Eerste printplaat

Hallo, na tijden van gaatjesprint en spinnen heb ik de stap genomen te gaan etsen, dat is verder geen probleem. Ik heb nu een eerste ontwerp gemaakt wat ik wil gaan etsen, namelijk de voeding van mijn zelfbouw laser.

Wat zou ik hier aan kunnen verbeteren? De print oogt niet heel mooi maar is wel compact en functioneel in mijn ogen :)

op de printkroonstenen links komt AC 18v met middenaftakking binnen, dit wordt gelijkgericht en gebufferd zodat een symetrische spanning onstaat, een 7805 produceerd 5 volt en +12,0,-12,+5 gaan via SV2 naar een andere print, de volgende 2 LM317 produceren 2 remspanningen voor de xy steppers gevoed via SV1,
de derde LM317 produceerd een remspanning voor een blanking stepper, die heb ik neit op SV1 gedaan omdat die op zicht een andere plek bevind..

Misschien vraag je je af waarom ik de connectoren zo dubbel heb aangesloten: ik had niet meer pinnen nodig van de aansluiting en zo is het symetrisch aangesloten :)

http://members.chello.nl/g.assies/LaserVoedingschema.png
http://members.chello.nl/g.assies/LaserVoedingcomp.png
http://members.chello.nl/g.assies/LaserVoeding.png

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
klein is fijn

Moderator

Eens kijken..

Rechter boventor maakt sluiting, linker ook, C3 ook, de pads zijn te klein, die boor je zo weg, enne...,

HET ZIET ER NIET UIT MET DIE SCHOTS EN SCHEVE BANEN!!!

Zo, dat is eruit. :)

TAK-TAK!
Ik ben (nog) geen Printenbouwer, maar dit is inderdaad fout.. Zeg maar... :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 26 januari 2006 20:08:11 schreef klein is fijn:
Eens kijken..

Rechter boventor maakt sluiting, linker ook, C3 ook, de pads zijn te klein, die boor je zo weg, enne...,

HET ZIET ER NIET UIT MET DIE SCHOTS EN SCHEVE BANEN!!!

Zo, dat is eruit. :)

Ben er wel mee eens... Als je de banen netjes recht zet is het al een stuk mooier en overzichtelijker ;):D

Op 26 januari 2006 20:08:11 schreef klein is fijn:
Eens kijken..

Rechter boventor maakt sluiting, linker ook, C3 ook, de pads zijn te klein, die boor je zo weg, enne...,

HET ZIET ER NIET UIT MET DIE SCHOTS EN SCHEVE BANEN!!!

Zo, dat is eruit. :)

wat bedoel je met boventor? en ik vind het er zelf ook niet echt mooi uitzien nee .. ik pruts verder :P maar hoe kan ik het mooi strak krijgen?

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Die torren aan de bovenkant van het plaatje. Die groene eilandjes maken sluiting met je baantjes. Laat je software maar eens een Error check doen, dit zal hij niet leuk vinden ;)

Verder gewoon rechte baantjes idd. Kan je wel ergens instellen, 90+45 graden oid.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
klein is fijn

Moderator

Ow, ik zag een TO220 behuizing en dacht even dat het een tor was, maar het is een regelaar. De ground baan die uit het middelste pad kom die gaat dusdaning vlak lang het pad daarnaast dat dat gaat kortluiten.

Even electronisch gezien trouwens, je hebt maar enkelzijdige gelijkriching, omdat je met 1 brugcel positief en negatief gelijkricht. Aan de grootte van de elco's trek je niet zo heel veel stroom, anders had je wel grotere elco's nodig gehad, dus waarom nog 1,5A regelaars? Kunnen dat niet gewoon 100mA regelaar worden, daar lijken die elco mij beter op gedimensioneerd.

Volgens mij is dit met Eagle gemaakt.
Als dat zo is kun je zelf bepalen wat de afrondingen zijn van de banen, haaks of 45° enz.
Er zijn best wel enkele deskundigen hier op het forum, die je aanwijzingen kunnen geven hoe je dat in moet stellen.
Dan opnieuw routen, en klaar....
Ik kan je nog niet helpen, ben zelf pas begonnen.

Voor het geval dat je handmatig sporen hebt gelegd, geldt hetzelfde verhaal, je kunt de bochten zelf definieren.
Ik dacht tijdens het leggen, met de rechtermuisknop.
Sterkte
Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Ik dacht juist dat 90 graden banen neit wenselijk waren .. (ergens in een dubieuze post van een vrije elektron gelezen ..)

Hier een verbeterde versie:
http://members.chello.nl/g.assies/voeding2c.png
http://members.chello.nl/g.assies/voeding2.png

Ziet er al mooier uit.. nog meer kritiek? :)

oja: hoe vergroot je een pad in eagle? dat heb ik niet kunnen vidnen!!

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Op 26 januari 2006 20:24:31 schreef klein is fijn:
Ow, ik zag een TO220 behuizing en dacht even dat het een tor was, maar het is een regelaar. De ground baan die uit het middelste pad kom die gaat dusdaning vlak lang het pad daarnaast dat dat gaat kortluiten.

Even electronisch gezien trouwens, je hebt maar enkelzijdige gelijkriching, omdat je met 1 brugcel positief en negatief gelijkricht. Aan de grootte van de elco's trek je niet zo heel veel stroom, anders had je wel grotere elco's nodig gehad, dus waarom nog 1,5A regelaars? Kunnen dat niet gewoon 100mA regelaar worden, daar lijken die elco mij beter op gedimensioneerd.

De elco's zijn 1000 uF bij 16 35 volt, die hebben deze grootte.. ik zal ze voor de zekerheid nog even nameten!

/edit: de zijn 13 mm doorsnede, en ik heb plaats voor een 16 mm ... lijkt me goed dus! en over die regelaar: tja hier heb ik er nog 25 van liggen :)

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
free_electron

Silicon Member

tgat van kwaad naar erger. eerste random bandan en nu 90 graden banen.

je moet op een 45/90 raster werken :

code:



\|/
---
/|\  

een bocht heeft ALTIJD een binnenhoek van 135 graden ( 90 + 45 ) en is dus STOMP .

en dan in uw schema. pas die potmeters eens aan jongen.
das levensgevaarlijk wat je daar doet
als de sleper onderbreekt springen je uitgangen naar full power.

code:


                       ^
naar poot van 317  --[=|==]--+-- GND
                       |_____|

als de sleper nu hapert staat er nog altijd feedback.
en normaal zet je daar nog een weerstand parallel met die pot ( zodat je ook een bovengrens hebt. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Bij die laatste lay-out nog alle hoeken van 90° opsplitsen in 2 hoeken van 45° (90° kan problemen geven met etsen, en moet je dus vermijden).
Die bovenmidden transistor of regelaar ofzo geeft nog steeds kortsluiting, die groene en blauwe velden worden koper!

Hoe je die pads moet vergroten in eagle weet ik niet, maar je zal het je erg beklagen tijdens het solderen als je de pads niet vergroot(bij die 10pins connectors kan je wel niet anders, maar de rest mag gerust groter). Nu is het niet te solderen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
klein is fijn

Moderator

Op 26 januari 2006 20:30:49 schreef T.Assies:
Ik dacht juist dat 90 graden banen neit wenselijk waren .. (ergens in een dubieuze post van een vrije elektron gelezen ..)

Met 45° is inderdaad mooier dan met 90°. Er zal wel ergens een chamfer command in Eagle zitten om dat te doen, ik gebruik het zelf niet dus ik kan je even niet zeggen waar.

Ik zie dat je bij de linker-boven regelaar het korsluit probleem hebt opgelost, alleen bij de rechter-boven nog niet.

Ziet er mooi uit, zeker als het je eerste is.

Heb in me leven wel ergere bagger geproduceerd.
Maar toen hadden we er nog geen programma voor, helaas.

Dit wil ik wel volgen, vertel je er nog meer over ?

Buiten de al genoemde punten; ik vind vooral de gnd-routing (en misschien meer van de routing, niet in verdiept) erg slecht.
Het zal er voor de toepassing niet zo op aan komen, maar mooi is dit niet. Als er hier of daar veel stroom getrokken wordt zul je dat als rommel terugzien op de andere spanningen.

Ook is het vaak handig connectoren en stabilisatoren zo te plaatsen dat ze gemakkelijk te monteren zijn. Maakt het niet uit dan zet je ze netjes op een rij ergens aan de rand.

Als je vijf dezelfde deel schakelingen hebt ontwerp je die een keer goed, en plakt er gewoon vijf naast elkaar.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 26 januari 2006 20:57:41

http://members.chello.nl/g.assies/voeding3.png
FE: ik heb de hoeken nu meer afgerond.. of is dit niet wat je bedoelde?

/edit: oja: die middelste regelaar waarbij die 2 pads sluiting maken: die horen toch aan elkaar verbonden te zijn dus dat is niet zo erg imo..

Zal deze print zo werken?

[Bericht gewijzigd door T.Assies op donderdag 26 januari 2006 21:04:11

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
elmowww

Golden Member

Als je hem goed geetst krijgt zal die wel werken ja.

Als ik jou was zou ik op de regelaar rechtsboven het spoort nog een bijwerken dat vlak lang de andere gaat.

Ik zou ook je onderdelen iets meer bij elkaar schuiven en een mooi uitlijnen.

Als je de .sch file ook online zet kan ik vanavond misschien eventje ernaar kijken. (weer eens mijn enkelzijdige skills testen).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
klein is fijn

Moderator

Oew, dat ziet er al een stuk mooier uit. :)

Even een miereneuk ding:
Het baantje onder R6 kan wat netter, onder R3 zit het wel netjes.
Die baantjes onder SV1 zitten nog wat vreemd, er hangen 6 pinnen aan elkaar, ik zou dan voor een kleine connector kiezen, on zoniet, breng enige regelmaat aan hoe je alle pads aan elkaar hangt aan de onderkant. :)
En het baantje van IC4 naar R5 heeft opstartproblemen?

Henry S.

Moderator

IC3 heeft nog steeds kortsluiting. Of is het IC1? Je moet je layout wel leesbaar houden anders weet je straks niet meer wat waar moet. Het schema verdient ook geen schoonheidsprijs.

Je hebt ook teksten in spiegelbeeld, componenten op de soldeerzijde?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 januari 2006 21:17:25

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry S: ik heb de componenten gespiegeld, de tekst komt dan automatisch in spiegelbeeld...

kis: wat bedoel je met opstartproblemen? en voor die connectoren heb ik gekozen omdat ik die heb liggen :) en omdat ik pinnen over heb heb ik ze maar symetrisch gemaakt..

http://members.chello.nl/g.assies/voeding4.png
http://members.chello.nl/g.assies/voeding4c.png
http://members.chello.nl/g.assies/voedinglaser.brd
http://members.chello.nl/g.assies/voedinglaser.sch

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
elmowww

Golden Member

Pas op als je componenten gaat spiegelen!

Dit gaat niet goed als je dit doet bij bijvoorbeeldje regelaars: dan komen de pinnen verkeerd uit!
is eigenlijk bij ieder component zo... Behalve als je hem op de andere kant schroeft...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

in dit geval kan dat.. hij komt dan alleen met de kant waar je een koelblok op schroeft naar binnen. maar er komt toch geen koelblok op..

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Henry S.

Moderator

Spiegelen betekent in de layoutprogramma's dat je iets op de soldeerkant plaatst, probeer maar eens een ic te spiegelen...

Snel corrigeren maar, plus de kortsluiting... staat DRC niet aan?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2006 21:36:58 schreef T.Assies:
in dit geval kan dat.. hij komt dan alleen met de kant waar je een koelblok op schroeft naar binnen. maar er komt toch geen koelblok op..

Als er geen koeling op komt, waarom liggen de regelaars dan plat?

hij komt dan alleen met de kant waar je een koelblok op schroeft naar binnen

? Leg eens uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.