensoren toepassen, omdat er meerdere velden zijn dan je wilt.

Je kan eventueel iets mechanisch maken (potmeter waar een gewichtje aan hangt), er zijn ook sensoren die door verwarming en stijgen van gassen eea kunnen meten. In de parallax robotcatalogus van 2005? stond die.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Mag je een spiegeltje of een laserpen erop kleven ? VB ,je shijn met de laserpointer naar het plafond

[Bericht gewijzigd door elektron_ op zaterdag 21 januari 2006 17:08:43

beetje gek

Als je nu dan aan je tafel een soort pendel maakt die dus altijd recht naar beneden hangt (deze is bijvoorbeelt 1m lang) dan hoef je alleen de hoek te meten tussen deze pendel hen je tafel (waterpas = 90 graden). Dit kan met een digitale hoekmeter of met een beejte handigheid kun je het zaakje ook maken dat je het met een goedkopere afstandmeter kunt doen.

Of inderdaat met een potmeter kan ook!

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
free_electron

Silicon Member

angular encoder met aan de as een lange lat bevestigd
de angular encoder hangt aan de tafel.
als tafel schuins taat lees je ene ander hoek of.
klaar is kees.

gewoon zo een optische encoder die je bijvoorbeeld 3600 pulsen per omwenteling geeft. pak er eentje met absolute waardes.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb dit een paar jaar geleden gebouwt. Voor als het heel precies moet. Bestaat uit twee kleinevaten die onderling met een slang verbonden zijn. Boven in het vat zitten nouwkeurige afstandsensor die de afstand meten tot het water niveau. Door vervolgens de vaten voldoende ver uit elkaar te zetten is hier een hoge nouwkeurigeheid mee te berijken.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=asdfasdf.JPG
Ik kon (door middel van 3 vaten in een driehoek) de positie van de maan bepalen :)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

ik heb even gegoogle'd op angular encoder en ik kwam deze jongen tegen: http://www.celesco.com/_datasheets/it9420.pdf

volgens mij kan deze de klus wel aan of zit ik er weer volledig naast?

Bedankt voor de reacties dus ver, maar ik beperk me liever tot het aankopen van een sensor ipv er zelf een te maken ;)

[Bericht gewijzigd door Kevin D. op zaterdag 21 januari 2006 17:34:04

free_electron

Silicon Member

Op 21 januari 2006 17:41:49 schreef The Headhunter:
zou toch ook kunnen met een versnellingssensor?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/5627/1/

dat wordt moeilijk. daarvoor is beweging nodig ... satische afwijking kan je niet meten

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Evarist

Golden Member

Op 21 januari 2006 17:19:42 schreef Fire_IC:
Ik kon (door middel van 3 vaten in een driehoek) de positie van de maan bepalen :)

Dat begrijp ik niet. Leg eens iets meer uit aub

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 21 januari 2006 19:06:13 schreef free_electron:
[...]
dat wordt moeilijk. daarvoor is beweging nodig ... satische afwijking kan je niet meten

Dacht ook dat je dat wel kon. Ik ben ook bezig met een projectje zoals in dit topic
( http://www.circuitsonline.net/forum/view/5627/1/ ) en heb dus al verschillende datasheets doorgelezen. De hoek bepalen is geen enkel probleem. Je kan het zelfs redelijk nauwkeurig doen omdat je 2 assen hebt (bij een ADXL320 toch). Voor meer details moet je maar eens kijken bij de datasheet op p10 en 13
( http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/84033828ADXL320_0.pdf ).
Of op deze site http://members.lycos.nl/anthonyvh/index.php?page=inclinometer.

Welja even ook een oproep hierbij, als er andere mensen zijn op dit forum die meer ervaring hebben met deze IC mogen mij altijd eens een e-mail sturen met hun ervaring en hoe ze het gesoldeerd gekregen hebben :)

Op 21 januari 2006 19:30:38 schreef Rip7:
[...]
Welja even ook een oproep hierbij, als er andere mensen zijn op dit forum die meer ervaring hebben met deze IC mogen mij altijd eens een e-mail sturen met hun ervaring en hoe ze het gesoldeerd gekregen hebben :)

ik had et ook gevonden met die IC, vandaar dat ik dacht dat het wel mogelijk was...

dees is de pdf die ik ervoor aangekocht heb: http://users.pandora.be/decepticon/n987041.pdf

Ik kon (door middel van 3 vaten in een driehoek) de positie van de maan bepalen

Op 21 januari 2006 19:22:07 schreef evarist:
[...]
Dat begrijp ik niet. Leg eens iets meer uit aub

Door de vaten te gebruiken zoals hierergens boven op het plaatje kun je heelnouwkeurig de richting van de gravativiteit meten. En deze gravativiteit wordt een heelklein beejte beinvloed door de maan en de zon. Als de maan bijvoolbeeld op de horizon staat dan komt het water in het vat dat het dichtst bij de maan staat hoger te staan. Soort eb en vloed maar dan in het heel klein. door vervolgens 3 vaten te gebruiken heb je dus een 3D waterpas. en kun je dus de positie van de maan bepalen

Dis trouwens niet echt iets voor op het CO?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Fire-IC in dit geval is het praktijk ervaring dus toegestaan.

De adxl-202 is hier wel voor geschikt. In de datasheet staat beschreven hoe je statische hoeken kunt meten.
De hoek van X- en Yas kunnen gemeten worden. Ik dacht dat het ic een pwm uitgang gaf. Dus gewoon kwestie van het signaal met een µC te interpreteren naar verplaatsing van je tafel.

Ik heb enig tijd geleden een topic geopend omdat ik hetzelfde wilde proberen met de geleiding van water. Zo wilde ik met pennen en mbv de geleiding van water detectere dat de boel overhelde. Best wel "digitaal" Zwartwit :-), maar niet keurig in stapjes.

NB het experiment van de geleiding van water is vastgelopen. Het geleidde onvoldoende en door het "vlies" op de waterdruppel werd er slecht contact gemaakt.
Wel vieze terpentine rotzooi in zo'n waterpasje, als je hem doorboort.

[Edit]
Gevonden!
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/25012/1/fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Evarist

Golden Member

Op 21 januari 2006 19:42:31 schreef Fire_IC:
Dis trouwens niet echt iets voor op het CO?

Dank u. En waarom niet? Met elektronika ben je niets. Het is altijd een toepassing voor iets en daar mag ook over gepraat worden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

2weken geleden toonden ze dit project in hoe!zo? met bart peeters op tv.

daar werkte men met hydrolische pistons
het systeem werd gebruikt op het op en afstappen op boten te vergemakkelijken op een woeilige zee , want het platform blijft mooi stabiel staan

dubbele post!

sorry :D

[Bericht gewijzigd door Kevin D. op zondag 22 januari 2006 11:52:34

Op 21 januari 2006 20:22:28 schreef pol:
De adxl-202 is hier wel voor geschikt. In de datasheet staat beschreven hoe je statische hoeken kunt meten.
De hoek van X- en Yas kunnen gemeten worden. Ik dacht dat het ic een pwm uitgang gaf. Dus gewoon kwestie van het signaal met een µC te interpreteren naar verplaatsing van je tafel.

in de pdf die ik hierboven plaatste doen ze het idd ook met behulp van die IC(?)!
maar aangezien ik vrij weinig kaas gegeten heb van electronica, weet ik niet hoe ik het uitgangssignaal van de IC kan omvormen naar bv 4-20mA zodat ik dat signaal via een PLC of dergelijke kan binnenlezen en een proportioneel drukventiel kan aansturen (ventiel heeft een spanning van 0V - 10V nodig, 0V = 0 bar en 10V = 8 bar).

Kunnen jullie mij even concreet uitleggen hoe ik die IC dan juist moet aansluiten?

BTW: het zou ook zoiets moeten worden, Extragroot.
Enkel is het hierbij een manipulator tafel, welke een dashboard uit een rek moet nemen, deze in de wagen moet positioneren en nadien aanschroeven. (Tis nie echt een tafel, maar tleek me simpeler om het zo voor te stellen ;))

Een PLC heeft toch digitale ingangen. Xout en Yout kunnen dan toch gewoon aan een digitale ingang gelegd worden.
Ik weet wel niet hoe snel een PLC is, mogelijk is de scanfrequentie niet hoog genoeg.

Dan kan je een µC ervoorplaatsen die de duty-cycle van beide signalen opmeet en digitaal naar je plc stuurt.

Hoi,
ik heb zo'n electronische waterpas gekocht, die geeft links en rechts een rood ledje dat aangeeft in welke richting uitn de pas is en een groen zld het pas is.
Misschien kan U met zo' twee stuks en wat electronica tot een goed resultaat komen (ik weet niet wat de nauwkeurigheid is van zo'n waterpas) alleszins is het niet duur.