mill ombouwen tot cnc

free_electron

Silicon Member

bon.
ik ben het eignelijk beu om altijd met boormachinee en vijltjes en dergelijke frontplaten te maken.

ik ben van plan een Mill te kopen. ( een freesbank , gene draaibank )

Ik heb een aantal merken gevonden voor ene redleijke prijs. Taig , Proxonn , en nog ene paar andere.

mijn mechanica kunstne zijn NUL.

hoe makkelijk/moelijk is het om daar steppers op te zwieren , dat aan ene pc te hangen en daar bijvoorbeeld gerber naar toe te schieten ?

zijn er mensen die ene gekochte mill al omgebouwd hebben ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
elmowww

Golden Member

Als jij 2 stuks mills koopt, 2 stuks onderdelenpakketten, verscheping heen en terug US <--> NL, dan knutsel ik de steppers erop en zoek ik de software ook nog eens uit.

Dan wil ik wel graag 1 van de twee houden ;)

Ik denk niet dat het zo moeilijk is, maarja, bij mij zijn mechanishe skills aanwezig.

Dingen die je moet doen? afstandsbussen op maat maken, bevestigingsplaten maken en monteren, shroefdraad tappen (niet persé), behuizing voor electronica, een paar tandriemoverbrengingen eventueel en afschermkappen maken van plaat alu

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

ik ben weest zien vandaag. naar een van central tool corporation

http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/Displayitem.taf?itemnumber=44991

oftewel deze

http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/Displayitem.taf?itemnumber=47158

de eerste is overkill voor wat ik ermee wil doen ( frontplaten maken.

shipping naar europa gaat meer kosten dan de machinee. het gewicht alleen al ....
en ze is 110 volt 60 hz ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb zelf de eerste (black&red X2). kijk maar even bij www.buitelaar.nl

Ik weet niet met welke frezen je wilt gaan werken maar echt klein kun je niet gaan met 2500 omw/min. Ik ga daarom er zelf nog een hoogtoerige spindel op maken.

Ik ben ook van plan om hem om te bouwen naar CNC.
Er moet alleen wel heel wat aan gebeuren. De spindels zijn van slechte kwaliteit (voor cnc). Deze moeten vervangen worden door trapeziumdraad. Voor de Z-as is helemaal geen spindel aanwezig.

Kijk ook eens op www.aanrip.nl. Staat een X2 ombouw project onder CNC

Die Black&Red machienes (wordt ook onder andere merknamen verkocht) zijn niet echt van goede kwaliteit. Maar als je alleen maar frontplaatjes mee wil freezen kan het waarschijnlijk wel.
Zelf heb ik een proxxon http://www.kruis.nl/images/large/720150.jpg en bevalt prima. Hij is grotendeels van aluminium en dus licht. Dit is ook weer een nadeel, want hardere materialen (dik ijzer > 4mm en zo) frezen gaat wat slechter. Maar voor de zachte materialen en dun plaatmateriaal is het een perfecte machine. Ik gebruik hem vooral voor aluminium en plastic. Ik heb hem (nog) niet omgebouwt voor cnc, maar met een 3tal stappenmoter moet dit eenvoudig kunnen.
Maar hij is wel duurder dan de B&R.
Oja, waar je goed op moet letten is dat je kruistafel wel voldoende slag heeft om in 1 keer je frontplaat te frezen (omstellen is niet handig voor een cnc machine).

Ik heb voor de proxxon wel een ombouw gezien. Ik zal als ik thuis ben even kijken of ik de site kan vinden waar ze de ombouw beschreven. Ik heb die link helaas niet op me werk in de favorites staan.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Ik heb zo'n ding (waarschijnlijk een ander merk)ooit bij Van Cranenbroek zien staan (http://www.vancranenbroek.nl/). Dat was bras, veel te veel speling (1 mm speling en meer!!).
Voordat je iets gaat kopen zou ik eerst eens kijken wat de speling is.
Misschien dat (b.v.) marktplaats iets heeft wat je om kunt bouwen.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

http://www.damencnc.nl/users_gallery.htm Even de site gezocht waar ik ooit een omgebouwde proxxon tafel zag. Het is de onderste foto op de pagina.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
free_electron

Silicon Member

Op 30 januari 2006 08:19:52 schreef J Bos:
Ik weet niet met welke frezen je wilt gaan werken maar echt klein kun je niet gaan met 2500 omw/min. Ik ga daarom er zelf nog een hoogtoerige spindel op maken.

kijk dat zijn dus de dingen waar ik gene fluit vanaf weet.

ik had gedacht met 1 millimeter freesjes te werken ( tis voor frontplaatjes. gaten voor displays en dergelijke. ik wil een zo scherp mogelijke 'hoek' : niet teveel afronding. ( tis allemaal binnen freeswerk )

ik dacht meer aan de X-1 van balck en red. ( de x2 is te groot )
ik heb ondertussen al een paar sites gevonden waar ze kant en klare ombouwkits verkopen voor cnc. ( alleen motoren en electronica moet je zelf nog toevoegen. tziet er wel proper uit

http://www.littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=2…

http://www.embeddedtronics.com/micromill.html

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 30 januari 2006 10:46:02 schreef No_Brain:
Ik heb zo'n ding (waarschijnlijk een ander merk)ooit bij Van Cranenbroek zien staan (http://www.vancranenbroek.nl/). Dat was bras, veel te veel speling (1 mm speling en meer!!).
Voordat je iets gaat kopen zou ik eerst eens kijken wat de speling is.
Misschien dat (b.v.) marktplaats iets heeft wat je om kunt bouwen.

Met de speling bedoel je die op de nonius neem ik aan?

Op 30 januari 2006 18:07:34 schreef free_electron:
[...]
kijk dat zijn dus de dingen waar ik gene fluit vanaf weet.

ik had gedacht met 1 millimeter freesjes te werken ( tis voor frontplaatjes. gaten voor displays en dergelijke. ik wil een zo scherp mogelijke 'hoek' : niet teveel afronding. ( tis allemaal binnen freeswerk )

ik dacht meer aan de X-1 van balck en red. ( de x2 is te groot )
ik heb ondertussen al een paar sites gevonden waar ze kant en klare ombouwkits verkopen voor cnc. ( alleen motoren en electronica moet je zelf nog toevoegen. tziet er wel proper uit

http://www.littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=2…

http://www.embeddedtronics.com/micromill.html

Wat een geld voor een paar flenzen aluminium!

Lijkt me trouwens ook wel eens lache om aan zo'n dergelijk project te beginnen... Maargoed, eerst mijn elektro kennis maar eens uitbreiden...

Worden deze stappenmotoren allen aangestuurd met een speciaal soort software ofzo? En gaat het programmeren hierbij op dezelfde manier als een conventionele CNC machine (G-codes enzo)?

free_electron

Silicon Member

inderdaad. kost wel wat. maar ja je moet natuurlijk de nodige tools hebben om er te maken. tis kip-ei probleem naturlijk

en inderdaad de steppers worden gestuurd met g-code.
der zijn verschillende programmas die dat kunnen ( de meeste freeware , soms shareware )

trouwnes in die kit zitten ook de koppelstukken en dergelijke. ik zou niet weten waar al dat spul te halen.
ik heb ook geen zin om het allemaal uit te vlooien.
het moet gewoon werken. punt
en met 240 dollar ben ik ervanaf. ik heb 2 mooei koppelaars , de flenzen ( die zo gemaakt zijn dat er geen rotzooi in de aandrijfassen kan komen ( trouwnes ik ga niet die van bij LMK kopen. ik heb er andere gevonden ondertussen )

ik heb ook al 3 zware vexta steppers gevonden.

nu nog de electronica in elkaar stompen.
vanavond ga ik de X1 halen. 299 dollar voor de machiene, tis voor niks

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

nu heb ik nog een vraag.
de cnc met nodige stuursoftware is 1
maar wat gebruik je als CAD programma ?

Solidworks ? pro-engineer ? ( we hebben beide optwerk )

iemand ervaring met gewone gerber te lezen ? blijkbaar kan het want ik heb al fotos van printjes gezien die met zo een setup gemaakt zijn ( dat ware het simpelste voor mij ik kan dan direct exporten vanuit de mecha layer van mijn pcb layout programma. daar heb ik toch al de juist afmetingen van componenten zoals displays en druktoetsen staan )

(liefst geen autokak, dat is geen 3d cad systeem en weiger ik pertinent te gebruiken. het is een miserie om daar iets in 3d te maken, geef mij maar solidworks.)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Autocad kan perfect in 3D, heeft een 3D modus, loop je nog 10 versies achter?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

voor we een veeg krijgen van de mods : zodra mijn electronica klaar is post ik ontwerp hier

ik ga mij baserne op schemas van embeddedtronics maar zonder PIC werken. ( ik ga die cpld versie bouwen. transponeren naar een altera. waar direct 3 kanalen in zitten met eventueel 4e kanaal voor rotor.
en kga er ook software snelheidsregelaar voor motor op zwieren.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dat proxxon mini-mill ding kost maar 250 euro, is dat te klein?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

Op 30 januari 2006 20:13:21 schreef Evilest Aedolon:
Autocad kan perfect in 3D, heeft een 3D modus, loop je nog 10 versies achter?

ik ben zelf gene expert in de machnical cad toestanden maar als ik het commentaar hoor van onze CAD mensen ( de verpakkingen maken en matrijzen voor spuitgietwerk en dergelijke ) dan is autocad pure rommel voor dergelijk werk. iedereen zweert bij solidworks of pro-engineer. het commentaar op autocad is dat je niet in 3d kan werken. je kan wel tekeningen maen maar je kan niks aligneren in een 3d ruimte.

in ieder geval ik heb autocad vorig jaar nog geprobeerd ( was wel de lite versie .. ) om een 3d tekeing te maken. alles zag er mooi it ,tot je de viewport roteerde. de 2 van de 3 poten ( twas een tafel voor microsocoop ) stonden niet onder het werkvlak maar ernaast .. ben daar 2 dagen mee bezig geweest. dezelfde oefining in solidworks ( nog nooit mee gewerkt voorheen ) was klaar op een uur.
en de 2d tekeingen met alle maten erop en eraan , uitvergrotingen en alles rolden er zo uit.

pas op ik zeg niet dat dat in autocad niet kan he. alleen dat het MIJ veel te veel moeite kost.

het simpelste voor mij is rechtstreeks export vanuit pcb layout tool mechanical layer. , plaat alumium in de mill en start klikken . half uurtje later is plaat klaar.
ik ben geen mechanicus en ben ook niet geinteresseerd dat te worden. als ik vierkante gaten kan frezen op halve millimeter nauwkeurig ( en ook ronde gaten die bijna niet te boren vallen )
ben ik al lang content

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 30 januari 2006 21:26:53

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik had een conversie van de PRoxxon MF70 gevonden (google met die term + CNC)

Autocad werkt niet met vlakken, dat is het probleem voor dergelijke dingen, voor mechanische constructies is het beter maarja solidworks is heel erg goed voor 3D tekeningen. Het is allesinds een stuk makkelijker dan autocad.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

Op 30 januari 2006 21:57:31 schreef Evilest Aedolon:
Ik had een conversie van de PRoxxon MF70 gevonden (google met die term + CNC)

Autocad werkt niet met vlakken, dat is het probleem voor dergelijke dingen, voor mechanische constructies is het beter maarja solidworks is heel erg goed voor 3D tekeningen. Het is allesinds een stuk makkelijker dan autocad.

voila. das net waar mijn uitspraak : 'autocad is niet 3d' vandaan komt.

ik kan in solidworks perfect 2 complexe stukken maken , in elkaar passen . daar een gat doorboren ( komt automatisch op beide werkstukken op de juiste plaats , en 't verscijnt automatisch op mijn 2d tekeningen ook op de juiste plaats.
vooral dat plaatplooiwerk in solidworks is ongelofelijk knap, we gaan hier buigen met die straal , daar sleufje maken , dat uitpoinsen , dat zo plooeien, je ziet dat ding zo voor je ogen ontstaan. in autocad ben je alleen maar bezig met lijntjes te verschuiven. het is verschrikkelijk moeilijk om iets 'te proberen' in autocad. je bent uren bezig met al je primitven te verschuiven en manipuleren.

Autocad is een tekenprogramma waarmee je mooie tekeningen kan maken van iets wat al uitgewerkt is op papier ( eenmaal je alle maten kent ). Solidworks en Pro-E zijn ontwerptools waarmee je een idee kan uitwerken en achteraf maken die tools er mooeie tekeningen van. ( das toch mijn indruk )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

AutoCAD is idd niet geweldig voor 3D. Ik werk zelf ook met Solidworks. Vooral bij het aanpassen van een ontwerp merk je de kracht die je in Acad mist.

Je moet er wel omdenken dat je niet van CAD meteen naar frezen kunt. CAD->CAM->Machinesturing

CAM programma's zijn er genoeg zoals de overbekende Mastercam en Visualmill

Voor machinesturing onder windows is er eigenlijk maar 1 programma dat voldoet: Mach3 ( www.artofcnc.ca ) Is ook nog eens gratis tot 1000 regels G-code.

Die Proxxon MF70 heeft inderdaad wel een kleine slag (134x46 mm). Maar de MF70 is wel lekker klein, licht en je hebt er niet van die hele zware motoren voor nodig denk ik. En is makkelijk te converteren voor CNC denk ik (zie http://www.timgoldstein.com/cnc/Proxxonconversion.asp

free_electron

Silicon Member

Op 31 januari 2006 13:25:06 schreef Lexy:
Die Proxxon MF70 heeft inderdaad wel een kleine slag (134x46 mm). Maar de MF70 is wel lekker klein, licht en je hebt er niet van die hele zware motoren voor nodig denk ik. En is makkelijk te converteren voor CNC denk ik (zie http://www.timgoldstein.com/cnc/Proxxonconversion.asp

jep. daar ben ik dus al geen fluit mee
een 4 regel , x 40 karaker display heeft al een groter gat dan dat nodig.

dus het eerste wat ik al wil maken ben ik al gefopt.
voor de Sieg ( vlack en red X1) is er een kit om de y richting te vergroten ( andere tafel met langer wiel. )

de sieg doet standaard 8 bij 18 centimeter slag das genoeg om een display te frezen ( gat is 16 bij 5.5 )

heeft er al eens iemand gerber geprocessed. ik heb al fotos gezien van gefreesde printen op dergelijke setup

waar ik in geinteresseerd ben is exporteren van gerber vauit PCB , dat laden in een tool en gewoon aangven : deze cirkelr is een gat , deze vier lijnene ( rechthoek ) zijn ook een gat.

ik heb en 1:1 representatie van alle mechanische objecten in mijn PCB layout tool. ( er is een mecha layer waar bijvoorbeeld de gaten voor druktoetsen , vijzen , displays en ander mechanisch spul op staan in de juiste afmetingen en op de juiste coordinaten. )

het enige wat ik dan moet doen is gewoon die layer exporteren als gerber , dat binne lezen in een of andere tols,en daaruit de g-code aanmaken.

trouwens er is heeeel weinig verschil tussen gerber en g-code ( g-code heeft een 3e coordinaat das denk ik alles )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 31 januari 2006 08:37:06 schreef J Bos:
AutoCAD is idd niet geweldig voor 3D. Ik werk zelf ook met Solidworks. Vooral bij het aanpassen van een ontwerp merk je de kracht die je in Acad mist.

inderdaad. ik stond versteld van wat dat ding kan. ik had uren werk geha om mijn ontwepr een beetje aan te passen ( al die lijnstukjes en boogjes en weetikveel wat verslepen en weer aan elkaar passen. ( ik had een fout gemaakt in berekeningen )

onze cad man kwam een beetje lachen , kom jong we gaan dat effe in solidworks zetten ... solidwatte ?

klik klik klik en 2 minuten later stond de boel daar te pronken in 3d ( twas een geplooide plat met een paar pootjes aan. functioneert deels als afscherming , deels als koelplaat. toen ik hem vroeg om zo een 'pootje' te verplatsen ( net dezelfde oefening die ik net gedaan had )
pakte hij dat gewoon vast met zijn muis , trok het naar waar het oest staan en klaar was kees.

nog sterker , hij laadde gewoon een DXF plot vanuit mijn pcb tool ( waar de gaten op de print opstaan alsook de ruimte die vrij is rond de poot , klikte die poot op het 3d model aan , klikte het gat aan deed een soort 'align' (was 1 button op een menu ergens ). woioioing dat stond gewoon waar het moest staan, in 3d , op het sherm , net echt.
de schellen vielen van mijn ogen.

we ontdekten toen ook dat er iets teveel metaal rond de poot zat om goed op de print te passen. ( ik had vergeten rekening te houden met de dikte van de plaat waar die effe vertikaal gaat en dan terug horizontaal , die ppot is uit de plaat geploid , stukje naar beneden en dan terug horizontal , ik had mooi de stralen van de plooiingen in rekening gebracht maar natuurlijk vergeten dat die plaat 2 millimeter dik is ) je klikt gewoon op de randen en schuift die. bonk ... ik stond daar.

Autocad ? NOOIT MEER ! das gewoon een geklieder vergeleken bij solidworks. uuren werk voor iets wat je in solidworks in een paar minuten maakt , en van de eerste keer goed is. Zonder rekenwerk ( laat dat maar aan de computer over )

petje af voor die gasten die solidworks gemaakt hebben.
ditto voor pro-engineer ( daar maken ze bij ons matrijzen voor spuitgietwerk mee )
niet te geloven hoe dat spul werkt. in 123 is dat klaar.

tis moi maar de 'de marketing mensen willen hier nog een logotje en daar nog een extra tierlantijntje'. klik klik klik . baf . klaar.
kan je dat druppelvormige ledje nog iets verzetten enn ook de lightguide aanpassen . klik klik , trek , sleur , ??
ja zo ziet het er mooeier uit. klik . done. en de stukjes die er moeten inpasse ( lightguides, druktoetsvork en dergelijke zijn in 1 shot mee aangepast ( al die objecten zijn mechanisch gekoppeld met 'design rules'. tussen dit vlak in dit object en dat vlak in dat object moet zoveel seling zitten ,en dergelijke. als je dan iets verplaats in 1 object , past het andere zich me aan. nuja. das een andere wereld ook. waarschijnlijk als je prijskaartje van solidworks en pro-e vergelijkt met autocad ... slik je ook wel even denk ik ( weet het niet )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het prijsverschil tussen Autocad en solidworks is toch niet zo extreem groot... Solidworks is wel iets duurder.

Ik dacht dat je voor een upgrade van 3 versies bij autodesk 4125 dollar betaald voro single user en bij solidworks iets rond de 5000, maar pin me er niet op vast :)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

-klonk-

dan begrijp ik niet waarom men nog steeds in autocad kliedert en niet massaal overschakelt op solidworks.... iets ontglipt me. er moet een reden zijn...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM