krimpkous

En als je het doet met een aansteker, in het blauwe gedeelte van de vlam houden, niet het gele.
Blauwe gedeelte (dichtste tegen de aansteker) is koeler, waardoor je krimpsok beter de tijd krijgt van te shrinken dan wanneer je ze volledig wegstookt zonder te shrinken.
En tussen het verwarmen door even de sok de tijd geven om de warmte te laten doordringen tot in de kous, kunststoffen hebben nl. een slecht thermisch geleidingsvermogen. Dus niet continu in de vlam houden.

Heb ik eens gehoord van vertegenwoordiger van Novatio, die leveren krimpkousjes (van +-4cm) met ingebouwde vasthoudringetjes én soldeer. Gewoon links en rechts draadje erin, kous erover en verwarmen. De ringetjes krimpen de draden vast zodat ze niet meer verschuiven, de rest wordt gesoldeerd en geisoleerd tegelijkertijd.
2 types: duoflux en topflux.(in veel mm² dikten verkrijgbaar)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Anoniem

Op 28 januari 2006 18:18:48 schreef Henry S.:
[...]
Kan wel, als je een föhn met een spits opzetstuk gebruikt. In de industrie wordt ook een föhn gebruikt.

Vandaar dat je haar wat dunnetjes wordt:-)
De fohns om krimpkous te laten krimpen hebben wel een wat hogere temperatuur. Een elektrische verfstripper is meer geschikt. Een soldeerbout werkt, maar het is knoeiwerk.
De kous krimpt niet mooi overal evenveel en je krijgt strepen en soms smeren soldeer.

Ik deed het ook wel eens met de bout, maar bij mij werd die zwart, de punt zelf niet maar de behuizing. Ik doe het nu met een fohn, werkt pefect, je moet wel even geduld hebben.

Op 29 januari 2006 18:55:52 schreef big bang:
En als je het doet met een aansteker, in het blauwe gedeelte van de vlam houden, niet het gele.
Blauwe gedeelte (dichtste tegen de aansteker) is koeler, waardoor je krimpsok beter de tijd krijgt van te shrinken dan wanneer je ze volledig wegstookt zonder te shrinken.

Lees dit eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlam

Henry S.

Moderator

Op 29 januari 2006 18:55:52 schreef big bang:
En als je het doet met een aansteker, in het blauwe gedeelte van de vlam houden, niet het gele.
Blauwe gedeelte (dichtste tegen de aansteker) is koeler, waardoor je krimpsok beter de tijd krijgt van te shrinken dan wanneer je ze volledig wegstookt zonder te shrinken.
En tussen het verwarmen door even de sok de tijd geven om de warmte te laten doordringen tot in de kous, kunststoffen hebben nl. een slecht thermisch geleidingsvermogen. Dus niet continu in de vlam houden.

Heb ik eens gehoord van vertegenwoordiger van Novatio, die leveren krimpkousjes (van +-4cm) met ingebouwde vasthoudringetjes én soldeer. Gewoon links en rechts draadje erin, kous erover en verwarmen. De ringetjes krimpen de draden vast zodat ze niet meer verschuiven, de rest wordt gesoldeerd en geisoleerd tegelijkertijd.
2 types: duoflux en topflux.(in veel mm² dikten verkrijgbaar)

- - big bang - -

Af gezien van het feit dat een blauwe vlam heter is...

Die kousjes heb ik veelvuldig gebruikt in m'n werk, hebben wel het nadeel dat ze scheuren als een scherp adertje uitsteekt. In het midden zit een ringetje soldeer met flux, in de uiteinden een beetje lijm. Bij verwarming met een föhn (eigelijk meer een hetelucht bout) worden de draden gesoldeerd, het hulsje gekrompen en hermetisch afgesloten, precies werkje maar de amerikanen betaalden wel. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

aanstekertje werkt eigenlijk altijd wel...ik heb er meestal eentje in m'n hok liggen...*ik rook verder niet hoor...hij is speciaal voor de krimpkousjes... krimpkousje een cm boven je vlammetje houden, et voila...

klein is fijn

Moderator

Op 29 januari 2006 18:55:52 schreef big bang:
En als je het doet met een aansteker, in het blauwe gedeelte van de vlam houden, niet het gele.

Als je het doet, helemaal niet in de vlam houden, dan verbrand de kous gewoon. Een cm 2 boven de vlam houden, en wat meer geduld hebben. Dan krimpt het even goed, je krijg alleen een stuk minder rook. :)

Tja, voor grote stukken is een kaars oid ook wel handig. Wel een beetje mikken met de vlam, anders blaker je alles zwart (al krimpt het daar niet minder om).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 29 januari 2006 20:14:11 schreef Scrap:
[...]

Lees dit eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlam

Dus dat vertegenwoordigertje heeft gelogen tegen mij! Foei!
Zal er eens wat mee experimenteren als ik er nog eens mee bezig ben.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

*schop*

Bestaat er eigenlijk geen gereedschap wat specifiek voor krimpkous bedoeld is? Ik bedoel: de een gebruikt een aansteker, de andere een föhn, weer een ander een verfbrander. Maar dat is geen van alles primair voor krimpkous bedoeld. Met die aanster verbrand je de boel als je niet uitkijkt, die föhn wordt eigenlijk niet heet genoeg, die verfbrander verhit een veel te groot oppervlak. Het is allemaal behelpen.

Bestaat er anno 2021 nog geen hetelucht gereedschap wat wel primair voor krimpkous bedoeld is?

Waarom zou je iets dubbel willen maken 'specifiek voor krimpkous'?
Er bestaan ook geen speciale tools om een geklemde deksel van een lasdoos te halen, daarvoor volstaat een platte schroevendraaier die je er tussen steekt.

Op eenzelfde manier kun je een krimpkous met allerhande gereedschap krimpen. Het komt niet zo nauw. De boel verbranden met een aansteker heb ik nog nooit voor elkaar gekregen (maar ook nooit geprobeerd). Echter, als je op die manier redeneert, dan ben je al lang je (PVC?) isolatie van de kabels aan het smelten. Ook met een heteluchtbout.
Zorg dus gewoon dat je bekwaam genoeg bent om de werkzaamheden uit te voeren, in plaats van het gereedschap ongeschikt te noemen.

Krimpkous doe ik zelf op de werkbank met de heteluchtbout, of als je effe snel zit te beunen en je hebt de gewone bout vast dan inderdaad even met de schacht daarvan.

Buiten de deur voor een enkele ader even de aansteker, maar ik heb ook een gasboutje met een opzetstukje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Bestaat er anno 2021 nog geen hetelucht gereedschap wat wel primair voor krimpkous bedoeld is?

Hetelucht station. Temperatuur en luchtsnelheid is instelbaar, werkt uitstekend.

https://www.banggood.com/JCD-858D-700W-110V-2-in-1-Hot-Air-Soldering-S…

Werkt ook prima voor (de)solderen van smd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een hetelucht bout inderdaad, of een mini "hot air gun"

https://www.aliexpress.com/item/2039618075.html

Chinesium, maar perfect voor krimpkous.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vele verfbranders kan je de temperatuur regelen. Een oeroude B&D kan ik zo laag zetten dat zelfs de krimpkous niet meer krimpt maar ook zo heet dat je de BBQ er mee kan aanmaken. Ergens tussen in is meer dan voldoende. Het hoeft ook niet langer te duren dan goed in elkaar gekrompen. Met lijm moet het niet iets langer en net iets warmer. Maar dan zie je de lijm ook mooi naar buiten komen en een randje vormen.

Dit werkt ook perfect.

Opgelet de bangood link van Arco is een 110V model.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

De 230v versie (kost om de een of andere reden het dubbele. Zou je per volt netspanning moeten betalen?... ;) )
https://www.banggood.com/858D-220V-Hot-Air-Soldering-ReWork-Station-+-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Heteluchtbout gebruik ik meestal voor dunne kripkous en als het wat groter formaat krimpkous is zo'n verafbrander met een hulpstuk in zo'n halfronde vorm daar in het midden is de temperatuur en lucht mooi verdeeld en krimpt de kous perfect rondom. De lage temperatuurstand is prima.

bprosman

Golden Member

Op 18 september 2021 13:14:49 schreef Sine:
Een hetelucht bout inderdaad, of een mini "hot air gun"

https://www.aliexpress.com/item/2039618075.html

[bijlage]

Chinesium, maar perfect voor krimpkous.

Deze lagen ook bij Action.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Op 28 januari 2006 18:34:25 schreef Henry S.:
Wat is er mis met de soldeerbout? Bang dat het smelt? :+

Met gekleurde krimpkous wordt dat bij mij lelijk met zwarte vlekken, maar gebruik wel regelmatig de soldeerbout daarvoor, maar als het veel is dan ook gewoon de fohn.

Bestaat er eigenlijk geen gereedschap wat specifiek voor krimpkous bedoeld is? Ik bedoel: de een gebruikt een aansteker, de andere een föhn, weer een ander een verfbrander.

Een verbrander is voor ook gewoon een föhn op de verpakking/doos staat ook gewoon dat het een föhn is. Het andere ding van TS is dan waarschijnlijk wat ik zelf noem een haar föhn. Zo een zwaardere föhn is echt niet enkel voor verfstrippen. Wij werken veel met tracing en daar gebruiken we ook vaak krimpkous met daarin een witte kous wat als vulmiddel en lijm fungeert. En daar gebruiken we een föhn voor,soms ook wel een gasbrander maar dat werkt niet zo lekker als er veel wind staat.

Waarom zou je iets dubbel willen maken 'specifiek voor krimpkous'?

Ach ik wil wel een speciale föhn om de mark brengen met Wifi en USB aansluiting een leuk display specifiek voor krimpkous en dan verkopen voor 899,- :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 18 september 2021 16:13:29 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 28 januari 2006 18:49:01 schreef GJ_:
Heteluchtblaashulpstukje op m'n gasbout.

Ik ben luier:

Houd hem voor de gas uitlaat van de soldeerpunt.
Zelfde effect, maar geen puntje wisselen.

Bijkomend voordeel is dat je onder 90 graden zit dus beter bij de achterkant komt :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Met gekleurde krimpkous wordt dat bij mij lelijk met zwarte vlekken,

Je moet de soldeerbout ook nooit stilhouden, maar redelijk snel erlangs halen. (je moet het krimpen, niet verbranden)
Als je hem te lang op 1 plaats houdt wordt de temperatuur veel te hoog, die moet 120 graden zijn. (soldeerbout is 350...450 graden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 18 september 2021 17:51:56 schreef Sine:
Met de bout er tegen is sowieso pruts.

Ja en nee. Vaak vind ik het "goed genoeg", vooral als ik weet dat het toch niet voor lang is. Minder fanatiek gekrompen is ook minder lastig om ongedaan te maken. Voor iets dat langere tijd moet kunnen meegaan, zeker in de kampeerbus, haal ik wel de "echte" warmeluchtblazer boven. En meestal worden het dan gelijk twee lagen krimpkous, vooral om de mechanische sterkte.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Met een soldeerbout gaat wel, als je het tenminste met beleid doet.
(soldeerbout er herhaaldelijk niet al te langzaam langshalen tot je ziet dat de krimpsok mooi egaal is gekrompen.)

Ik vind de suggestie om een 'turbo' aansteker te gebruiken wel kwalijk: die wordt véél heter als een soldeerbout en geeft gegarandeerd brandplekken.
(een gewone aansteker is dan beter, maar weer: met beleid)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij werkt de creme brulee brander best aardig. Natuurlijk heb je een blauwe vlam van rond de 1500 graden. Dat is veel te heet. Je moet de juiste afstand vinden dat de menging de gassen tot rond de 120-200 graden heeft afgekoeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 september 2021 18:17:03 schreef Arco:
(een gewone aansteker is dan beter, maar weer: met beleid)

Als je het niet goed doe hou je er zwarte vingers aan over.