De kip (µC) of het ei (geschakelde voeding)

Is dit haalbaar. Stel ik wil geen gewone lompe 50 Hz tranfo in mijn voeding maar een eenvoudige slimme voeding geregeld door een µC. De µC heeft dus als "bijkomende taak" zijn eigen voeding te regelen.
Maar als de µC nog niet is geinitialiseerd
kan hij de voeding niet regelen, en als er geen voeding is werkt de µC niet.

beetje gek

Je kan specifieke IC's kopen die je geregelde voeding aansturen, en dan eenmaal de spanning opgekomen is naar de standaardwaarde van de regelchip, met je µC de instelwaarde veranderen.
Maar ik denk dat de eigen voeding regelen niet echt haalbaar is, of toch allesinds erg moeilijk zal zijn.

Beste wat je kan doen als je niet veel vermogen moet hebben, is een gsm lader kopen (dat is een geschakelde voeding, en kost niet veel), en die gebruiken als voeding.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik zou het iets ander aanpakken. Als je uC de voeding gaat regelen heeft-ie zijn handen vol als je wat rare (over)belastinger eraan hangt. De controler zelf gebruikt maar een paar mA, dus een heel klein trafo'tje+cel+elco (of sloop een GSM lader) dan heeft-ie daar geen nadenken meer over

carpe cerevisi

Hah! Grappig =)

Een dynamo in de kast inbouwen en een zwengel monteren waar anders het rubberen kapje op zit. Wel snel draaien, anders nog te weinig spanning. Anders met tandwiel overbrenging?

Idd, voor de (uc) regelschakeling een lichtgewicht voeding'kje maken.

Edit: Als je toch op die manier bezig bent, kun je het regelcircuit altijd onder stroom hebben staan (zolang de stekker in 't stopcontact zit). Dan in de software een standby/power on modus programmeren.

Edit2: Is zowiezo geen slecht idee. Dan kun je namlijk het volledige opstarten van je voeding regelen om transients en inschakelpieken te voorkomen. Het zelfde voor het 'schoon' afschakelen. Ook geen problemen met het eerst op moeten starten van de uc.

[Bericht gewijzigd door MagicBox op vrijdag 27 januari 2006 19:27:13

Ligt er aan wat die controller in je voeding moet gaan doen.
Denk dat een controller daar net iets te langzaam voor is...

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Je zou een kleine apparte voeding kunnen gebruiken voor de microcontroller. Deze kan dan een grotere voeding aansturen voor het vermogen.
Maar zoals jij 't op wil lossen klinkt het inderdaad als een kip-ei probleem:).

[Bericht gewijzigd door No_Brain op maandag 30 januari 2006 10:48:56

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Gebruik een accu die door de voeding wordt opgeladen. Als je moet opstarten heb je de accu om de uC te voeden. Wel beginnen met een volle accu ;-)

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Een ATX (computer) voeding heeft dit al neem ik aan, daar komen nl gewoon standby voltages uit..

Beste,

Ik heb onlangs een geschakeld voedinkje willen herstellen (zonder succes) maar heb er toch een en ander mee geleerd.

De microprocessor wordt meestal gevoed onmiddelijk uit de netspanning met enkel componenten zoals zener, gewone diode en een condensator dacht ik. In electuur heb ik zulke schema's ook al gezien. Op het internet heb ik het ook al gezien in de application notes van de PIC 16f877a (was een voorbeeld voor een dimmer, maar het stukje voeding kan je er gemakkelijk uithalen).

Dit betekend wel dat je de voeler (sens feed-back) terug moet koppelen via een opto als je de laagspanning van het net wil scheiden. De microP zit dus wel op direct op het net.

In indien je het niet vind wil ik best nog eens zoeken.

Mvg

Het lijkt me wel gevaarlijk als je die uC meteen op het net zet. Als er iets met die zener gebeurd kan het nog behoorlijk gevaarlijk zijn.

Waarom een uC gebruiken als daar kant en klare ic's voor zijn ?

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/uc3843.html

0,62 @ nl.digikey.com

Students build their own Switched Mode Power Supplies

http://www.epeec.ethz.ch/pdf/broeck_epe2001.pdf

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het is toch leuker om het met een uC te doen. Je kan er dan ook nog extra functies bij doen.

Beste,

'k heb het teruggevonden, zie link p6 "Transformerless Power Supply" :
http://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/00236a.pdf

ps: dit schema is voor USA; dus voor 110v, maar er bestaan equivalente zaken voor 240v.

Mvg